Fiske tävlingar i lekvikar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske tävlingar i lekvikar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
    Hej,

Har sett att det är en hel del fisketävlingar nu under våren bla sportfish masters. Då jag inte är med i tävlingarna ännu, så undrar jag om de uppenbara lekvikarna också är tävlingsområde?... Tror att det är självklart att dessa vikar är strukna ur tävlingsområdet... Då tex sportfish masters sm i gädda har ju massor av sponsorer bla sportfiskarna som värnar om fiskens väl!?! Så hur ligger det till? Någon arrangör, sponsor eller kanske någon från sportfiskarna kanske kan svara på frågan. Eller vad tror ni på fiskesnack.

/ Matte
    Hej Mathias;

Fisketävlingar i lekvikar!

Förr i tiden var det under massor av år förbjudet att fiska Gädda under lektiden...

Själv har jag sparat alla Fiskefrämjandets (Sportfiskarnas) gamla årsböcker från åren 1951 - 1975. samt åren 1993 -1995.

I exempelvis FISKE 1965 kan man under Länsregister och fiskestadgar för B Stockholms län läsa följande:

Mälaren:
    "Fiske med drag, svirvel, utter, pimpel, sänkhåv eller därmed jämförbart redskap samt allt fiske efter Gös är förbjudet under tiden 18/5 - 31/5. Allt slags dragfiske efter farkost (på enskilt vatten), framförd på annat sätt än enbart genom rodd, är förbjudet hela året.

Saltvatten:
    Allt fiske med drag, svirvel, utter, spinn (även s.k. kastfiske), slant, pimpel och angelkrok är förbjudet tiden 1/5 - 15/6.
    Allt slags dragfiske efter farkost, framförd på annat sätt än genom rodd, är förbjudet hela året.. "

Jag minns att Kjell Lagergren och jag satt på en klippa mellan Eriksö och Mörkö den 15 Juni 1965 och väntade på att klockan skulle bli 24.00 så att vi kunde börja kasta efter Gädda...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Ps. 132 cm lång och smal, men stark som den här kunde en godkänd Gädda se ut i juni månad efter leken..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_06.htm ..., men den var stark....Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2017-04-10, 15:49.

Kommentera

Håller med om att en tävlingsarrangör kan förväntas tänka efter två gånger med hur och var tävlingen läggs, men tycker egentligen inte att arrangören ska behöva gå in och bestämma vilka områden som det ska vara fiskeförbud i. Som jag har förstått så är redan kommersiell verksamhet (ex en fisketävling som gör vinst, kanske även fiskeguidning om man ska vara petig?) inom Natura 2000, Marina reservat och liknande redan förbjudet? Lägg i så fall energi på att få skyddsområden på rätt platser och tider allmänt i stället så finns det något handfast att rätta sig efter.

Kommentera

[QUOTE=Matte77;989880]

Hej Matte 77;

Under Gäddans lektid Mars - Juni fightas de stora Gäddhonorna dåligt, eftersom de är både klumpiga och rör sig mindre därför att de är rädda om sina svällande romsäckar...

Gäddfisketävlingar i öppet vatten bör därför helst läggas under månaderna Augusti - Oktober. Då är det ingen risk att Gäddans lek störs av bankande fiskare eller helt uteblir...

De stora Gäddorna bör i augusti ha hunnit ut till de friliggande grynnorna där de både hugger hårdare och fightas bättre....

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2017-04-09, 09:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
          Håller med om att en tävlingsarrangör kan förväntas tänka efter två gånger med hur och var tävlingen läggs, men tycker egentligen inte att arrangören ska behöva gå in och bestämma vilka områden som det ska vara fiskeförbud i. Som jag har förstått så är redan kommersiell verksamhet (ex en fisketävling som gör vinst, kanske även fiskeguidning om man ska vara petig?) inom Natura 2000, Marina reservat och liknande redan förbjudet? Lägg i så fall energi på att få skyddsområden på rätt platser och tider allmänt i stället så finns det något handfast att rätta sig efter.
          Ja, det är en svår balansgång att lägga Gäddfisketävlingar under lektid och bör inte tillåtas i eller direkt utanför Gäddans lekvikar...

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2017-04-09, 09:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
          47 svar
          3 483 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg HarpoonMan  
          Arbetar...
          X