Varför så dyrt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför så dyrt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför så dyrt?

Varför är det så dyrt i Sverge?
    jag har privat importerat direkt från fabriker från asien och vet således vad de stora märkena betalar för sina produkter (få har nämligen egen tillverkning).

Fluglina direkt från fabrik ca 20kr (inklusive tull & moms).

Även om linan från fabrik skulle vara extremt dyr så kan den omöjligt kosta mer än 40kr för den som importerar den till Sverige, detta företag lägger sedan på 200% = 120kr, nu lägger redskaps handlaren på ytterliggare 200% vilket borde ge ett pris på 360kr för konsumenten (nu har jag räknat högt).

Jag behöver inte gå så långt som till fabrikerna för att ifrågasätta priserna, bara att kolla på vad det kostar i andra länder.

Köper du en lina från England är det mellan 30-60% billigare (borde bara skilja 10% eftersom deras moms är på 15 istället för 25%).

Kan någon importör/redskapshandlare förklara varför en lina i Sverige skall kosta ex 900kr när samma lina kan köpas i Kanada för 350kr och i England för 550kr. Det enda jag får fram är att varje led i kedjan fram till konsument lägger på mellan 300-400%.

Är troligen fler än jag som börjat privat importera och köpa från andra länder, egentligen så vill jag inte detta eftersom det kommer sluta med att vi inte har några affärer kvar i Sverige. Men när jag kan köpa SA shark lina i England 400kr billigare än vad den kostar i Sverige så är valet ganska lätt. denna prisskillnad gäller nästan på samtliga produkter, inte bara linor.

En liten gissning är att vi har fler och högre skatter i Sverige som "fluglinan" måste betala. samt att "din" butik säljer färre fluglinor än butiken i England vilket ofta betyder att de måste ha ett högre pålägg.

Kommentera

Det kan förklara en del men inte att det skiljer upp till 60%. Personligen skulle jag kunna köpa ca 20% dyrare pga skatter och mindre omsättning.

Kommentera

Jag skulle tro att skatter och sociala avgifter gör ett pålägg på ca 70 procent på inköpspriset. Sen tillkommer eventuell vinst och moms.
        Att produkterna görs i asien eller andra låglöneländer betyder inte att de kommer direkt därifrån utan kanske via beställaren som kontrollerar produkterna i sin anläggning, skickar med sina egna företagstjafs, som garantisedlar, manualer osv. Sen ska det översättas till svenska i sverige, med svensk manual och för vårt land måste det också finnas en organisation som tar hand om dels försäljningen, garantier och eventuella reparationer.
        Tänk efter, hur många mellanhänder hoppar man inte över när man importerar själv? Speciellt om du skulle köpa sk noname-prylar från samma fabrik?
        Det är därför vi har firmor som Jula, Rusta, Biltema, Lidl osv som går så bra.
        Hade fiske varit en lika stor business så hade vi haft lågprisbutiker på fiskesidan också, men vi skulle antagligen förlora en massa kunskap och i stället få sk nasare.

Kommentera

Mic 75: Är själv handlare i branchen och jag kan ju bara drömma om att kunna ha påslag på 200% på grejorna i min butik......skulle ha det mesta kvar i butiken då.

Kan definitivt säga att ditt påstående/räkneexempel stämmer inte för 5 öre. Därmed inte sagt att det inte kan skilja i pris mellan svenska butiker och tex engelska, tyska eller amerikanska. Men tänk då att vi är relativt få som fiskar i Sverige jämfört i dessa länder och importörerna här tar större risker med bla lager osv än i andra länder. De marginaler butikerna och importörerna har är självjusterande i förhållande till antalet sålda produkter - och ska täcka transport-, lager-, butiks- och personalkostnader. Skulle omsättningen totalt höjas 2-3ggr skulle även priserna kunna sjunka ut till kund här i Sverige. I England tex är ju karpgrejer billigare än här och det beror på att det säljs så ofantligt mycket fler grejer där = högre konkurrens = lägre priser.

Vet ej om du fått svar på dina frågor ovan eller om du inte tror mig (vilket du absolut inte behöver göra) och iså fall kommer jag aldrig kunna övertyga dig (vilket jag inte skulle orka göra) utan du får ta mitt svar som du vill. Alla får bilda sig en egen uppfattning och tro, om du är inne i din lokala butik och de känner dig lite kan du säkert få en liten inblick i marginaler tex om du lägger fram det på rätt sätt.

Dock är det vilseledande att sprida felaktig information till andra som kanske inte vet bättre och därmed tro att det är som du skriver - därför kände jag mig manad att skriva några rader.
          Nåväl - ha sköna dagar på isarna nu och ta det försiktigt!
          /Roger

Kommentera

Jag har sett prislistor från både Normark och ABU. 50% marginal är det på i stort sett alla produkter.

I dagens prispressade samhälle har fiske detalj handlarna en hög marginal, jämfört med många andra brancher.

Så pruta på där ute !!!

