Värna de svenska småhandlarna... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värna de svenska småhandlarna...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Värna de svenska småhandlarna...

I dessa tider beställer allt fler sina prylar över nätet, -ofta från andra länder.
    Tänk efter en gång till hur det påverkar de lokala handlarna, -din lokala fiskebutik.

Jag tycker det är guld värt att kunna gå in till min lokala handlare, snacka lite skit, få tips och råd, klämma och känna på prylarna för att sedan handla det jag behöver DÄR. Inte klämma och känna för att sedan gå hem och beställa samma pryl från någon webbutik för en spottstyver mindre.

Tyvärr har flera bra butiker i vårt land fått stänga pga kunders "illojalitet" och deras jakt på att spara småslantar.

Vill man fortsätta ha bra, välsorterade sportfiskebutiker i sin närhet, -så satsa på att spendera pengarna lokalt istället.
    Har inte er butik just det ni är ute efter så kan de alltsom oftast beställa hem det åt er.

Så tänker jag iallafall..

Synpunkter?

//Gösjonte

Så enkelt är det inte och det har klart visat sig varje gång denna diskussion kommit upp.
    För egen del så finns inte mycket pengar att lägga på mitt stora intresse, fiske.
    Därför kan jag inte köpa något för 500 kr i en svensk affär som kostar 200 kr i utlandet, så är det bara.
    Eller spö/rulle som kostar 500 kr i england/tyskland/polen men 1500 kr i svensk mindre butik.
    De svenska handlarna måste göra något själva för att få ner priserna om de ska lyckas hålla potentiella köpare kvar. De kan inte dubbla priset mot vad de köper in grejerna för, de måste kringgå grossister så gott de kan för att hålla nere priserna. Annars köper man sakerna utomlands helt enkelt.

Vi är inte alla gjorda av pengar men vi vill fortsätta fiska.

Ska dock tillägga att jag köper majoriteten av prylarna i svenska butiker.

Kommentera

För att motivera sina höga priser måste de svenska handlarna erbjuda något mervärde som gör att jag som kund upplever att det är värt skillnaden. Det främsta mervärdet är leveranstiden, i en fysisk butik får du varan direkt. Perfekt när man behöver några jiggar, sänken eller liknande samma dag.
      I övrigt består mervärdet i att kunna känna på prylarna. Olika viktigt för olika varor.
      Och till sist är det skitsnacket, bemötandet och de lokala tipsen som bidrar. Dessvärre är ganska många butiker direkt usla på denna del. Många gånger har jag mötts av en "ska du inte handla kan du gå"-attityd.

Om jag som kund inte tycker att det mervärde som butiken kan erbjuda (enligt ovan) inte motiverar prisskillnaden kommer jag inte att handla där. Svårare än så är det inte för de flesta.

Kommentera

När en Lexa 300 kostar under tusenlappen på ebay så känns det inte motiverat att betala 2000-2500kr här hemma.

Kommentera

Klart vi ska värna om våra svenska handlare, men samtidigt ska handlarna värna om sina kunder.
          När produkter är dubbelt så dyra här hemma då är något fel.

Kommentera

Jag fiskar inte för att handlarna ska ha mat på bordet eller tjäna pengar lika lite som handlarna finns för att vi ska ha fiskeprylar utan gör det för de vill ha vinst av det de gör.

Hittar de ingen lösning så jag kan köpa mina fiskeprylar hos dem för rimliga priser tänker inte jag göra jobbet åt dem och kasta mina pengar på dem.

Varit inne på flera butiker för att klämma och känna på produkter jag är intresserad av, men tror du de haft det inne? Så varför köpa det de har för det jag vill ha inte finns för dyra pengar?

Detta händer även inom MC branschen, men jag har lärt mig att planera mina köp väl och göra min hemläxa på egen hand så jag behöver varken säljare eller butiker som ger en service efter hur de "bedömmer" en när man kliver över tröskeln.

Nä de får lära sig förhandla med grossister/generalagenter och försöka bli av med alla mellanhänder samt drivas av att ge service till de som betalar för att deras butik ens ska existera.

Kommentera

Självklart försöker man spara på sina surt förvärvade slantar och kanske spara lite grann men jag är helt enig med Gösjonte i den här frågan.
              Det kostar pengar att driva ett företag i Sverige. För en fiskebutik tillkommer även relativt höga hyror. Lägg därtill på den svenska momsen och att det inte är gratis med importerade varor för ett företag. Även EU:s strafftullar kommer in på ett hörn eftersom många av varorna tillverkas i ett icke EU-land.
              I Sverige funkar det ungefär så här: En generalagent tar in ett visst märke. De handlar oftast direkt från fabrik och lägger på en viss procent på priset. Det här är självklart, de måste ju också få mat på bordet. Generalagenten betalar frakt, importavgifter och tull. På det tillkommer momsen.
              I nästa steg kommer redskapshandlarna, både de fysiska och de på nätet. Dessa lägger självklart också på en viss procent.
              Tyvärr måste de fysiska handlarna inkludera en oftast dyrare hyra än de rena nät-försäljarna. Ovanpå priset de betalar för vad de köper in, tillkommer.....just det: Momsen.
              Staten ser alltså till att din wobbler just blev 50% dyrare än bruttopriset på den.
              Ju mer en handlare köper från generalagenten, ju bättre pris får de. Kalla det en slags "mängdrabatt".
              Men om köparna, alltså vi, sviker vår lokala handlare kommer denne inte att kunna köpa in så många varor. I slutändan blir alltså baspriset högre och därför också vårt slutgiltiga "köpepris".
              Om alla fortsätter att resonera som de flesta av de ovanstående inläggen här, kommer vi alla in i en ond spiral:
              Handlare efter handlare måste kasta in handduken och i slutändan är det vi kunder som förlorar på det.
              Då är vi "tvingade" att handla på nätet och tappar möjligheten till kläm o känn och lite trevligt skitprat.
              Har några riktigt goda vänner som jobbar inom branschen och jag lovar er: Ingen blir rik på att sälja fisketillbehör!
              Så tänk gärna på att, nästa gång ni handlar, tar staten 50% av totalpriset och att dessa 50% hjälper Sverige att gå runt.
              //Micke

Kommentera

Nu kanske jag är helt ute och cyklar här, men moms tillkommer väl endast en gång och då på slutpriset till kund?

Kommentera

Det kan ju även tilläggas att den svenska momsen på 25% ligger i nivå med de flesta europeiska länder, så det argumentet håller inte:

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                    Nu kanske jag är helt ute och cyklar här, men moms tillkommer väl endast en gång och då på slutpriset till kund?
                    En importör av varor får alltid betala moms vid förtullning.
                    Ett företag som köper in en vara är momspliktigt och måste redovisa momsen utöver. Så varan blir momsad två gånger. Den andra gången blir momsen även högre eftersom handlaren köper varan dyrare än importören.

Däremot får ett momspliktigt föredrag dra av momsen och får tillbaka den en gång om året. Så i praktiken skulle varan kunna säljas billigare. Men jag har en känsla av att varan blir momsad två gånger rakt över.
                    //Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    130 svar
                    25 570 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                    10 svar
                    1 918 visningar
                    0 gillar