Att ta hem fisk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att ta hem fisk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Att ta hem fisk.

    Hej, alla!
    Har på äldre dagar fått upp intresset för sportfiske åter igen.
    Har läst en hel del på olika fiskeforum på webben, och har märkt en väldig attitydförändring från förr mot att ta upp och avliva fisk, för att ta hem till mat.
    Där jag tänkt mig att fiska måste en gädda vara 40-70 cm för att ta hem den. Då är det enligt reglerna ok. Men utanför dessa mått ska fisken tillbaka i vattnet, oavsett hur skadad den blir.
    Reglerna respekteras naturligtvis, med viss motvilja mot det sista.
    Min fråga blir, att ta upp en gädda med lovliga mått, avliva den, och ta hem den för konsumtion, hur ser ni på det?
    För mig som fiskade mycket redan på -70 talet, är det självklart att ta hem fisk till mat.
    Men jag vill inte bete mig på ett sätt som strider mot vad folk vill nu för tiden. Tänker därför anpassa mig till nutiden om så krävs.
    Även om man går miste om glädjen att ställa fram en ugnstekt gädda på marbordet då och då.
    Hur ser ni på saken, är det ok att ta hem matfisk eller inte?


  • #2
    Så länge man håller sig inom reglerna för de aktuella vattnet så ser jag Inge konstigt i det.

    Kommentera


    • #3
      Klart det är okej att ta hem fisk som är fångad enligt reglerna. Men å andra sidan måste man inte ta upp femtio trehektosabborrar eller tio tvåkilosgösar bara för att det är tillåtet.

      Kommentera


      • #4
        Som sagt inga konstigheter om man håller sig till reglerna som gäller. En del tycker inte heller man ska ta upp mer än man kan äta för dagen. Själv fryser jag in en del fisk. Till exempel om jag har bra gösfiske så tar jag gärna ett par tre fiskar att lägga i frysen för senare konsumtion.

        Kommentera


        • #5
          Klart att du ska ta hem & äta fisken du fångar, se till att du har kolla på vad det är för min/max mått som är godkända för sjön/havet där du fiskar dessa regler skiljer sig åt mellan. olika vatten.
          Sen finns det fiskar som inte har något min/max mått exempelt abborren & fisk växer olika snabbt beroende på förutsättningar.
          Exempelt jag som jag som fiskar mest runt Stockholm där är en abborre som väger över kilot ca 10år gammal, det är en stor fisk som producerar mkt rom, men åldern har gjort att då har den hunnit bindas endel gifter i fisken så man kanske inte ska äta en så stor & gammal borre. Men en i fjälssjö i Norrland kanske det är bra matfisk.

          Kolla på detta klipp från 21min när Svartzonker tillagar en gädda, ser fantastiskt gott ut https://www.youtube.com/watch?v=Q56bOzfgE30


          Kommentera


          • #6
            Absolut ta hem nån mumsig gädda (eller abborre eller gös med såklart!).

            Gäddan är sjukt underskattad och heller inte egentligen nåt problem att filea benfri bara man gjort det ett par gånger, finfint kött!!!
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • #7
              Ja, ät fisk!

              Jag minns när alla på landet inklusive sommarstugeägarna la nät var och varannan dag under somrarna... det togs upp fisk i parti och minut utan att det på något vis blev utfiskat... det fanns mer fisk då än nu... ät fisk!

              Kommentera


              • #8
                Tack för era svar! Kanske frågan upplevdes som lite udda, men när man ser alla på youtube, som ständigt släpper tillbaka fisken, är det lätt att tro att det är ett brott mot nutida tradition att inte släppa tillbaka fångsten.
                Ser ut att kunna bli en och annan gädda på middagsbordet hemma hos oss. Fiske är en härlig hobby, naturupplevelse,spänning, och glädjen med att kunna komma hem med fisk till middag.

                Kommentera


                • #9
                  Tänk dock på att i vissa sjöar rekommenderar man att fisken inte äta pga för mycket miljögifter. Är man som mig över 50 spelar det ingen roll... då har man ändå klämt i sig allt som numera är förbjudet och lite till... överlevde man det så klarar man en självlysande fisk från Barsebäck också...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Ja, ät fisk!

                    Jag minns när alla på landet inklusive sommarstugeägarna la nät var och varannan dag under somrarna... det togs upp fisk i parti och minut utan att det på något vis blev utfiskat... det fanns mer fisk då än nu... ät fisk!
                    Kommenterar gäddbeståndet.
                    Menar du att de där med att spara större fisk inte garanterat är de bästa för att bevara ett friskt gäddbestånd?

                    Jag lever efter att bevara de större för de är viktiga för beståndet, har du ett annat synsätt skulle jag gärna vilja höra hur du ser det?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                    3 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    449 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    85 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                    5 svar
                    189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Arbetar...
                    X