Daiwa Scandinavia - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Scandinavia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Väntar fortfarande på svar ifrån Daiwa via min fiskebutik om det går att köpa en ny spötopp till mitt xr. Väntat i 6veckor på något svar. Verkar ha väldigt mkt att göra när det tar sådan tid att få svar.. Trist då jag är supernöjd med deras produkter.

Kommentera

För sakens skull bör jag nämna att i de flesta ärenden rörande Daiwa Scandinavia jag varit inblandad i har bemötandet varit trevligt och hjälpsamt.
      Hjälper ju dock föga om det tar månader att lösa relativt enkla problem.

anteman jag kan personligen tycka några veckor kan vara okej om det rör sig om exempelvis ingrepp i rullar, reparation av spön och dylikt men absolut inte månader.
      Att däremot bistå med delar till olika produkter bör ju ske inom några dagar.

Privata rullskruvare som drar igång eget har vi ju sett några exempel på, vet inte om något varit särskilt lyckat men jag är å andra sidan inte insatt.
      Grundproblemet är dock samma där, ska någon driva bolag med rullskruvande som huvuduppgift står och faller denne med (den relativt snabba) tillgången till reservdelar.
      I dagsläget då både Shimano och Daiwa som jag förstår det vägrar sälja vissa delar skapas ett moment 22, antingen är du utan rulle då det inte går att få tag i delar eller är du utan rulle då serviceverkstaden tar enormt tid på sig.
      Exempelvis verkar drev till några dyrare Shimano-hasplar ej vara beställningsbara via Shimano Europas beställningsformulär för butiker, kanske kan det kringgås genom att efterfråga aktuella delar personligen.
      I åtminstone Japan fungerar Daiwa på samma vis, rullen måste skickas in för att få vissa delar bytta och jag antar att vi går mot att detta förfarande blir standard oavsett märke.

Kommentera

Ja en tråkig utveckling isf, inte många skulle acceptera några-många veckor för att byta ut ett hjullager i bilen, principiellt har jag lite förståelse för varför det ska accepteras för rullar och basala åtgärder även om jag naturligtvis inser skillnader.

När leverans/servicetider blir parodiska mitt under låång fiskesäsong och många delar inte ens säljs till butiker eller slutanvändare så är det under all kritik.

Förr tänkte jag att en stark fördel som kända märken Daiwa, Shimano och ABU hade gentemot rena Kina-rullar var god och rask tillgång till reservdelar och service... när det inte gäller längre så kanske man borde se mer dit?

Kanske köpa 2-3 rullar för långt mindre än halva D/S/ABU priset så har du en reservdelsrulle på en gång ( såvida de inte säljer reservdelar...)

Ffa D/S börjar se sig som om de vore Ferrari, dyra, exklusiva, känsliga men långt i från felfria och jäkligt bökiga (tidskrävande) och kostsamma att driva... kanske dags att nöja sig med en Volvo eller två? :-)
        Senast ändrad av anteman; 2020-11-24, 22:31.

Kommentera

Väldigt tråkig utveckling. Vet inte hur BFT Instinct och Lews är. Att köpa 2 st likadana rullar för kanske 2500 spänn styck, för att säkerställa att man inte står utan rulle när den ena ska in på reparation/service. Jag vägrar! Att vissa saker/delar bara skulle kunna göras utav deras egna servicegäng köper jag inte riktigt. Jag menar, man kan ju alltid skruva isär en rulle. Sen kanske dom kan göra det svårare på olika sätt.

Håller annars med om personalen är väldigt trevlig, tillmötesgående och jobbar säkert häckarna av sig. Tyvärr hjälper det ju inte när man får vänta i månader.

Kommentera

Nä 2x 2500kr är inte min melodi men 2x40-55 USD för två Tsurinoya eller Fishband GH 100 kan vara ett sätt som gör att man får ut många år med en ”reservrulle”.
            Senast ändrad av anteman; 2020-11-25, 14:08.

Kommentera

Tänkte göra en liten update om hur det går med min rulle. I början av november så ska delarna ha skickats till mig. Har inte sett röken av prylarna så den 8 december skickar dom ett nytt brev. Har fortfarande inte fått något.

Kan ju självklart vara så att breven har försvunnit i posten. Men två stycken, som är skickade från samma företag? Låter inte rimligt.

Hur som helst så står jag fortfarande som kund utan delar och en rulle som inte går att lita på. Men nu så skiter jag i det. Jag använder rullen till dess att den inte funkar längre och då får den tjäna som reservdelsrulle till min Fuego​​​​​. Kanske finns några delar som är lika, för det känns inte som att det är någon idé att skicka iväg Fuegon den dagen det behövs. Det förtroendet finns inte från min sida. Tyvärr tappar nu Daiwa en kund som är väldigt nöjd med deras rullar, men bevisligen så funkar inte deras service och sådant spelar alltid roll. Nu lutar det åt att det blir Abu för min del.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
                Kan ju självklart vara så att breven har försvunnit i posten. Men två stycken, som är skickade från samma företag? Låter inte rimligt.
                Nej, det är inte rimligt i sig. Räkna in det faktum att jag hört om ett par ytterligare ärenden där brist på anländande delar bortförklarats med "postens slarv".
                Tror det är två eller tre försändelser där jag varit inblandad i periferin.
                Visst att vårt kära postverk kan slarva men här ser jag en helt annan tendens.

