Gamla Hederliga ABU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla Hederliga ABU

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skulle tro att precis som någon nämnde gäller det att jäna pengar, dom ksiter i att varumärket smutskastas! Flytta tillverkningen till Taiwan, det blir billigare, men kankse inte samma kvalitet o precision. Men bara vi tjänar mera pengar så, men en dag hinner verkligeheten ikapp och ingen köper längre rullar, som HAR VARIT SUVERÄNA, utan väljer då ett märke SOM ÄR SUVERÄNA. Hoppas inte ABU gör bort sig och flyttar allt till u-länder, men frågar är nog inte om utan när TYVÄRR!

Skulle man inte kunna upprätta ett "billighets" märke för att inte skada namnet Ambassadeur och kunna fortsätta den tillverkningen här i Sverige?
    Då skulle dom kunna fylla upp sitt behov av att göra billigare men samtidigt ha ett kvalitetsmärke!

Kan ta ett ex. Den som designat Shimanos nya Bakbromsade rullar, han kan knappast vara en inbiten fiskare? Vem vill ha en "slät" f-drag när dom hade en bra "räfflad". Tycker det är bara sååååå löjligt att rullarna skall se bra ut, är man en rikigt fiskare bryr man sig knappast om rullen är snygg eller inte bara det gör sitt jobb väl. Abu haspelrullar har j blivit rena discorullarna, själv skulle jag alkdrig fiska med en sådan, speciellt inte när man vet att det som sitter innuti är ungerfäör lika tilltalande som utsidan! Varför inte försätta med dom "gammla" Abu hasplarna som tydligen var helt ok? Frågan är om mna någonsin kommer att få svaret?

//Markus
    Senast ändrad av Flodebanan; 2004-09-22, 11:25.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av mighty mattis
      Jag tror att de andra företagen kom ikapp i utvekligen. När jag började fiska på 80-talet så var abu det enda som gällde. Daiwa, som jag har för mig var en ganska stor konkurent, var något som jag och mina fiskekompisar såg ner på. Men nu 15 år senare skulle jag mycket hellre använda en haspelrulle från daiwa än från abu. De andra företagen som exempelvis shimano utvecklade nya grejer och utvecklas fortfarande medans abu känns som ett stagnerat företag (trots att det kommer en del nya grejer). Sedan har Abu inte levererat någon högkvalitativ haspelrulle inom en rimlig prisklass på länge enligt mitt tycke( har ingen erfarenhet cd rullarna och suverän). När det gäller betens så frestar jag emellanåt abborren med en reflex och gäddan med en tormentor men annars använder jag inte mycket av abus beten. Saknar den gammla fina killerwobblern. Multi användarna kanske har en helt annan syn på aburullar än vad jag har.
      Killer finns kvar. Den tillverkades och tillverkas fortfarande av Rebel.
      Dock lade man ner de sjunkande modellerna för några år sedan. Men de finns kvar här o var som Rebel Tracdown. Så hittar du en Tracdown, så har du en Killer original. Det enda som skiljde var namnet på skeden.

Kommentera

Flodebanan: Jag tror nog att utseendet har större betydelse än vad man tror även på fiskegrejer. Om du skulle välja mellan två rullar och den ena var snyggare än den andra så är det väl rimligt att du skulle välja den. Många lockas nog av rullar som ser snygga ut. Jag skulle otvivelaktigt välja den som jag tyckte var snyggast(fast då skulle iofs alla äga strömsländansrullar). Tror du inte det? Nu är jag kanske lite offtopic igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av mighty mattis
          Flodebanan: Jag tror nog att utseendet har större betydelse än vad man tror även på fiskegrejer. Om du skulle välja mellan två rullar och den ena var snyggare än den andra så är det väl rimligt att du skulle välja den. Många lockas nog av rullar som ser snygga ut. Jag skulle otvivelaktigt välja den som jag tyckte var snyggast(fast då skulle iofs alla äga strömsländansrullar). Tror du inte det? Nu är jag kanske lite offtopic igen.
          Är man funktionalist som jag, då ser man det vackra i funktionen och inte bara på utseendet. Håller inte med om att utseendet är så viktigt, inte för mig iallafall, men det kan ju tänkas gälla i allmänhet.
          Väl fungerande prylar är vackra, helt enkelt för att de är väl fungerande
          Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Alltså, de flesta svenska sportfiskare som är uppväxta med N o N har väl ett mer eller mindre stort hjärta som klappar för ABU:s prylar. Själv räknar jag mig defenitivt dit, men måste erkänna att märkets glans flagnar allt mer medans rullar från Shimano, Daiwa istället imponerar allt mer på mig. En Calcutta eller Millionaire är ju i dagsläget en minst lika bra produkt som Ambassadeuren. Personligen tycker jag att man sedan lanseringen av ABU Ambassadeur Backlash mer o mer sunkat ner sitt varumärke. Trenden verkar vara att producera "billiga folkmultirullar" som ska bli var mans fiskeredskap. Detta säger man tom själv i katalogen vid varje nylansering. Hur har det då gått? Jo AB-rullarna var en praktflopp, EON har inte direkt rosat marknaden, hur det går för D5 (som oxå lanserats som lätthanterlig svenssonrulle) återstår att se. Tycker att ABU gör helfel i sin satsning. Personligen tror jag att de som är svenssonfiskare ändo väljer en haspel/abumatic från macken/varuhuset i 9 fall av 10. Mycket beroende på gamla "gällande sanningar" att multirullar är svårkastade, (Åsunden, en multirulle är en sån där konstig en som sitter på ovansidan av spöt) dyra osv osv. Tom i sina "lyxiga" rullar snålar man med kvaliteten (ex Mörrumrullarnas lager). Nä utan att vara någon "marknadsstraget" så tror jag att ABUs räddning vore att återigen bli ett mer "exklusivt" märke och satsa på att tillverka lite dyrare men högkvalitativa produkter som verkligen får genomgå en ordentlig testfas innan de lanseras, något som man oxå verkar slarva med nu för tiden. Kanske tror de ledande inom Pure Fishing, att det räcker med att stämpla "Ambassadeur" på rullen för att nå försäljningsframgång? Ja det är möjligt att det gör det, men hur länge funkar i så fall detta när produkten är keff??

