Request: Sås till gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Request: Sås till gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Request: Sås till gädda?

Jag skulle vilja ha ett gått sås recept till gädda och om det passar bra till en viss tillagning av gäddan får ni gärna ge ert recept på det också.

Tack på förhand.
    Tau

Gäddpizza med vaniljsås;

Baka in en rensad, ofjällad gädda i pizzadeg, häll på vaniljsås innan du nyper ihop pizzan, (calzone). Grädda 35 minuter i 200 grader. Toppa gärna med lite finhackad gräslök. Drick gärna en väl kyld Vira Blåtira eller hallonsoda till anrättningen.

Smaklig spis!

Kommentera

Lyxgädda

Gädda, gärna utan skinn och ryggben.

Kräm Fräs med räkor enligt tidigare recept. (En smarrig sås!)

1 Gul Lök

Sätt ugnen på 225° C.

Finhacka löken och stek den en aning.

Skär gäddan i lagom portionsbitar.

Smörj en gratängform. Lägg i löken och gäddbitarna. Bred Kräm Fräs över.

Grädda mitt i ugnen ca 30 min.

Servera med sallad och ris eller potatis.

En mustig malt i glaset förhöjer upplevelsen!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

vitvins sås funkar ju alltid, den kan man ju även höjja med mer ingridienser.
        gul lök och vita rotsaker i 1 cm kuber. dessa ska svettas i smör sedan häller du i en del vitt vin och låter det reducera till hälften. sen häller du på en halv del fiskfond eller buljongtärning låt det koka ihop och häll i två delar grädde och en del mjölk. låt detta koka ihop och ner en bit. salt, peppar och red såsen med maizena. sila ur rotsakerna och koka upp igen för servering. smakhöjjare är att mixa i en klick smör i såsen innan servering, använda hummer fond, lägga i räkor, dill eller bara låta den vara som den är...
        lycka till.
        mvh jocke

Kommentera

Ursprungligen postat av Tau Visa inlägg
          Jag skulle vilja ha ett gått sås recept till gädda och om det passar bra till en viss tillagning av gäddan får ni gärna ge ert recept på det också.

Tack på förhand.
          Tau
          Att koka gäddan i väl saltat vatten, sen servera med kokt potatis, smält smör och nyriven pepparrot är för mig en delikatess.

Kommentera

Jag inbillar mig att Äggsås borde smaka smaskens till kokta eller ungsbakade gäddfilébitar, måste skamset erkänna att jag aldrig provat det. Men till torsk är det ju smaskens.

Snor receptet från Arla.se

1 ägg
            1 1/2 msk vetemjöl
            3 dl mjölk
            2 krm salt
            1/2 krm vitpeppar
            2 msk hackad persilja

Hårdkoka ägget. Skala och hacka ägget. Ställ åt sidan. Vispa ihop mjöl och lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken. Låt koka ca 3 min. Smaksätt med salt och peppar.

Naturligtvis har de lämnat ute smöret ovan, lägg i en sån stor klick som samvetet tillåter och njut!
            Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Rensa en tvåkilogädda. Skär ut 100 gram rent gäddkött. Tillsätt 2 kilo lax, olivolja och salt. Grilla. Servera med gräddfil med gräslök. Skämt åsido, jag tycker gräddfil med grälök är oslagbart till fisk. Gärna grillad fisk, vet inte om gädda är så bra att grilla?

Kommentera

Jag har prövat att grilla skinnfria bitar av gädda med benen kvar i, det gick jättebra. Bitarna höll ihop finfint (vore faan annars med så mycket ben förvisso). Smaken var dock mild för att uttrycka mig positivt. Dessutom var det svårätet iom alla ben.
                Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Vitvins grund som mixas upp med smör och basilka..
                  http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

kockfrallan vad är en vitvinsgrund?? O kan man i så fall göra en Rödvinsgrund?

Jag ska ge er ett recept som får alla att häpna. Det innehåller för många en mycket stötande ingrediens men sitter betet långt ner i halsen så finns det sätt att laga till en gammelgädda.
                    COR är att föredra....

äh fan jag orkar inte, det går i alla fall ut på att koka in det trådiga sega gammla köttet på samma sätt som krabba kokas. simsallabim så har du 8 kg krabba att bjuda vännerna på..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                    1 svar
                    213 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Arbetar...
                    X