Tips om bra haspel rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om bra haspel rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips om bra haspel rulle?

Hej!
    Relativt ny inom fiske, skulle vilja veta vilket märke man ska satsa på?
    Har kört ett tag nu med nån "Jack Sheldon" som jag köpte för runt 800 spänn. Men den har tyvärr gett upp...

Så, vad är skillnaden mellan märkena?
    Vilket är värt att satsa på?

Ps, kör mest gädda/ borre men vill även ha alternativet att köra annat kanske?

Tacksam för svar

Penn, Shimano, Okuma och ABU gör alla shyssta haspelrullar tycker jag. Beror ju helt klart på vilken prisklass man tittar på förstås och vilken typ av fiske man är ute efter. Och kvaliteten varierar ju också mellan olika modeller från samma tillverkare.

Det blir roligare att fiska om man kan ha olika rullar/spön till olika sorters fiske. Att ha en rulle som används till både tungt gäddspinn och lätt abborrfiske t ex innebär att man får kompromissa vid något eller båda fiskena. Även om rullen i sig är bra.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Tack för svar!

Jo har funderat på ett jerkspö osså, men måste man väll ha ambassadeur eller nån multi rulle antar jag? Inga roliga grejor att hålla på med enligt mig. Har testat att jerka med nuvarande rulle och det har funkat jäkligt bra, hårdare spö som sagt kanske skulle göra att man får bättre känsla?

Kommentera

Är ingen jerkare så det där får någon annan svara på.. Men varför så avig inställd mot multirullar? Köper man begagnat så kan man få vääldigt mycket rulle för pengarna.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Shimano Exage är en riktigt bra rulle för pengarna. Finns nog att få tag på för 600kr i Sverige och är värd det dubbla tycker jag. Bromsen är inte i klass med dyrare rullar, men kvaliteten är riktigt bra.

Om du jerkar mindre drag med en större haspel så går det nog bra, men när dragen börjar bli tunga så kommer bygeln till slut att ge sig.
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Fick tips av en bekant så har nu införskaffat ett jerkspö och beställt en "ambassadeur predator 5601c" blev övertalad att skaffa amb så får köra de nu resten av säsongen får se om man gillart men tacksam för svaren

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
            10 svar
            2 153 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Westley Richard  
            Startad av Alfa75, 2025-05-27, 19:46
            23 svar
            2 101 visningar
            0 gillar