Tack för uppdateringen förresten.
                Jag har själv funderat i banorna ny gäddrulle, trots att jag till 90% köper begagnat annars. Från att ha kikat mycket på Daiwa och Shimano riktas nu blicken mot 13 Fishing och ABU. Har även beslutat mig för att behålla min egenbyggda Ambassadeur 4500 som primär gäddrulle. Ville jaga lite mer ergonomi men på grund av denna tråd, flera andra vittnesmål kring hur krångligt det är att få tag i delar samt mina egna erfarenheter behåller jag den rullen jag enklast köper delar till. Dessutom finns slitdelar i princip alltid tillgängliga direkt till bra pris från Svängsta.

Kommentera

Jag tänker precis likadant gällande reservdelar, därför blir det Abu för mig. Jag måste faktiskt säga att jag blivit lite skeptisk till 13 fishing. Rullarna är säkert fina, men det känns som att det är en massiv reklamkampanj just nu. Men det är bara något som får min magkänsla att knorra lite, har inte hört eller pratat med någon som har en sådan rulle.

Däremot så är det ju Normark som är agent för 13 fishing. Dom har haft ( kanske fortfarande har?) Shimano i många år och det har inte varit klang och jubel där vid service och reklamationer.

Kommentera

Motvind dina tankar och tveksamheter kring 13 speglar mina.
                    Det är nästan på gräns till propaganda från bland annat den mest kända butiken i Stockholm, alla ska rättas in i jasägare-ledet, kritik eller tveksamhet är förbjudet.
                    Blotta tanken kanske också är ett mått på min desperation, ser insidan på väldigt många rullar men är trots det nära att välja en mer eller mindre obeprövad modell från ett i Sverige helt obeprövat märke.

Jag är ju Daiwa-fanboy i grund och botten och hade absolut helst köpt mig en nyare Daiwa till gäddfisket, vilket jag bedriver snällt och relativt sällan. Trots att jag reder ut både mina egna och andras rullproblem behöver även jag ha tag i delar på pålitligt vis.
                    Det utesluter Daiwa, i dagsläget till viss del Shimano om/till de får ordning på sitt (17 veckors väntetid på lintrissor som passar många aktuella hasplar, 20 veckors väntetid på deras standardfett) och definitivt 13 om jag stannar och tänker efter.

Daiwa är ju annars välbeprövat med rullar som första Lexa samt Luna. Som det nu ser ut undrar jag om och i så fall hur länge delar kommer finnas tillgängliga till dessa modeller?
                    Shimano har slut på/säljer inte exempelvis drevsatser till flaggskeppet Stella som bara är 5-6 år gammal, jag vet inte ens om 13 säljer reservdelar i Sverige?
                    Daiwa har/hade en chans på vår marknad, visa framfötterna gällande kundbemötande och mängder skulle bli trogna märket.
                    Det säljs just nu en väldigt massa av Daiwas rullar, hoppas de nya LT-hasplarna håller bra, annars blir det nog ännu längre väntetider på delar inom något år.

Med detta sagt tror jag flera av oss här inte representerar den typiska fiskaren då vi väljer prylar efter tillverkarens förmåga att erbjuda service och delar.
                    Den stora massan köper nyaste, fräcka rullar med något reklamosande youtube-klipp som enda introduktion. När rullen packar ihop efter något år köper man nästan modepryl.
                    I det fallet spelar tillgång till delar och service en obetydlig roll...

Kommentera

JontaK håller fullständigt med. Det är nog inte någon jättemarknad för reservdelar. Självklart kan det vara kul med nytt, men fiske för mig är mycket känsla, och det får jag av spö och rulle som jag känner utan och innan. Känner alltid en respekt för folk man träffar med 15-20 år gamla rullar som är välskötta och funkar hur bra som helst. Vad gäller rullar så är jag mer intresserad av utväxlingen än om bromsen klarar 9 eller 14 kg. Känns ibland som om rullarna blir allt mer avancerade, utan att egentligen bli så mycket bättre.

Min första multirulle var Abu Classic 5601 som jag fick i julklapp tillsammans med ett jerkspö. På den tiden fick rullen ingen kärlek alls, men den lever fortfarande trots all misshandel. En rulle som jag ofta rekommenderar till någon som precis börjat fiska och inte vill lägga en förmögenhet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                      6 svar
                      1 231 visningar
                      0 gillar