Fiske tävlingar i lekvikar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske tävlingar i lekvikar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske tävlingar i lekvikar!

Hej,

Har sett att det är en hel del fisketävlingar nu under våren bla sportfish masters. Då jag inte är med i tävlingarna ännu, så undrar jag om de uppenbara lekvikarna också är tävlingsområde?... Tror att det är självklart att dessa vikar är strukna ur tävlingsområdet... Då tex sportfish masters sm i gädda har ju massor av sponsorer bla sportfiskarna som värnar om fiskens väl!?! Så hur ligger det till? Någon arrangör, sponsor eller kanske någon från sportfiskarna kanske kan svara på frågan. Eller vad tror ni på fiskesnack.

/ Matte
    Senast ändrad av Matte77; 2015-04-17, 19:21.

Kommer bli svårt för dem att stryka platser under tävlingen pga lek. Hur ska dom kontrollera detta?

Kommentera

man får väl förutsätta att de som deltar har så mycket sunt förnuft och är så ärliga att de följer reglerna...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nej det är definitivt inte svårt!! Bara att markera kända lekområden och tala om att här får man inte fiska.. Gör man det så diskas man. Visst kan deltagare fuska, men jag tror att majoriteten kommer hålla sig till reglerna. Fiskar själv mycket utomlands där reglerna är mycket stängare att fiska i lekområden. Men här är känns det som vilda västen, ska man arrangera en tävling får man väl ta ansvar och ta reda på hur det ser ut i tävlingsområdet! Sedan att bla sportfiskarna och massa sponsorer som snackar om hur mycket de bryr sig om fiskens välmående... känns bara som hyckleri.. När det finns tävlingar som tillåter obegränsat av båtar dundra rakt in i lekvikar och dra lekande fisk hela dagen. Jag hoppas jag har fel!!

Jag är ingen rabiat fiskkramare, fiskar extremt mycket och har själv tävlat flera gånger. Men det måste till etiska regler inom sportfisketävlingar! Nu är nästan c&r obligatoriskt vid de flesta tävlingar och det borde vara lika självklart att INTE hålla på med tävlingsfiske i lekvikar! Har mailat sportfiskarna och frågat hur det ser på saken, hoppas på svar snart.

/Matte
        Senast ändrad av Matte77; 2015-04-17, 21:13.

Kommentera

Hur svårt är det att ha en funktionärsbåt som håller koll på lekvikarna? Skärpning!
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Måste man ha tävlingar mitt under leken? Enklast att pausa all tävlingsverksamhet tills säger vi 1/6. Då är det mesta över
            Senast ändrad av Utter; 2015-04-17, 21:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
              Hej,

Har sett att det är en hel del fisketävlingar nu under våren bla sportfish masters. Då jag inte är med i tävlingarna ännu, så undrar jag om de uppenbara lekvikarna också är tävlingsområde?... Tror att det är självklart att dessa vikar är strukna ur tävlingsområdet... Då tex sportfish masters sm i gädda har ju massor av sponsorer bla sportfiskarna som värnar om fiskens väl!?! Så hur ligger det till? Någon arrangör, sponsor eller kanske någon från sportfiskarna kanske kan svara på frågan. Eller vad tror ni på fiskesnack.

/ Matte

Kan bara inte hålla mig: Sportfiskarna värnar om fiskens väl... men sen närdå? Sportfiskarna är den organisation utöver yrkesfiskarna, som sett igenom tiderna bidragit till absolut störst masslakt av fisk genom tiderna. Deras tävlingar som enkom går ut på att slakta fisk fortsätter. Rätt eller fel, gick sen många år tillbaka ur organisationen p g a deras dubbla budskap. Beställ deras "etiska regler", läs och begrunda.

Angående vissa delar gör organisationen dock ett jättejobb, bl a genom Fränstam och gäddfabrikerna, men hur ser det ut med tävlingar sett över riket?

Kommentera

Hej. Kan själv inte svara för för Sportfiskarnas syn på tävlingsfiske vid gädda i lektid utan detta tror jag i huvudsak är en fråga för Sportfiskarnas tävlingskommite samt tävlingsansvarige.

Min personliga åsikt är att jag delvis kan själv hålla med i kritiken. Tävlingsfiske i Sverige behöver en generell översyn vad det gäller etik. Dels vad det gäller tidpunkt (lektid, mitt i sommaren med varmt vatten) och generella regler där ett hållbarhetsfokus måste vara en tydlig ledstjärna. Vad det gäller gädda och många andra populära arter inom sportfisket så saknas data över de vuxna bestånden. I Stockholms skärgård finns t.ex. den enda statistiska datan över havsöring och gädda från tävlingsresultat från Gålö cup och Värtan cup. Då man har fångst och ansträngning är alltså tävlingsverksamheten ett väldigt bra tillfälle att samla in data över de vuxna bestånden som fisk för miljögiftsprovtagning och annat som kan vara intressant.

Problemet som jag ser det med tävlingsfisket, och Sportfiskarnas tävlingsfiske är att vår tävlingskommite/tävlingsarbete inte är tillräckligt på hugget. Vi saknar entusiaster som fångar upp, diskuterar och reformerar predatorfisket som tävlingsform. Kort sagt, detta är en utmaning för förbundet där vi behöver bli mycket bättre!

Kommentera

Problemet här är inte tävlingar i sig. Problemet här är att det behöver ses över NÄR tävlingar får hållas.

Jag har svårt att se vetenskapen som ursäkt för att hålla en fisketävling under lekperioden, i så fall kan vi ju börja diskutera laxfisketävlingar i älvarna under oktober och november också med samma ursäkt
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                    Hej. Kan själv inte svara för för Sportfiskarnas syn på tävlingsfiske vid gädda i lektid utan detta tror jag i huvudsak är en fråga för Sportfiskarnas tävlingskommite samt tävlingsansvarige.

Min personliga åsikt är att jag delvis kan själv hålla med i kritiken. Tävlingsfiske i Sverige behöver en generell översyn vad det gäller etik. Dels vad det gäller tidpunkt (lektid, mitt i sommaren med varmt vatten) och generella regler där ett hållbarhetsfokus måste vara en tydlig ledstjärna. Vad det gäller gädda och många andra populära arter inom sportfisket så saknas data över de vuxna bestånden. I Stockholms skärgård finns t.ex. den enda statistiska datan över havsöring och gädda från tävlingsresultat från Gålö cup och Värtan cup. Då man har fångst och ansträngning är alltså tävlingsverksamheten ett väldigt bra tillfälle att samla in data över de vuxna bestånden som fisk för miljögiftsprovtagning och annat som kan vara intressant.

Problemet som jag ser det med tävlingsfisket, och Sportfiskarnas tävlingsfiske är att vår tävlingskommite/tävlingsarbete inte är tillräckligt på hugget. Vi saknar entusiaster som fångar upp, diskuterar och reformerar predatorfisket som tävlingsform. Kort sagt, detta är en utmaning för förbundet där vi behöver bli mycket bättre!
                    Bumpar tråden lite! Har sportfiskarnas tävlingskommite gjort något på området ännu? Nu är det 2017
                    Senast ändrad av Matte77; 2017-04-07, 17:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                    47 svar
                    3 482 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Arbetar...
                    X