Ursprungligen postat av mojoman
Visa inlägg
Det är då jäkligt sant!
Minns när jag var liten (ok, 10-15 nånting) och praoade i fiskeaffärer (Wittlock, och hos farbror Laxe i varberg). Där fanns det kaffe och fikabröd, och hejdlöst med skitsnack. Folk som drällde in och bara skulle tjöta lite, råkade ju ofta upptäcka att "ofan, har ni den där hemma... den måste jag ha!" och råkade köpa lite grejer.
Man får ju också en lite mer personlig kontakt än "hit går jag och bara köper lite", det skapar ju en skara av mer trogna kunder.
Visst köper jag också grejer på nätet, det känns ändå bättre att köpa saker över disk, dels för den personliga servicen man får, dels för att har jag varit inne och pillat på nåt i en affär, då säger samvetet att jag ska köpa det där också.
Vad jag skulle vilja se mer av i svenska butiker, det är svensktillverkat.
Ja, vi har Danielssons flugrullar, vi har delar av ABUs sortiment, och vi har diverse lokalproducerade jerks och tailar ( i alla fall i vissa butiker).
Men ett bredare lokalproducerat sortiment, så man kan göra som amerikanerna; "foreign flyreels might be all good and that, but remember, it's more patriotic to buy american equipment, that have employed american workers."
Det förutsätter förstås att nån har möjlighet att starta upp fabriker i vårt avlånga land, något jag tyvärr tvivlar på...

Kommentera