Döda stora gäddor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Döda stora gäddor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

El farto, du tänker rätt. Skit i vad gubbarna säger helt enkelt

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
      Länsstyrelsen i Jönköping rekommenderar att ta bort stora gäddor i sjöar med vitfisköverskott då dessa konsumerar stora mängder smågäddor som behövs för att hålla ner vitfiskbeståndet.
      Det där låter väldigt konstigt, däremot har jag hört att man på vissa platser uppmanar folk att INTE sätta tillbaka vitfisken, just eftersom det är så många av dem. Kan det vara ett missförstånd?

Kommentera

Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg
        Det där låter väldigt konstigt, däremot har jag hört att man på vissa platser uppmanar folk att INTE sätta tillbaka vitfisken, just eftersom det är så många av dem. Kan det vara ett missförstånd?
        Nejdå, har själv pratat med Lst om det här med minimimått, fönsteruttag och maximimått på Gädda och så här skriver man t.ex i förslaget till fiskevårdsplan för Landsjön norr om Jönköping för att förhindra fortsatt ökning av vitfisk i sjön;

"Minimimåttet bör ligga på 50 cm. På det viset säkerställer man att fler gäddor överlever till en storlek då de effektivt prederar på sjöns mörtbestånd. Orsaken till att inget maximimått föreslås är att större gädda utövar ett betningstryck på mindre gädda och därigenom potentiellt minskar betningstrycket på mört. Att förvalta rovfiskbeståndet för att få största möjliga betningstryck på mört ses som prioriterat i Landsjön."

Kommentera

Självklart ska stora gäddor(och små) sättas tillbaka.
          En 2-3 kilos i ugnen med svampsås ibland smakar smaskens.

Kommentera

Nejdå, har själv pratat med Lst om det här med minimimått, fönsteruttag och maximimått på Gädda och så här skriver man t.ex i förslaget till fiskevårdsplan för Landsjön norr om Jönköping för att förhindra fortsatt ökning av vitfisk i sjön;

"Minimimåttet bör ligga på 50 cm. På det viset säkerställer man att fler gäddor överlever till en storlek då de effektivt prederar på sjöns mörtbestånd. Orsaken till att inget maximimått föreslås är att större gädda utövar ett betningstryck på mindre gädda och därigenom potentiellt minskar betningstrycket på mört. Att förvalta rovfiskbeståndet för att få största möjliga betningstryck på mört ses som prioriterat i Landsjön."
            Där ser man...Som glad amatör skulle jag gissa att i princip alla gäddor i en sjö med vitfisköverskott äter just vitfisk. Däremot i en sjö med brist på vitfisk (eller mat ö.h.t.) kan man nog se en ökning av kanibalismen inom gäddstammen. Men kommunpolitikerna vet säkert bättre här...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
              Där ser man...Men kommunpolitikerna vet säkert bättre här...
              Haha. Säkert. Är det första april i dag eller......
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Nu är det ju inte några kommunpolitiker som bestämmer i länsstyrelserna... I fiskefrågor är det i allmänhet en utbildad ekolog, med ett förväntat grundat kunnande i just den här typen av frågor. Om det är rätt eller fel i det här
                fallet vet jag inte men jag utesluter inte att det grundar sig på kunnande och inte politiskt kappvändande.
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

Nu var det ju iofs länsstyrelsen han pratat med, som är en statlig regional myndighet. De som jobbar med naturvård där är experter med utbildning inom området, och dessutom går dylikt oftast på remiss innan beslut. Det sagt så kan de ju ha fel ändå, jobbar själv på en myndighet och vet hur fel det kan bli om man vimsar till det.

Kommentera

Vill man att ett vatten ska producera så mycket gädda (eller annan rovfisk) som möjligt så brukar man se till att ta bort de största/äldsta då de "tar plats och resurser" men inte har någon särskild tillväxt på ålderns höst. Fler unga fiskar ger högre tillväxt (förutsatt att det finns bytesfisk). Man låter de leka en eller två gången för att säkra nästa generation, sen ska de upp. Så resonerar i alla fall fortfarande de yrkesfiskare jag stött på och jag köper resonemanget. Jag vill däremot ha så stora fiskar som möjligt och där krockar våra intressen.

Kommentera

Beträffande landsjön är det ett korrekt antagande. De riktigt stora äter nästan uteslutande andra gäddor. Varit med vid flera gånger att när man drillar en mindre gädda. 1-2kg att någon större går upp och attackerar.
                      Skulle själv släppa en större om jag fick. Men tror dock för vitfisk beståndet hade det nog varit bra om en del stora försvann. För i den sjön så ver kar det som att när de kommer över en viss storlek så blir de kannibaler.
                      På länsstyrelse jobbar det oftast väldigt kunnigt folk. Men det är inte alltid deras åsikter går ihop med oss sportfiskare som mestadels har en egoistisk tanke.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                      47 svar
                      3 583 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Arbetar...
                      X