Kommentera

Jag anser mig ha fått svar på denna fråga, men skulle vilja utveckla den lite.

Det finns två anledningar till att priserna behöver pressas (och detta rejält).

1). Fortsätter vi att ha denna stora prisskillnad mellan länder i EU så kommer garanterat flera handlare lägga ned sin verksamhet (vilket ingen tjänar på). Vi bör i största möjliga mån handla våra produkter i Sverige för att bibehålla en service och ett kunnande i vår närhet.

2). Risken med de priser som vi nu har i Sverige är att sportfiske håller på att bli en (rikemans hobby), tror ingen vill att sportfiske skall bli vad Golfen var för 20 årsedan.

Men så länge vi som konsumenter kan göra följande besparingar genom att titta lite utanför våra gränser 20-40% på ett flugspö, 40-60% på linor så tittar troligen många först i plånbok och överväger väldigt noga. Någonstans går ju gränsen där risken, garantier och priset ställs motvarandra.

Om det nu är som ni säger att handlaren bara har 50% påslag (vilket inte är mycket) kanske vi konsumenter skulle ställa oss frågan hur mycket grossisten lägger på. Jag vet att en alu rulle med bra broms (samma rulle finns med känt märke för 1200kr) kostar in i Sverige 280kr.

Vem gör den enorma vinsten?

Kommentera

Ursprungligen postat av grubbel Visa inlägg
                Jag har sett prislistor från både Normark och ABU. 50% marginal är det på i stort sett alla produkter.

I dagens prispressade samhälle har fiske detalj handlarna en hög marginal, jämfört med många andra brancher.

Så pruta på där ute !!!

Tycker du det är bra marginal??? Du måste tänka på att momsen är inräknad i marginalen.. Samt att hyror/driftkostnader/räntor/ löner etc... ska betalas av denna..

Kolla vad HM,Lindex,JC med flera ha för marginaler.... DÅ förstår man varför dom kan rea ut produkter till "halva rea priset"

Jag tror att grossisterna måste arbeta för bättre marginal till butikerna för att vi fortsättningsvis ska kunna handla i en fysisk butik...

//Daniel
                http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av mic75 Visa inlägg
                  Jag anser mig ha fått svar på denna fråga, men skulle vilja utveckla den lite.

Det finns två anledningar till att priserna behöver pressas (och detta rejält).

1). Fortsätter vi att ha denna stora prisskillnad mellan länder i EU så kommer garanterat flera handlare lägga ned sin verksamhet (vilket ingen tjänar på). Vi bör i största möjliga mån handla våra produkter i Sverige för att bibehålla en service och ett kunnande i vår närhet.

2). Risken med de priser som vi nu har i Sverige är att sportfiske håller på att bli en (rikemans hobby), tror ingen vill att sportfiske skall bli vad Golfen var för 20 årsedan.

Men så länge vi som konsumenter kan göra följande besparingar genom att titta lite utanför våra gränser 20-40% på ett flugspö, 40-60% på linor så tittar troligen många först i plånbok och överväger väldigt noga. Någonstans går ju gränsen där risken, garantier och priset ställs motvarandra.

Om det nu är som ni säger att handlaren bara har 50% påslag (vilket inte är mycket) kanske vi konsumenter skulle ställa oss frågan hur mycket grossisten lägger på. Jag vet att en alu rulle med bra broms (samma rulle finns med känt märke för 1200kr) kostar in i Sverige 280kr.

Vem gör den enorma vinsten?
                  Inte är det handlarna i alla fall. Annars skulle de väl inte lägga ner?

Kommentera

Är ju också handlare (som ni vet) och 50% marginal gäller i realiteten sällan. Ordinarie pris är ju inte direkt samma sak som rekommenderat pris. Det dröjer ju oftast inte många månader efter det att en ny het produkt släppts till att priserna börjar pressas.

Hur många handlare tar 149 kr för Buster Jerk? Det är rekommenderade priset för den för er som inte visste eller var övertygade om att 118 kr minsann var ord.pris...

H&M köper in en skjorta för 5 kr och säljer för 149 kr. DET är vad jag kallar påslag..

Att sedan jämföra priser i olika delar av världen är inte speciellt relevant eller för den delen uniktför just "vår" bransch, det har med vår generella ekonomi att göra. Höga skatter, tuffa importregler vad gäller gråimport och i övrigt en "dyr" spiral som hela vår ekonomi snurrar kring. Höga skatter, höga löner, dyrt boende pga dyra räntor, osv. allt detta påverkar i allra högsta grad handeln.

En dagens lunch i Bankok kostar 2.50 (ät så mycket du orkar)och en dagens i Stockholm 65 kr... ja, det är dyrt i Sverige.å andra sidan hyrde en polare ett hus i Huahin nyligen för 3000 kr i halvåret inkl städerska som städar tre ggr/vecka.
                    Min blogg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    130 svar
                    25 572 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                    10 svar
                    1 929 visningar
                    0 gillar