Tips för gösfiske i östra Hjälmaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för gösfiske i östra Hjälmaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips för gösfiske i östra Hjälmaren

Hej,

Fiskar i östra delen av Hjälmaren där jag fiskar gädda och även (efter) gös. Vi har endast fått två gösar på 10-15 år, båda på wobbler (ena skrikgul, andra blå/silver). Att vi fått så få är ju delvis en förklaring till att vi inte gjort några riktigt seriösa försök. Sedan ett par år tillbaka så har vi försökt ge det en chans men utan framgång. Jag är tacksam för alla tips jag kan få för att lyckas kroka dem i Hjälmaren. Eftersom vi bara har en 5-hästarsmotor så är det östra delen av sjön som gäller (Hjälmaresund med omnejd).

Vi har provat både trolling och vertikalfiske. Utrustningsmässigt har vi nog det vi behöver när det gäller spön. Har även ett ekolod i 2000 kr-klassen men det är lite lurigt med fisksymbolerna...

Vilka tider på dygnet, tider på året, betestyper, betesfärger, tafsar, färger på linor, fiskedjup (djupgående wobblers/extra bly?), linsläpp, grunnor, väder, trollingfarter o.s.v. gäller?

Jag har hört att det ska gå rikitgt sakta vid trolling och mycket försiktigt vid vertikalfiske. Eller gäller bara att fart/rörelse ska anpassas till vattentemperatur?

Vad gäller med ståltafsar? Måste man köra utan tafs? Ska man häkta på fiskkött på wobblerkroken för att få lukt?

Är det någon som vill avslöja bra fångstplatser?

Har precis investerat i nya wobblers. Är dessa något att ha? Kanske något enformiga färger dock...

Bomber 26A Heavy Duty XSIL

Buster Deep 6m+, 12cm, Red Lipp

Deep Susp Rattlin´Rogue, 15gr 31OB

Magnum Wally 21gr 9,7cm 06

Tacksam för alla tips!
    Senast ändrad av Andreas86; 2012-05-06, 16:11.

Dom gösar jag fått där är med vertikalgrejer, trolling är förbjudet på Östra.

De flesta brukar fiska runt ön Rimholmen, där finns det en del mindre gös men det har blivit dåligt på hela Östra Hjälmaren pga yrkesfisket.
    Vet inte hur många turer jag blankat där senaste åren, ofta får man nån 2kg gädda istället.
    Bäst är 6-9m djup tycker jag, de djupaste platserna funkar sällan.
    Lite otippat har jag fått bäst där det är jämndjupt över större områden än där det är grynnor och kanter.
    Kör med gul/orange eller fluo-gröna jiggar, naturliga färger ger bara mer gädda där.

Byt till ca 40cm fluorocarbontafs eller bind titantafs (20lb), små beteslås är viktigt tycker jag.
    Senast ändrad av EsoxToni; 2012-05-06, 17:46.

Kommentera

Tack för tipsen. Jag visste inte att trollingfisket var förbjudet (och har varit där i över 20 år). Det verkar gälla enskilda vatten i Hjälmaren. Jag skrev östra förut men jag menar östra delen av "mitten", väster om väg 56. Så i östra är det enskilt vatten men mittre delen är allmänt vatten. Fiskar du eller någon annan väster om bron (i närheten av linbanan)?

Kommentera

Trollar ett par gånger per år i Hjälmaren. Får bara fisk i juli av nån anledning. Då funkar beten som går på ca 6 meters djup. Ibland är rödvitt bra, ibland går blått bättre. När det börjar skymma kan man ta fram beten som går bara nån meter under ytan. Trollar över så stora djup som möjligt där det är gott om betesfisk. Kör både med ståltafs och fluocarbon och har inte märkt nån skillnad.

Kommentera

Jag har inte fiskat i Östra Hjälmare är det mörkt vatten eller ljust vatten?
          Mörkt vatten kan man gå ut fiska mitt på dagen fiskar efter gös, ljust vatten kan man fiskare senare detta är som jag tror på kanske det som funkar i Finjasjön.
          Jag fiskar i Finjasjön ska man ha något färg under draget ibland kan man ha utan med menar jag vitt färg på wobblern.
          Byta gärna olika wobbler typer ibland dom som slår som Deep tail dancer eller Nils master.
          Och Storleken på wobbler ibland hugger dom små wobbler som slår riktig storleken ungefär mellan 3-6 cm lång.
          och dom kan hugger mellan och till större wobbler det varierande tror jag, tempturen i vattent och o.s.v..
          Sen beror på djupet på sjön också.
          hoppas detta har hjälpt dig lite på traven
          MVH Daniel
          Senast ändrad av Danne82; 2012-05-07, 16:45.
          Gå med i "Skånska fångstrapporten" på Facebook
          Där får du endast Fångstrapporter

Kommentera

Fiskar inte i hjälmaren men vertikal fiskar i sottern, tisaren,toften osv efter gös och det enda jag jag har lärt mig är att ha jiggar i alla möjliga färger storlekar former och nöt inte på jiggen för länge ifall du ser att gösen bara är uppe och tittar på din jigg på med en ny och leta rätta färger för den dagen!. som tidigare kör 60 cm med fluorocarbon tafs sen använder jag mig utav stingerhooks som krokar den naggande gösen!

Lycka till

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas86 Visa inlägg
              Tack för tipsen. Jag visste inte att trollingfisket var förbjudet (och har varit där i över 20 år). Det verkar gälla enskilda vatten i Hjälmaren. Jag skrev östra förut men jag menar östra delen av "mitten", väster om väg 56. Så i östra är det enskilt vatten men mittre delen är allmänt vatten. Fiskar du eller någon annan väster om bron (i närheten av linbanan)?
              Jag fiskar i den delen som heter Östra Hjälmaren.

Kommentera

Tack för alla svar.

Hjälmaren är väl ganska grumlig så då är väl gösen mindre känslig för ljuset (dag/natt) för att hugga? Och dit jag tar mig med båten är det sällan mer än 7 meter djupt.

När det gäller vertikalfisket, är det twintailtyperna som funkar bäst? De med lugn stjärt... Jiggen ska väl föras väldigt försiktigt har jag hört. Spelar storleken på jiggarna roll? Är ca 10-12 cm lagom? Använder ni en extra krok där bak utöver jigghuvudet?

Det är alltid lika komiskt när man får tipset att prova sig fram. När inget fungerar så är det svårt att prova sig fram!

Brukar det nappa oavsett väder (trolling/vertikal)?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 451 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art