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo
              Alltså, de flesta svenska sportfiskare som är uppväxta med N o N har väl ett mer eller mindre stort hjärta som klappar för ABU:s prylar. Själv räknar jag mig defenitivt dit, men måste erkänna att märkets glans flagnar allt mer medans rullar från Shimano, Daiwa istället imponerar allt mer på mig. En Calcutta eller Millionaire är ju i dagsläget en minst lika bra produkt som Ambassadeuren. Personligen tycker jag att man sedan lanseringen av ABU Ambassadeur Backlash mer o mer sunkat ner sitt varumärke. Trenden verkar vara att producera "billiga folkmultirullar" som ska bli var mans fiskeredskap. Detta säger man tom själv i katalogen vid varje nylansering. Hur har det då gått? Jo AB-rullarna var en praktflopp, EON har inte direkt rosat marknaden, hur det går för D5 (som oxå lanserats som lätthanterlig svenssonrulle) återstår att se. Tycker att ABU gör helfel i sin satsning. Personligen tror jag att de som är svenssonfiskare ändo väljer en haspel/abumatic från macken/varuhuset i 9 fall av 10. Mycket beroende på gamla "gällande sanningar" att multirullar är svårkastade, (Åsunden, en multirulle är en sån där konstig en som sitter på ovansidan av spöt) dyra osv osv. Tom i sina "lyxiga" rullar snålar man med kvaliteten (ex Mörrumrullarnas lager). Nä utan att vara någon "marknadsstraget" så tror jag att ABUs räddning vore att återigen bli ett mer "exklusivt" märke och satsa på att tillverka lite dyrare men högkvalitativa produkter som verkligen får genomgå en ordentlig testfas innan de lanseras, något som man oxå verkar slarva med nu för tiden. Kanske tror de ledande inom Pure Fishing, att det räcker med att stämpla "Ambassadeur" på rullen för att nå försäljningsframgång? Ja det är möjligt att det gör det, men hur länge funkar i så fall detta när produkten är keff??
              Klok som en pudel. Du får fortsatt vara chefen, trots vissa personliga påhopp...

Tur att FRB, UT m.fl finns så man kan "designa" egna små tekniska underverk!

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden
                Klok som en pudel. Du får fortsatt vara chefen, trots vissa personliga påhopp...

Tur att FRB, UT m.fl finns så man kan "designa" egna små tekniska underverk!

det var inget påhopp! untan en vänlig tillrättavisning! men annars håller jag med om att hippo är en hund!
                achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                \m/

Kommentera

Förresten ni som varit med ett tag PA, Elanen och ni andra oldtimers (själv gick jag med blöjor på 1960-talet),
                  när la dom ner Cello wobbler´n och vilka år tillverkades den?
                  Läste en gammal Sportfiskaren att anledningen till att den slutade tillverkas var att dålig arbetsmiljö för arbetarna!
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det borde jag kunna ta reda på genom att konsultera mina gamla ABU-kataloger. Köpte min Cello-Dip på -80talet. Hängde några osålda kvar i en affär, tyvärr tyckte jag att Cellon utan sked såg för konstig ut så jag köpte ingen sån.

Kommentera

P-a:s inlägg är på pricken exakt. ABU var magi. Allt annat skit. Även om det fanns bättre grejer billigare så var det ABU som regerade. Det var inte de andra som kom ikapp. Det var ABU som hamnade så hopplöst långt efter så att ögonen hann öppnas på oss som fortfarande trodde på ABUs magi. Men är det inte så idag också?
                      Visst finns det märken på rullar och spön som lever på gamla meriter. Märken som kostar mer än andra fast de egentligen inte är bättre. Det har kommit nya märken som gör bra grejer men som ingen vill ha för att det står fel namn på dom.
                      !!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 125 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen