Vårfiske Åland. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårfiske Åland.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vårfiske Åland.

Var ett bra tag sedan man postade här nu.

Åker om 2 veckor med farsan och en till på en efterlängtad fiskehelg på Åland.

Vi tillbringade en helg (Fre-Mån) där i höstas och tänket göra om det nu till våren. Islossningen ar för ett par veckor sedan men är osäker på rådande vattentemp. Vart hittar jag gäddan nu under dessa tider, för om jag inte missminner mig helt så leker den nu?

Branter, södervända vassruggar, djupt vatten? Skulle gärna uppskatta lite upplysning i dessa tider vart man bör hålla sig för att chanserna skall vara goda =) För egen uppfattning som jag har är att det är "lättare" att hitta gäddan på hösten rent allmänt men om man hittar just ett "hotspot" innan/efter lek t.ex. så kan det vara mycket fisk på samma ställe?

Fyll gärna på med lite färgval, egna åsikter och tips! Spinnfiskar från båt med 6" spö. Kastvikt beroende på vilket spö men sträcker sig ungfär från 5-60g.
    Tack på förhand! skitfiske på er

Tjena!
    Om jag ska kunna ge dig lite tips så måste jag veta var ni ska hålla till på Åland? Gärna stugbyns namn.
    Fattar jag dig rätt så kommer ni alltså denna helg eller är det nästa?

Hur som helst så är leken i full gång, så nu är det svårare fiske. Man hittar i o f s alltid fisk som hugger ändå, men följare är ordet som passar på fisket nu. De bara följer...En klassisker när det gäller lek. Om du är på rätt ställe så kan ni hitta efterleksfiske.
    Fiska i och kring lekvikar, grunda vikar, vassområden osv. Vid efterlek står ju gäddan ofta på samma ställe och börjar då käka friskt. Då kan man inte misslyckas med fisket. Men det kan bli en del sökande innan man hittar rätt. Dom står "på varann" som du skriver.
    Färgval, beten osv: Om du hittar hungriga gäddor på efterleksfiske så är det ingen större skillnad, men grundgående jerkbaits är ett måste. Gäddfärgat brukar va riktigt bra på efterlek, då de stora äter sina mindre artfränder.

Väntar på plats för mer tips...

/Boman

Kommentera

Roligt att få svar från just dig. Kollat in dina stugor flertalet gånger men aldrig bott där. =)

Det är kommande helg. Fre-Mån

Och vi bor och fiskar i Saltvik, Hjortö med omnejd, samt runt Germundsö. Norr om "Uffe på Berget" skulle man kunna säga. Har du nåt att säga vad gällande det? Tack för tipsen!

Kommentera

hjortö... det är bara ett litet problem med hjortö och det är att dom inte har egna vatten att fiska på. bara en liten remsa. så ni måste köpa fler fiskekort, bland annat kortet "Godby". det kan ni köpa på en lokal matvarubutik.
        kolla här:

område 37 är godby, sen borde ni köpa 40 och 41 också. kostar typ 70-100 sek per dag och person. det kan ni göra på fiskarboden inne i mariehamn.

område 37 är hett, men just nu är det lek överallt i dessa områden 9-10 grader. men det finns nog fisk som hugger för det.

Skitfiske!

Kommentera

Ja vi köpte fiskekort som täckte typ det som du kallar "Godby". Samt i vattnet runt Germundsö. Men det är ett annat fiskekort. Så vi innehar 2st per man kan man säga.

40-41 är lite långt bort då vi bara har en mindre båt =) Men skall försöka uppdatera efter helgen hur det har gått! Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av FridgePack Visa inlägg
            Ja vi köpte fiskekort som täckte typ det som du kallar "Godby". Samt i vattnet runt Germundsö. Men det är ett annat fiskekort. Så vi innehar 2st per man kan man säga.

40-41 är lite långt bort då vi bara har en mindre båt =) Men skall försöka uppdatera efter helgen hur det har gått! Tack!
            Hur gick det sen? Ska själv till detta område i början på maj. Några tips?

Kommentera

Ja hur gick det? Ska till hjortö i vår...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 141 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen