Ursprungligen postat av jimmy85
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tyst hav
Collapse
X
-
Läs på hemläxan. ang. När det gäller Lax så är M74 det som slog ut hela Laxstammen i östersjön. (M=miljöbetingad (gift) 0ch 74= årtal) Vattenkraften var oskyldig även om den ställer till med ett å annat i lekvattnen.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
-
Massor!! Det fanns så enoma mängder lax i våra större älvar att det skrevs kontrakt med tjänstefolk/pigar/drängar att lax bara fick serveras tre ggr i veckan.., tidigare kunde dom dom utspisas med lax 7 dar i veckan, eftersom den var gratis å fanns i obegränsade mängder..Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggMen nog fanns det fler laxar före vattenutbyggnaden?
Notdrag med flera hundra kg lax var inget ovanligt.., jag bor vid Indalsälven så jag har hört å sett bilder på fångsterna mina förfäder fick innan kraftverkens tid..
Kommentera
-
Ta och titta på hur dom agerar när det gäller försurningen i våra vatten. orkar inte rabbla upp katastrofen men kan ge ett litet exempel, 1/3 av våra vattendrag är så pass försurade att den ekologiska balansen är kass, av dessa vatten kalkas 1/10, inte för att återställa någonting det går inte, utan bara för att hålla liv i vattnet, vad händer med dom 90% som lämnas åt sitt öde ???.bedrövligt hur våra myndigheter agerar.
Kommentera
-
Finns flera rapporter som bekräfatr att både torsk och sill ökar kraftigt de sista tre åren, men tråkigt nog har de inte vuxit i storlek på västkusten. Jag tror det är flera faktorer som spelar in, trålning med en otrolig stort svinn genom utkast är oförlåtligt men sen har vi skyddat skarv och säl som jag ser mycket mer av nu än vad som kan va naturligt i en balanserad havsmiljö.. Sen är det upp till var och en enskild person att välja vilken fisk man köper, jag rekomenderar krokfångad eller mínst grönflaggad för att minska vinsterna på de storskaliga trålbåtarna, sen får vi hoppas på en utökad jakt på säl och skarv som är en stor konkurent till vårt resursbehov. Sålänge alla fågelskådare, säl och vargälskare inte kan precentera ett hållbart sät att producera mat till oss vanligt folk så anser jag att vi ska hålla skadedjuren på en mycket låg nivå.. Alterntivt kan vi ju mata vargarn i kålmorden med vargälskare.Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggMen det är väldigt få bestånd som går upp nu för tiden, desto fler som går ner...
Kommentera
-
Nu existerar det ju knappast någon "balanserad" havsmiljö, och det kan man knappast skylla på skarv och säl. Och det är fantastiskt att du räknar allt som konkurrerar med vårt resursbehov som skadedjur..Ursprungligen postat av Classe71 Visa inläggFinns flera rapporter som bekräfatr att både torsk och sill ökar kraftigt de sista tre åren, men tråkigt nog har de inte vuxit i storlek på västkusten. Jag tror det är flera faktorer som spelar in, trålning med en otrolig stort svinn genom utkast är oförlåtligt men sen har vi skyddat skarv och säl som jag ser mycket mer av nu än vad som kan va naturligt i en balanserad havsmiljö.. Sen är det upp till var och en enskild person att välja vilken fisk man köper, jag rekomenderar krokfångad eller mínst grönflaggad för att minska vinsterna på de storskaliga trålbåtarna, sen får vi hoppas på en utökad jakt på säl och skarv som är en stor konkurent till vårt resursbehov. Sålänge alla fågelskådare, säl och vargälskare inte kan precentera ett hållbart sät att producera mat till oss vanligt folk så anser jag att vi ska hålla skadedjuren på en mycket låg nivå.. Alterntivt kan vi ju mata vargarn i kålmorden med vargälskare.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
|
47 svar
3 577 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg