Borstmask på västkusten? (och tusen frågor till!) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borstmask på västkusten? (och tusen frågor till!)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Borstmask på västkusten? (och tusen frågor till!)

Har googlat runt en del nu och inte lyckats hitta tillräckligt mycket tillfredsställande information och vänder mig som vanligt till fiskesnack

Vid vilken vattentemperatur brukar borstmasken komma igång här på västkusten? För vattentemp. måste väl vara det avgörande i frågan? På vissa ställen står det att borstmasken "svärmar" på steniga bottnar, på andra ställen att det handlar om långgrunda sandbottnar? Vilket är det egentligen? Spontant känns det som man borde söka öringen på dem vanliga platserna trots utbudet av snabbmat?

Är det någon som har erfarenhet av Gulp Borstmask? Tänkte fiska dessa med bombarda då jag är långt ifrån kompetent på flugfisket änsålänge.. och slutligen, är det skillnad på bombarda och bombarda, märkesmässigt menar jag?
    Använder Darts Slow Sinking och Floating och upplever att det relativt ofta blir en svallvåg framför slowsinkern (och självklart floatern). Påverkar detta negativt på något vis? Vevar in så sakta det går självklart och det är ju inte mer än en krusning det handlar om, men ändå!

Tack på förhand!

Jag har haft mest lycka vid fiske kring någorlunda grunda vikar och uddar på 1-1.5m djup, med "leopardbotten" (sand/tång/sand-botten), temperaturen har legat kring 4.8-5grader på de grundaste ställena med sandbotten, och borstmasken kommer enligt uppgift igång vid 7 till 10grader vattentemp. Borstmasken verkar hålla till lite var som helst när den väl börjat svärma och simma fritt.

Gulp!-beten har jag inte provat på kusten, prova däremot en räkimitationsfluga bakpå bombardan, dem jag tjötat med längs kusten verkar ha riktigt bra fiske med räkor och diverse märlor vid bombarda- och flugfisket

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 452 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg .art
    av .art