Catch & relase hysteri på gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & relase hysteri på gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BusterX Visa inlägg
    Som du säger: Du hade inte behövt yttra dig!
    Ska vi 2 hålla oss till den andra tråden om C&R?? Om vi skyndar oss så kommer vi upp i hundra inlägg före den här tråden..

Först till hundra vinner en huggkrok+klubba
    Team Chubby Chasers

Kommentera

Dr Nowares. Om 80% av alla här fiskar gädda seriöst, är det lätt att det blir mer riktat mot gädda. Gå in på edgeflyfishinh om du vill ha lika C&R snack om uppgödda fettfenor
      Gäddfiskare bryr sig om gäddor, Laxfiskare bryr sig om Laxar !!

När nu tråden är uppe så vill jag då fråga Dr Nowares om en sak:

Varför tror alla Laxflugfiskare att de är nått ?? Har inte träffat på en dryg gäddfiskare, men dessa Fluglallare är giriga och ondskefulla och otäcka. Varför är det så ?
      Senast ändrad av pasi75; 2007-12-13, 14:40. Anledning: Pasi75, gräv djupare i ordförrådet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
        Scanner: Tycker du att det är okej att klubba en gädda
        och sedan gräva ner den?

Tycker du tävlingar med bonk är okej?

Försöker bara förstå vad det i kärnan är du vill bevisa.

Hej Brownie!

Har aldrig varit förespråkare för att bonka alla gäddor och slänga dem i skogen.
        Men att bonka en gädda med värre skador eller sjukdomar är väl bara en välgärning, den kan väl få slängas i skogen eller på egen valbar plats.

Att bonka en gädda eller två till konsumtion är ok (även om det är till husdjuren eller mormor).
        Att bonka 2 ton med fiskar i en tävling är oxå ok om man tar till vara de för konsumtion. Ex.vis Sillanappet, STM-tävlingar, abborpimpelkm, lakanatten, gösracet, sportfiskarnas sanktionerade tävlingar eller klubbtävlingar oavsett art.

Men som du själv skrev så är det enbart ett eget, etiskt beslut om man vill
        använda C&R på tillåtna gäddor.
        Själv använder jag nästan alltid återutsättning på gäddor då jag inte har någon användning för dem.

Men tycker inte det är ok för gäddkramare att kritisera andra sportfiskare vad de väljer att göra med sin gädda.
        Speciellt om de använder gäddbiologiska ?? skäl till det.
        Allra helst om de tror att C&R skulle ha någon betydelse för gäddbeståndet.
        Snacka om pseudofakta!!

MVH Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
          ...
          Sen kommer du med kvasi-vetenskap i form av siffrorna ovan. När leker gäddorna? På våren. När kläcks rommen? När borde 0+ vara flest till antalet? April-Juni? Vad är det för individer som försvinner de månader som du har redovisat ovan? Det enda du har visat med siffrorna är yngelöverlevnad och INTE populationsdynamiken! Knappast samma kategori som blir påverkad av sportfiske, eller hur? Visa antalet "stora" gäddor (5+) istället och hur de varierar över tiden!

Nu blir jag besviken på dig Callex!

Naturlig dödlighet i ett bestånd har aldrig varit någon kvasivetenskap!!!
          I populationsberäkningar är naturlig dödlighet baskunskaper och 1:a faktorn man tar med.

Den lilla påverkan som ett sportfiskeuttag innebär i en populationsberäkning är försumbar eller hur?

MVH Scanner

Lägger till lite källor:

Sverker Lovén, Lars Norman
          " En inventering av gäddans lekplatser och fredningsbehov under lektid, utförd i Stockholms skärgård 1987"
          Sid 11:
          Fisketrycket är i allmänhet lågt på lekande gädda, enbart sportfiskare kan inte, med enstaka undantag, nämnvärt påverka en lokal gäddstam.
          Sid 19
          Rubrik: Utfiskning
          Genom att gäddan är en art med hög reproduktionspotensial kan man i stort sett bortse från möjligheten att ens lokalt utrota den genom fiske.

Senast ändrad av Scaner; 2007-12-13, 12:57. Anledning: Källvisning, varför är det bara jag som gör det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
            Hej Brownie!

Har aldrig varit förespråkare för att bonka alla gäddor och slänga dem i skogen.
            Men att bonka en gädda med värre skador eller sjukdomar är väl bara en välgärning, den kan väl få slängas i skogen eller på egen valbar plats.

Att bonka en gädda eller två till konsumtion är ok (även om det är till husdjuren eller mormor).
            Att bonka 2 ton med fiskar i en tävling är oxå ok om man tar till vara de för konsumtion. Ex.vis Sillanappet, STM-tävlingar, abborpimpelkm, lakanatten, gösracet, sportfiskarnas sanktionerade tävlingar eller klubbtävlingar oavsett art.

Men som du själv skrev så är det enbart ett eget, etiskt beslut om man vill
            använda C&R på tillåtna gäddor.
            Själv använder jag nästan alltid återutsättning på gäddor då jag inte har någon användning för dem.

Men tycker inte det är ok för gäddkramare att kritisera andra sportfiskare vad de väljer att göra med sin gädda.
            Speciellt om de använder gäddbiologiska ?? skäl till det.
            Allra helst om de tror att C&R skulle ha någon betydelse för gäddbeståndet.
            Snacka om pseudofakta!!

