Put and Take fiskevatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Put and Take fiskevatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Put and Take fiskevatten

Hej!

Varför finns det inte mindre sjöar i Sverige där man odlar och sätter ut större gäddor, gösar och abborrar. Lite grann som put and take vatten fast med inriktning vitfisk. Jag tror att det är en bra lösning nu när allt fler fiskevatten utarmas av säl, skarv eller överfiske. Om konceptet fungerar i Storbritannien så kan det fungera likväl här i Sverige?

Jag har aldrig haft så bra fiske som när jag fiskar i min put and take sjö. Jag får ju upp en fisk vid nästan varje pass, tål att jämföras med mitt insjö fiske där jag är en glad för en mindre gädda var tionde pass.
    Senast ändrad av Darkduck; 2017-12-16, 16:47.

Personligen tycker jag det är viktigare att fokusera på att ha friska vatten och fungerande ekosystem än att plantera ut fisk. Gädda och borre finns redan i princip alla sjöar i Sverige och en utmaning som jag ser för många vatten i mina trakter är att många vatten drabbas negativt av försurning och/eller brunifiering från skogsbruket med försämrade siktdjup och på sikt sämre överlevnad för yngel.

Jag fångar mkt hellre en fisk där fisken har fått växa upp naturligt

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
      Hej!

Varför finns det inte mindre sjöar i Sverige där man odlar och sätter ut större gäddor, gösar och abborrar. Lite grann som put and take vatten fast med inriktning vitfisk. Jag tror att det är en bra lösning nu när allt fler fiskevatten utarmas av säl, skarv eller överfiske. Om konceptet fungerar i Storbritannien så kan det fungera det likväl här i Sverige? Jag har aldrig haft så bra fiske som när jag fiskar i min put and take sjö, jag får ju upp en fisk vid nästa varje pass.
      Var inte orolig. Det kommer nog. Ett fritt och i princip gratis friluftsliv och mer eller mindre fritt/gratis fiske framstår som otidsenligt. Snart kommer vi säkert att få betala för att fiska i konstgjorda och för ändamålet särskilt avsedda vatten. Kapitalism är ju utveckling...

Kommentera

Hej!

Varför finns det inte mindre sjöar i Sverige där man odlar och sätter ut större gäddor, gösar och abborrar. Lite grann som put and take vatten fast med inriktning vitfisk. Jag tror att det är en bra lösning nu när allt fler fiskevatten utarmas av säl, skarv eller överfiske. Om konceptet fungerar i Storbritannien så kan det fungera likväl här i Sverige?

Jag har aldrig haft så bra fiske som när jag fiskar i min put and take sjö. Jag får ju upp en fisk vid nästan varje pass, tål att jämföras med mitt insjö fiske där jag är en glad för en mindre gädda var tionde pass.
        Om du kräver fisk varje gång du fiskar så håll dig till P&T eller bli en bättre fiskare.

Kommentera

får inte alla fisk varje fisketur alltså????
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            får inte alla fisk varje fisketur alltså????
            Ja helst vill jag få fisk eller åtminstone napp på varje fisketur. Är det något som förvånar dig?

Kommentera

Ja helst vill jag få fisk eller åtminstone napp på varje fisketur. Är det något som förvånar dig?
              Vem vill inte det? Men i praktiken är det inte så enkelt. Men jag får(oftast) ut något positivt av ett blankpass också. Jag har aldrig läst om att de sätter ut stora rovfiskar ens i England.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Var inte orolig. Det kommer nog. Ett fritt och i princip gratis friluftsliv och mer eller mindre fritt/gratis fiske framstår som otidsenligt. Snart kommer vi säkert att få betala för att fiska i konstgjorda och för ändamålet särskilt avsedda vatten. Kapitalism är ju utveckling...
                Det är snarare det fria fisket som har fått bestånd att kollapsa. Jag vågar påstå att privat förvaltade vatten är helt överlägsna i det avseendet. Sedan kommer naturligtvis andra aspekter in som att prislappen per automatik exkluderar många. Samtidigt kanske det är bättre med ett riktigt bra vatten där genomsnittssvensson har råd att fiska några dagar per år än ett utfiskat vatten med nästan gratis fiske? Av någon anledning skall vissa alltid lyfta in sin politiska åskådning i allt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norrlandsfiskaren Visa inlägg
                  Av någon anledning skall vissa alltid lyfta in sin politiska åskådning i allt.
                  Vilket inte du gör i ditt inlägg? Men oavsett eventuella skillnader i politisk åskådning verkar vi ju vara eniga om vartåt det hela är på väg.

Kommentera

Visste inte att man gjorde så i Storbritannien, spännande. Det är nog förenat med ganska stora kostnader att dra igång ett sång projekt så det skulle nog bli fiskekort med en ganska hög avgift i ett sånt vatten. Det är absolut nödvändigt och viktigt att det ska finnas vatten som gör det möjligt att ha ett roligt fiske för alla oavsett var man bor i Sverige, även om man saknar båt eller om man inte badar i pengar. Tappar vi tillströmningen av nya sportfiskare så får vi snabbt ett stort problem. Därför välkomnar jag absolut tester av det som du är inne på och håller bägge tummarna för att det skulle visa sig funka bra.

Hoppas att du tills dess knäcker koden på ditt hemmavatten och motar bort framtida bompass. :-)

Skitfiske!
                    <*)))>< <*)))>< <*)))><
                    Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                    46 svar
                    3 174 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Jester Burk II  
                    Startad av Reekie, 2024-07-22, 22:30
                    7 svar
                    480 visningar
                    1 gilla