Ursprungligen postat av Hejan
Edit:
Efter lite undersökningar så visar det sig att det finns fyra binnikemaskar som har ett larvstadium i fiskar varav tre har fågel som slutvärd och en har däggdjur (http://www.sva.se/static/547.html)... Vad tror du att binnikemask är för något? Att det ska vara en art? Att alla binnikemaskar angriper människan? Man skulle lätt kunna tro det med uttalande som
"Att det kan finnas exvis binnikemask i fisk förutsatte jag att du visste - läser du inte biologi eller nå't sånt?"
och
"Du mannen - binnikemask... Point taken?"...
Enligt "Svensk Småkrypsfauna" (Gärdenfors et. al) så finns det ca 75 parasitiska bandmaskar (som också kallas för binnikemaskar) i Sverige som är tarmparasiter hos ryggradsdjur - hur många av dessa som kan angripa människan står inte angivet men tydligen så är det bara en som lever i fisk och som kan angripa oss... Förstår du NU min initiala fråga: "Måste bara fråga om det är någon som öht har belägg för att fiskparasiter kan angripa människa?" och min replik på Savbrink???
Savbrink's svar skulle inte heller innefatta binnikemask eftersom de lever i en larvform i fiskköttet och inte i en form som vi skulle kalla "mask"...
Jag måste medge att jag inte tänkte på möjligheten av avancerade livscykler som den hos binnikemask utan mer på parasiter som skulle gå rätt över till människa utan några mellansteg - tydligen så finns även de dock!
Jag menade inte min fråga som provocerande men tydligen så njuter Hejan av att hoppa på folk när han märker en blotta. Ren provokation! Tyvärr så bjuder jag villigt upp till dans...

och Callex körde latin i två på varandra följande posts än det faktum att både jag och Callex är megalofantastiska messerschmitts...
Kommentera