MVH Scanner

Hittar inget provocerande i ovanstående uttalande. Det hela verkar mera
            vara ett mudd-wrestling om så kallad "fakta". Var folk har sina källor från och hur säkert man kan veta att en tiokilos ersätts med tre tiokilos, undrar jag.
            Jag tror människan överskattar sin förmåga att förstå naturen. Ofta är
            saker komplexare eller bara enklare än man tror.
            Om en 30-60 år är vi som sitter här döda men gäddorna kommer nog att
            må bra. Precis som dom gjort i miljontals år. Men det betyder inte att
            man inte ska respektera dem som levande varelser. Klart man ska
            vara rädd om dem.

Personligen så tycker jag att ett par matgäddor då och då är okej.
            Vill man fiska mera så är C&R en självklarhet.
            Större gäddtävlingar med en massa bonkningar tycker jag är lite
            smaklösa men har svårt att tänka mig att gäddbeståndet inte skulle
            repa sig inom ett par år. Lite svårt att bevisa motsatsen.

Men har någon en trovärdig studie, so sure - prove me wrong.

Det hela påminner mig om bes-bonkningsdebatten. Havsöringsfiskare
            som tar nästan blank eller lätt lekfärgad fisk för köttets skull känner
            sig påhoppade eller nedvärderade av blankfisks-puritaner. Kan förstå båda
            sidor faktiskt.

Men jag kan inte fatta irritationen i denna tråden. Någon måste ha gjort
            provocerande uttalande tidigare. Jag är ganska ny här.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
              Om det simmar 1, eller 1 000 000 1kgs gäddor i vattnet saknar betydelse, om det är 10kg+ gäddor man fiskar efter.

En gädda behöver ca 10år på sig att växa till 10kg, fångas den under den tiden, och tas upp blir den aldrig någon tiokilos.

Alla återfångster av stora gäddor är en följd av C&R. Hade dom tagits upp vid första fångsttillfället hade dom inte fångats en andra, eller tredje gång.
              Återfångster är betydligt vanligare än vad man kanske i allmänhet tror? Och utan C&R hade storgäddfisket varit betydligt sämre än vad det är idag. C&R har utan tvekan haft en stor betydelse!
              Precis, vi snackar om stoora individer medan Scanner kommer till svar med fakta och teorier angående småfisk...
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                Nu blir jag besviken på dig Callex!

Naturlig dödlighet i ett bestånd har aldrig varit någon kvasivetenskap!!!
                I populationsberäkningar är naturlig dödlighet baskunskaper och 1:a faktorn man tar med.

Den lilla påverkan som ett sportfiskeuttag innebär i en populationsberäkning är försumbar eller hur?

MVH Scanner
                Skämtar du med mig? Det siffror du redovisar handlar om yngelöverlevnad och det är inte konstigt att 10 000 - tals yngel dör över denna period. Det du hävdar däremot är att det har med sportfiskeuttaget att göra. Däri ligger kvasivetenskapen. Visa på naturlig dödlighet på de fiskar som man de facto fiskar på då! Håll inte på och försök kollra bort folk med dålig statistik - det kan de göra kvällstidningarna

Edit - förövrigt får du gärna ge referenser till dina siffror

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  Har sett att när inte C&R förespråkas tar även det bästa storabborrvatten slut. Har själv sett det med egna ögon. Nu får man vara glad om man får någon vid nån tur. Förr drog man minst ett par stycken vid varje fisketur. Tror man att klubbade abborrar på 10-15 år växer på träd. Det tar alltså bra många år innan några mindre abborrar blir så gamla.
                  Bästa storabborrvatten har några få individer som blir stora.

Att skapa storabborrvatten är vi människor bra på.
                  Ha ihjäl så många aborrar man kan under en kort period, försurning, decimeringsfiske, inplantering av gös, kalkchock m.m.
                  Återkom något år senare så har du chans på megaabborrar.

Ålder och storlek behöver inte hänga ihop på abborre, har kollat många abborrfjäll i mina dagar för att veta det.

MVH Scanner

Behöver lämna datorn för ett tag så kan inte svara på ett tag. 19:45
                  Senast ändrad av Scaner; 2007-12-12, 19:47.

Kommentera

Är det nån som kommer ihåg vad tråden började med?

Team [FONT="Comic Sans MS"]Esox Piscators[/FONT]

Kommentera

Om vi nu ska strunta i pseudo-fakta och rikta in oss på riktiga undersökningar så vore det väl kul att höra vad Scanner har att säga om det examensarbete Jen Edgren, Institutionen för systemekologi, Stockholms Universitet, nyligen har publicerat?

Hon har ställt frågan hur en population gädda som påverkas av yrkes- och fritidsfiske ser ut i relation till en ofiskad population. Hennes resultat visar att det i ett ofiskat område finns det dubbelt så mycket gädda som i det fiskade området samt att gäddorna i det ofiskade området både är äldre och större än i det fiskade området.

Så att gäddpopulationer påverkas av människan både avseende antal, storlek och ålder torde därmed vara bevisat. Fiske, oavsett om det är C&R eller ej, påverkar gäddbestånden negativt, men det torde stå utom all rimlig tvivel att C&R åtminstonde är ett sätt att begränsa de populationspåverkande effekterna.

Jen:s examensarbete: http://www.ecology.su.se/news/images...b2005_28_1.pdf
                      Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
                      15 svar
                      975 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DJ Mqt