Råååå Makrill! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Råååå Makrill!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av savbrink
    Mask är väl ganska vanligt i insjöfisk eller?

s

Jo det är det väl - your point being?

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
      Jo det är det väl - your point being?
      Du mannen - binnikemask... Point taken?

Läs mer eller kanske bättre att låta bli?
      Senast ändrad av Hejan; 2007-01-02, 22:53. Anledning: Lade till länken

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan
        Du mannen - binnikemask... Point taken?

Läs mer eller kanske bättre att låta bli?
        http://www.sva.se/static/751.html
        Oj då vad känslig du var då - jag tyckte bara att det inte alls är uppenbart att parasiter som angriper fisk ska vara patogener på däggdjur - tvärtom så brukar invärtes parasiter ofta vara värdspecifika. Som tex binnikemasken där LARVstadiet tydligen lever i fiskens kött och adulterna i däggdjurs tarmar (delvis enligt din länk) ...mannen

Kommentera

Även gravad fisk är ju att betrakta som rå ur parasithänseende.
          Enligt din egen källa så är det inte det...mannen

Kommentera

of topic

Letade lite belägg för att gravadfisk kan var farligt.

Visst vet man att man inte ska äta för mycket fisk men trist att livsmedelverket ska behöva varna folk att äta insjöfisk mer än en gång i veckan..

Hittade inte det jag sökte men har för mig att vissa bakterier kan frodas i gravad fisk om man slarvat under hanteringen.

Kommentera

Ursprungligen postat av savbrink
              of topic

Letade lite belägg för att gravadfisk kan var farligt.

Visst vet man att man inte ska äta för mycket fisk men trist att livsmedelverket ska behöva varna folk att äta insjöfisk mer än en gång i veckan..

Hittade inte det jag sökte men har för mig att vissa bakterier kan frodas i gravad fisk om man slarvat under hanteringen.
              I den länk som Hejan tillhandahöll så stor gravning uppräknad bland de metoder som kan oskadligöra parasiter.

Kommentera

Vad menar du med känslig? Det var ju inte mig utan Savbrink du citerade och sedan Smart-Alecky lade till "Jo det är det väl - your point being?"

Gravad fisk inte rå - nehe, där ser man. Jag måste ha slängt ur mig något utan att ha full täckning för det... Nu skall vi inte bli osams - IGEN - bara för att jag dessutom använde mig av ett mindre artigt tilltalsord (dock inte illa men't).

Nåja, gravad fisk är det många som blivit sjuka av dock inte korrekt gravad fisk som förvaras och förtärs inom rimlig tid.

Kommentera

jag har sett binnike mask ringla ut ur en bäcköring inget man skulle vilja äta varken rå eller gravad men vid frysning dör eventuella bonusdjur man fått med fisken
                  en ny form av dubble

Kommentera

Vad menar du med känslig? Det var ju inte mig utan Savbrink du citerade och sedan Smart-Alecky lade till "Jo det är det väl - your point being?"
                    Jag tolkade det som ett ifrågasättande av min frågeställning - bara för att det finns "mask" i fisk behöver den inte per automatik angripa människor - det hade räckt med att du gav mig länken som svarade på min initiala fråga på ett fullgott sätt - istället hasplar du ur dig drygheter...

Mask är förövrigt rätt korkad benämning - det är som att klumpa ihop alla djur med ben... Bara en nördgrej

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                      Jag tolkade det som ett ifrågasättande av min frågeställning - bara för att det finns "mask" i fisk behöver den inte per automatik angripa människor - det hade räckt med att du gav mig länken som svarade på min initiala fråga på ett fullgott sätt - istället hasplar du ur dig drygheter...

Mask är förövrigt rätt korkad benämning - det är som att klumpa ihop alla djur med ben... Bara en nördgrej
                      Jamen då tolkade du ju mig rätt - jag tyckte nämligen att det var helt uppenbart vad Savbink menade med sitt inlägg, dvs att det kan finnas "mask" i insjöfisk och att risken finns (om än liten) att man kan smittas. Vilken annan anledning skulle han ha att skriva som han gjorde? Att det kan finnas exvis binnikemask i fisk förutsatte jag att du visste - läser du inte biologi eller nå't sånt? Typiskt mig att förutsätta förresten - sorry.

Att du ändå frågade efter spetsen tyckte JAG var drygt varför jag passade på att dryga mig lite tebaka. Jag är ledsen att jag inte fattade att du inte fattat...

Jag hade dessutom inte sett att du önskade dig belägg i form av länkar lite högre upp eftersom jag bara skumläste.

Slutligen måste jag säga att jag är förvånad över att du blir förvånad/förbannad över/för att jag hasplar ur mig drygheter - vi har ju träffats...

An nescis, mi fili, quantilla prudentia suedorum regatur
                      Senast ändrad av Hejan; 2007-01-04, 08:56. Anledning: Jag ville också ha med nå't fyndigt på Latin i min post

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                      1 svar
                      283 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Startad av Per Welinder, 2026-09-17, 04:07
                      1 svar
                      151 visningar
                      1 gilla