Röka abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röka abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Röka abborre

Ja det blev några mindre igår, ingen riktigt stor ändå, därför tänkte jag röka dem. Pappa använde enris, hur gör ni? Det står olika om saltlagen på nätet, allt från 4 timmar till ett dygn. Varför använder man rökspån? Tror min far använde enbart enris.

Med vänlig hälsning,

Stephen

Vanligast är nog att man använder al till just fisk men det går säkert bra med vad som helst nästan. I USA är det väldigt populärt med äpple. Det har dom även till andra sorters kött. I Asien använder de vanligt ris och socker. Verkar som det om det bara avger ofarlig rök så fungerar det till rökning

Ta ett mellanting på salt-tiden, 12 timmar

PS! Glöm inte att låta spånet ligga i blöt före, annars ryker de upp för fort.

Kommentera

Spånet tog visst eld, men det blev bra till sist. Jas lägga i blöt? Sedan stod det på röken att man skulle värma lådan innan man la i spånet, vilket blev väldigt varmt.

Kommentera

Jag har aldrig använt en ABU rök, man ska kanske inte blötlägga spånen i en sådan men det måste betyda att man använder mer spån i så fall så jag tvivlar på att de inte ska blötläggas först. Ett tips är att lägga spånen i lite folie. Då varar spånen ännu längre och du har lite mindre att rengöra i botten på röken.

Jag brukar ha vanlig liten gryta med de blötlagda spånen i ett foliepack i botten sen ett galler som är en bit upp inuti grytan och något tungt på locket. Går att röka på spisen hemma med fläkten på full effekt men blir lite röklukt i lägenheten. Stäng dörren i köket och öppna fönstret så minimerar du röklukten. Jag rökar bara filéer. Både för att det finns lite enligt mig dålig smak i skinn och ben och för att hela fisken inte får plats i grytan.

Kommentera

lägg lite småbitar enris ihop med rökspånen...brukar tillföra lite extra smak..
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
          1 svar
          263 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg HarpoonMan  
          Arbetar...
          X