Lagligt att förbjuda fiske i havet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lagligt att förbjuda fiske i havet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dem enda som kan besluta om fredningsområde för fisk i havet är HAV-myndigheten, t.ex. med rekommendation från Länsstyrelsen. HAV-myndigheten beslutar om fredningsområden ifall det finns biologiskt bakomliggande skäl (typ svaga bestånd). Inte en chans i världen att dem fredat denna vik från fiske då vi knappt har några fredningsområden för fisk i överhuvudtaget i våra Svenska vatten.

Definitivt ett rent blufförsök.

Kommentera

Frågan är fel ställd. De handlar ju inte om att förbjuda fiske i havet utan om att förbjuda fiske från en viss brygga. Vad allemansrätten säger må vara oklart men ingenting hindrar väl en bryggägare att hindra andra från tillträde till bryggan, tex genom någon form av stängsel (vilket ju är vanligt på båtklubbar och liknande). Sedan finns det ju (hoppas jag) fortfarande det här med folkvett och vanlig hyfs. Åtminstone fick jag, som grabb, lära mig att respektera andras bryggor. En allmän pir eller brygga var OK att gå ut och fiska på men en liten, uppenbarligen privat, brygga fiskade man inte från utan ägarens tillåtelse. I vart fall inte om han var i närheten...

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
        Dem enda som kan besluta om fredningsområde för fisk i havet är HAV-myndigheten, t.ex. med rekommendation från Länsstyrelsen. HAV-myndigheten beslutar om fredningsområden ifall det finns biologiskt bakomliggande skäl (typ svaga bestånd). Inte en chans i världen att dem fredat denna vik från fiske då vi knappt har några fredningsområden för fisk i överhuvudtaget i våra Svenska vatten.

Definitivt ett rent blufförsök.
        Vaddå fredat? Vad yrar du om?

Det är en båthamn som med all säkerhet ligger inom detaljplanerat område. Detta har inget med fredning att göra utan är en lokal ordningsföreskrift. De skyller på nedskräpning men troligen vill de inte ha fritidsfiskare på sina bryggor.

Och åter igen. Allemansrätten gäller inte inom detaljplanerat område.

Lyft luren till myndighet innan du påstår något är bluff och någon får böter för ha följt dina råd.

PS
        Undantag: naturhamnar utanför detaljplanerat område. Kolla med kommunen vad som gäller med denna hamn.
        Senast ändrad av Silverfisk; 2014-08-05, 08:48.

Kommentera

Jag bara tydliggör vilka regler som gäller för var man får fiska. Att man inte får fiska från bryggan är inget en markägare kan besluta om. Man kan däremot besluta om vem som får beträda bryggan.

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
          Vaddå fredat? Vad yrar du om?

Det är en båthamn som med all säkerhet ligger inom detaljplanerat område. Detta har inget med fredning att göra utan är en lokal ordningsföreskrift. De skyller på nedskräpning men troligen vill de inte ha fritidsfiskare på sina bryggor.

Och åter igen. Allemansrätten gäller inte inom detaljplanerat område.

Lyft luren till myndighet innan du påstår något är bluff och någon får böter för ha följt dina råd.

PS
          Undantag: naturhamnar utanför detaljplanerat område. Kolla med kommunen vad som gäller med denna hamn.

Kommentera

Man kan däremot besluta om vem som får beträda bryggan.
            Jag känner till minst 3 bryggor i hamnar där det står en fiskeförbudsskylt uppsatt men vem som helst får gå ut på bryggan även med fiskeutrustning i näven bara dom inte fiskar.

Det finns även hamnar där det råder totalt fiskeförbud så visst tusan kan markägaren/kommunen bestämma det.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-05, 09:26.

Kommentera

Snacka precis med en vän på länsstyrlelsen. Kan bero på lite olika omständigheter men stränga regler kring strandskydd osv. Har dom satt upp en skylt ska dom ha fått ett tillstånd på det. annars är länsstyrelsen mkt intresserade att få veta detta så mitt bästa tips är att ringa dom direkt och kolla hur det ligger till.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Det finns även hamnar där det råder totalt fiskeförbud så visst tusan kan markägaren/kommunen bestämma det.
                "Kan" och "får" är inte alltid synonyma begrepp. Jag har en god vän som är kommunjurist och ni kan inte ana hur mycket kommuner gör som de inte får göra... Men tydligen kan.

Kommentera

Rubriken på tråden är felsatt. Det gäller en båthamn och inte havet.

Åter igen.

Är hamnen inom detaljplanerat område så gäller inte allemansrätten. strandskyddet finns alltid med i detaljplaner. Strandskyddet är starkt men kan hävdas i särskilda fall.

Är det naturhamn får man kolla upp med länsstyrelsen vad som gäller. Oftast finns information på deras hemsida.

Vilken hamn och kommun gäller det så skall jag kolla upp det?
                  Senast ändrad av Silverfisk; 2014-08-05, 09:45.

Kommentera

Tusen tack för fina svar grabbar! jag har kontaktat länsstyrelsen redan i fredags men de svarade ej. Det gäller i västra frölunda, bjölahamnen.

Jag är väldigt säker att det tog emot för vakterna och båtägarna att se folk meta upp makrill från land (bryggan).

Kommentera

En hamn i havet tillhör havet och fiskereglerna för hamnen blir samma som i havet vad det gäller minimimått, redskapsbegränsningar o.s.v.

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                      Rubriken på tråden är felsatt. Det gäller en båthamn och inte havet.

Åter igen.

Är hamnen inom detaljplanerat område så gäller inte allemansrätten. strandskyddet finns alltid med i detaljplaner. Strandskyddet är starkt men kan hävdas i särskilda fall.

Är det naturhamn får man kolla upp med länsstyrelsen vad som gäller. Oftast finns information på deras hemsida.

Vilken hamn och kommun gäller det så skall jag kolla upp det?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                      46 svar
                      3 186 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Jester Burk II  
                      Startad av Reekie, 2024-07-22, 22:30
                      7 svar
                      488 visningar
                      1 gilla