Översättare önskar hjälp med fisketermer! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Översättare önskar hjälp med fisketermer!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Anagrammofon Visa inlägg
    Tusen tack, Mattias! Det var uttömmande och bra.

Vad gäller sammanhanget med nappar/hugger är det lite olika. På ett ställe säger en fiskare om en annan fiskare: "He did get three or four casts right in the middle of a school of tailing bonefish, but they just wouldn't take." Det är alltså inte så specifikt. Jag tyckte mest att ordet "nappar" lät litegrann som om man sitter och metar, men jag kanske har fel. Om både "nappar" och "hugger" kan användas inom flugfiske kör jag nog på "nappar".

Angående "double hookups" har jag tyvärr inget sammanhang att ge. Det är en rad korta klipp där två män (varav den ena är Michael Keaton) står och kastar, när den andra plötsligt säger: "Hey, Michael! Double hookups!" Det framgår dessvärre inte alls vad han syftar på.
    I det sammanhanget är det solklart att han menar att fisken stack upp fenorna genom yta. Förmodligen åt dom eller höll på med någon annan aktivitet. Han kastade 3-4 kast i mitten av ett stim av vad som på svenska hade översatts, vakande bonefish. Men de ville helt enkelt inte hugga.

I double hookups verkar det vara dubbeldrillning/dubbelhugg som syftas.

Kommentera

Och även tusen tack till Sg, förstås!

Vad gäller "tailing fish" skrev jag lite högre upp att de syftar på fiskar som visar stjärtfenan. Finns det något svenskt ord för det?
      Det finns ett generellt svenskt ord för fisk som går upp och äter något på ytan vilket är ordet "vaka". Dock är det ju egentligen inte samma sak om fisken går upp med fenorna och bryter utan. Det används ofta engelska termer här. Head and Tail exempelvis syftar på att fisken först går upp med huvudet och på vägen ner även sticker upp fenan genom ytan. Det finns inga vedertagna uttryck för detta på svenska utan man säger snarare att den bröt ytan med fenorna.

Kommentera

"Vakande fisk", alltså? Det blir kanon! Och vad gäller "dubbelhugg" skulle man alltså kunna tänka sig att den här fiskaren menar att han och hans kompis är ute efter samma fisk?

Kommentera

Tre av fyra kast fisk han perfekt i mitten av ytstimmet, men dom ville bara inte hugga/nappa/ta. Allt fungerar. Jag skulle dock säga hugga. Eftersom bonefish är en predator så sammankopplar jag det ordet mer än "nappar" som jag jag får mer till tex mete.
          Kan det vara så att dom får fisk samtidigt? Isf är dubble hookups ett sk dubbelhugg. Två personer får fisk samtidigt. Annars kan det kanske vara att att två fislar försöker ta betet?
          Inga problem. Kul att hjälpa till!
          sigpic

Kommentera

"Vakande fisk", alltså? Det blir kanon! Och vad gäller "dubbelhugg" skulle man alltså kunna tänka sig att den här fiskaren menar att han och hans kompis är ute efter samma fisk?
            Vakande fisk blir nog faktiskt bästa översättningen här utan att ändra om hela meningsuppbyggnaden.

Ang. Dubbelhugg så betyder det att 2 personer får hugg samtidigt av 2 olika fiskar. Tänk dig 2 (eller fler) fiskare som fiskar i samma båt eller vid land om man nu menar det och dessa fiskare får hugg/napp samtidigt av 2 olika fiskar. De drillar (vevar hem fisken) alltså samtidigt. Dubbeldrillning använder man då ibland också.

Oftast sker dubbelhugg vid fiske efter arter som går i stim, till exempel Bonefish kan jag tänka mig.

Kommentera

Discover Stock Examiner, the AI-powered chatbot delivering instant, interactive stock charts, real-time financials, breaking news, stock screeners, and more—all in one seamless experience.

Jag får det till att fisken vakar. -Det är mycket vakande fisk- Det syns många vak-Jag vaknade, osv.

Kommentera

Japp, då förstår jag det där med dubbelhugg.

Inläggen trillar in lite hipp som happ här, så ursäkta om jag svarar i fel ordning och inte hinner säga tack till alla. Men här kommer ett generellt tack för hjälpen! Man lär sig mycket nytt i mitt yrke.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Det finns ett generellt svenskt ord för fisk som går upp och äter något på ytan vilket är ordet "vaka". Dock är det ju egentligen inte samma sak om fisken går upp med fenorna och bryter utan. Det används ofta engelska termer här. Head and Tail exempelvis syftar på att fisken först går upp med huvudet och på vägen ner även sticker upp fenan genom ytan. Det finns inga vedertagna uttryck för detta på svenska utan man säger snarare att den bröt ytan med fenorna.
                  Jag skulle dock inte använda ordet "vaka" då själva ordet i sig är "ett vak", dvs en fisk som snabbt är uppe i ytan och sedan går ner igen. Av de filmer jag sett bonefish fiske så simmar dom ju faktiskt i ytan. Då tycker inte jag man kan sägaatt fisken "vakar" under en längre period. För vakar det, då är det med största sannolikhet flera fiskar på olika platser i tex en sjö som vakar under tex en "vakfest på kvällen".

Betar i ytan skulle kunna funka men det låter också ohövligt mot en predator. Som en gäddkossa liksom - äter vass typ. Nej, fel fel.
                  sigpic

Kommentera

Jagar i ytan är rätt ok...
                    sigpic

Kommentera

Men bonefishen letar väl föda på botten och inte vid ytan? Det är väl bara det att vattnet i grundfladerna (testar det ordet nu) är så grunt att stjärtfenorna sticker upp? Och jag förstod inte riktigt det där med "vak" - används det om fiskarna snabbt går upp till ytan och sen ner igen, eller om de under en längre tid simmar runt och letar föda? För vad gäller bonefishen så verkar det ju som om de simmar omkring under lång tid och är så inriktade på att hitta föda att man nästan kan peta på dem med spöt utan att de reagerar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 517 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34