Utskälld, fotad, filmad och polisanmäld - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utskälld, fotad, filmad och polisanmäld

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utskälld, fotad, filmad och polisanmäld

    Så här kan det gå till när de ”boende runt en sjö” har lagt beslag på hela sjön:

    Hittade en liten sjö, provfisket av länsstyrelsen visade på grov mört och grov abborre.
    Bekanta, som är boende runt sjön, sa att motorbåt är förbjuden i sjön och att det är fiskeförbud om man inte är ”boende runt sjön”.

    Jag kollade med kommunen, som svarade att det är fritt fiske i sjön och att det inte finns något förbud mot motor på båt.
    Kollade även med länsstyrelsen, som sa att det varken finns något förbud mot motor eller någon hastighetsbegränsning för båt.

    Så, tog med mig lillgrabben och trailade i båten. Trollade i ca 5min på tomgång, då en riktigt sur ”kajak paddlande gubbjvl”, paddlade fram till båten och satte igång. ”Här är det motorbåtsförbud! Har du fiskekort? Du har 30min på dig att försvinna, annars polisanmäler jag dig! Osv osv mm.”

    Försökte förklara hur det ligger till, men det var helt omöjligt, han kunde minsann reglerna och den här sjön är de ”boendes sjö”, ”den äger vi”, ”här har du ingen rätt att åka båt”, så jag hade inget där att göra.

    30min senare kom han tillbaka och körde samma mantra igen, dessutom hade han nu fotat regnummret på både bil och släp, som skulle lämnas till polis. Han tyckte det var för jävligt att jag lärde min lilla grabb att bryta mot regler och att jag skulle försvinna omgående! Osv mm.

    Lillgrabben blev givetvis väldigt orolig och frågade mig flera gånger om jag verkligen kollat reglerna och tyckte vi skulle åka hem.

    Nu började jag tycka att det är för bedrövligt att boende kan lägga beslag på en sjö på detta viset, de flesta hade nog lämnat och aldrig kommit tillbaka. Lyckades förklara för grabben att jag har kollat och att gubben har fel, så vi stannade kvar.

    Det blev lite komiskt efter någon timme, då folk stod på stränderna och bryggorna med kameror och mobiler, vi vinkade glatt och de skrek tillbaka att ”det är motorbåtsförbud i sjön, försvinn här ifrån!”.

    Visst är det bedrövligt hur vissa kan ta sig friheten och begränsa allemansrätten och lägga beslag på en hel sjö!? Undrar hur många de har jagat bort från sjön genom åren?

    (vi fick endast en snipa, men jag ger inte upp, det finns större i sjön…..)
    Visst fn är det en materialsport!

  • #2
    Du skulle låtit dom ringa polisen så att de fick komma ut. Kanske försöka få svar via mail eller i pappersform från kommunen och kommunen och länsstyrelsen där det står att fisket är fritt. Då kan du bara ta med papperet och visa upp för sura människor som kommer och gnäller eller för polisen om de skulle komma.
    Instagram: mattiasandersson90

    Bara ett kast till...

    Kommentera


    • #3
      En annan intressant aspekt om man vill vara lite jobbig tillbaka är att kolla upp vad som gäller kring strandskyddsdispens för den aktuella kommunen. Många har inte det för bryggor och andra förändringar som gjort så där kan du ha ett ess om du är sugen på att bråka tillbaka lite

      Kommentera


      • #4
        Får man fråga vilken sjö det gället?

        Kommentera


        • #5
          Kan det möjligtvis vara Axamosjön du talar om? Jag har hört om andra som råkat ut för ungefär samma sak där nämligen.

          Kommentera


          • #6
            Om du är hundra procent säker på din sak kan du ju alltid svara med att du anmäler dem för falsk tillvitelse om de anmäler först. Dvs. om deras anmälan är totalt osaklig.

            Kommentera


            • #7
              @Polisen; jag hindrade ingen från att ringa polisen, men ingen polis kom.
              @Pappersform; Jo, jag har både svaren från kommunen och länsstyrelsen i pappersform, men han ville inte se dem.
              @Bryggor; Nä, det skiter jag.
              @Axamosjön; Den är det inte fritt fiske i, går inte att köpa fiske kort till sjön, ett par markägare har fiskerätten i Axamosjön.
              @Vilken sjö; kanske skulle vi ha en fisketävling där, med tvång på att ha motor på båten!?
              Visst fn är det en materialsport!

              Kommentera


              • #8
                fiskerätten tillhör alltid markägaren så enda chansen till att det är fritt fiske i en sjö är om markägaren faktiskt upplåtit fisket att vara just fritt, utan fiskekort...
                allemansrätten gäller aldrig för fiske eller framförande av motorfordon på andras marker...man måste ha markägarens tillåtelse till sånt...sitter och funderar över vem som faktiskt varit dummast i denna historia...länsstyrelsen ,kommunen ,de boende runt sjön eller historieberättaren själv....bara markägaren/ägarna kan
                nog svara på det så själv avböjer jag gärna att välja sida...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Vilken sjö gäller detta?
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                  Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    fiskerätten tillhör alltid markägaren så enda chansen till att det är fritt fiske i en sjö är om markägaren faktiskt upplåtit fisket att vara just fritt, utan fiskekort...
                    allemansrätten gäller aldrig för fiske eller framförande av motorfordon på andras marker...man måste ha markägarens tillåtelse till sånt...sitter och funderar över vem som faktiskt varit dummast i denna historia...länsstyrelsen ,kommunen ,de boende runt sjön eller historieberättaren själv....bara markägaren/ägarna kan
                    nog svara på det så själv avböjer jag gärna att välja sida...
                    Hur fungerar det när det är flera markägare, t.ex. kanske kommunen är en av dem i detta fall?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    461 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    85 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    686 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                    5 svar
                    190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Startad av Havsöringsfiskareösterlen, 2023-08-07, 17:29
                    2 svar
                    246 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Havsöringsfiskareösterlen  
                    Arbetar...
                    X