Ursprungligen postat av stefan1
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Put and Take fiskevatten
Collapse
X
-
Har du ett vatten med 6kg+ braxnar och mörtar på kilot går det allt att göra en hacka även i Sverige. Men vi är ett u-land när det gäller mete(om man bortser från regnbågsmete).Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggBritterna betalar för att få meta mört och braxen.Jag har svårt att se sådant bli en kioskvältare häri landet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kimmen Visa inläggFanns ju ett p&t-vatten i Värmland för några år sedan där dem planterade in stora gäddor fångade i ryssja i Vänern.
Minns inte va de hette?
Var väl tänkt att locka förmögna tyskar o fransmän.
Finns säkert någon som vet mer än mig?
Kommentera
-
Längre tillbaka i tiden gjordes försök med bass (svartabborre). Det ar på femtio- eller sextiotalet och jag vill minnas att ABU var inblandat. Uppenbarligen blev det ingen succé. Enligt fiskbasen.se så ska arten fortfarande finnas i svenska vatten.
Förekomst i Sverige: Svartabborren finns sedan 1962 i vilt tillstånd i Sverige. Den har efter ett tidigare misslyckande inplanteringsförsök i Sydsverige införts till odlingsdammar i Blekinge och ovannämnda år även i 2 fria vatten i samma landskap, nämligen Vitavatten och Norra Dämmet. Arten har fortplantat sig där och fanns 1984 med goda bestånd.
Kommentera
-
Den här idén fick jag när jag tittade på Youtube och såg hur en brittisk gubbe fiskar gösar och alla möjliga fiskar från land med gammal utrustning.
Här är en länk till en så kallad Commercial fishery
Jag vet att det finns svenska föreningar som förvaltar över mindre sjöar och sätter in inplanerad fisk som Gös. Viserliggen är utsättningar blygsamma jämfört med de brittiska men principen är densamma. Att försöka aktivt optimera fiskat genom fiskekontroller och utsättning av fisk.Senast ändrad av Darkduck; 2017-12-20, 09:29.
Kommentera
-
Jag håller med dig men har delvist tappat hoppet av den utveckling jag sett och ser. Att skydda fisklivet och det fria fisket verkar ha låg prioritet.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggVi bör bevara och restaurera våra vilda vatten snarare än ersätta dessa med kommersiella fiskedammar.
Kommentera
-
Dessvärre är det så. Myndigheterna bedriver inget aktivt arbete med att kontrollera och hävda strandskyddet och där jag bor har under de senaste tre decennierna mer eller mindre alla från land åtkomliga fiskeplatser på det ena eller andra viset gjorts otillgängliga. Åker man ut med båt så undrar man var fisken nu ska leka. Det här är ett område där en organisation som Sportfiskarna, genom att samordna och mobilisera sina medlemmar, skulle kunna göra en insats. Om intresse finns.Ursprungligen postat av Darkduck Visa inläggJag håller med dig men har delvist tappat hoppet av den utveckling jag sett och ser. Att skydda fisklivet och det fria fisket verkar ha låg prioritet.
Kommentera
-
Tycker nog att Sportfiskarna gör en hel del kring ex.vis strandskyddet. Bl.a som remissinstans i olika sammanhang vilket är en av anledningarna för mig att vara medlem.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDessvärre är det så. Myndigheterna bedriver inget aktivt arbete med att kontrollera och hävda strandskyddet och där jag bor har under de senaste tre decennierna mer eller mindre alla från land åtkomliga fiskeplatser på det ena eller andra viset gjorts otillgängliga. Åker man ut med båt så undrar man var fisken nu ska leka. Det här är ett område där en organisation som Sportfiskarna, genom att samordna och mobilisera sina medlemmar, skulle kunna göra en insats. Om intresse finns.
T.ex http://www.regeringen.se/495535/cont...rdsforbund.pdf
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
|
47 svar
3 583 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg