Hjälp Dropshot-jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp Dropshot-jiggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp Dropshot-jiggar

Hej!
    Jag tänkte börja fiska dropshot, inriktat Abborre, och undrar då: Hur Stor bör jiggen vara och vilka färger/modeller?
    Linka gärna olika förslag!
    Tack på förhand!

Finns rätt många trådar här på FS om vad folk använder för utrustning (har själv starttat ett par) här e ett ex http://www.fiskesnack.com/forum/show...highlight=jigg. E själv rätt grön på både vertikalfisket o dropshot men vad jag har förstått så funkar alla jiggar mer eller mindre både till dropshot o till vertikal. De e bara o välja jigg efter hur mycket rörelse du vill ha på den.

Kommentera

Tackar! Uppskattas verkligen

Kommentera

Här har du ett klipp om olika jiggmodeller rör sig http://www.youtube.com/watch?v=yDeQRn0Zt9U .
        Har själv kört mycket med Fin-S-Fish från lunky city o då i 4"(10cm) storleken.

Kommentera

Som jag skrivit i andra trådar, överlägset effektivaste jiggen till borre är en fet metmask,bättre en alla gummibitarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Som jag skrivit i andra trådar, överlägset effektivaste jiggen till borre är en fet metmask,bättre en alla gummibitarna.
            Kan inget mer än hålla med!

Är nästan novis med drop-shot, men har fiskat nästan dagligen senaste 3-4 veckorna, så har hunnit köpa på mig ca 130 st jiggar i olika storlekar.
            dom 2 första veckorna använde jag jigg, då var det lite mindre jiggar på typ 2½-3" som gav mest(och störst). Fick runt 10-15 borrar per runda.

Sen en natt satt jag och kollade in lite klipp på youtube där dom körde med mask. Då var man ju tvungen att testa. OJ OJ OJ vilket fiske; jag och min bror var ute och fiskade i en timme. Fick fisk på VARJE kast. Vi landade runt 60-70 borrar på en timme, snittade 2 hg. Det har upprepat sig flera gånger efter det.
            Värt att nämna är att abborrefisket har varit väldigt trögt i sjön innan, men nu tycks dom inte kunna hålla sig borta från kroken!

Kör med ett Shimano spö Forcemaster jigging/jerk 7-28 g 180 cm.
            Huvudlina består av SPIDERWIRE ULTRACAST - INVISI-BRAID 0.12mm.
            Mellan drop-shot riggen och flurocarbonen använder jag ett litet beteslås storlek 12.
            Längst upp på riggen använder jag ett lekande storlek 8.
            Flurocarbonen är Berkley triline 0.27mm.
            Kroken är Gamakatsu worm 39 storlek 2.
            Som tyngd använder jag ett 17 g sänke som är långt och smalt(samma typ som i videon under).

Så här knyter jag tacklet http://www.youtube.com/watch?v=bMTrPPPUp6o . Viktigt är att kroken ska vara uppåt!

Vill passa på att varna. Drop-shot fiske är mycket beroende framkallande och gör att du lätt blir okoncentrerad när du inte fiskar. Ju mer fisk du får ju mer okoncentrerad blir du när du inte har spöt i handen!

Slutsats:
            Mask är effektivast, borrarna hugger fast det är sjunkande lågtryck. Man får många hugg, och ju mer koll du har på linan ju mer fisk får du!

jigg funkar bra det med, fast man får inte lika mycket hugg.

2 största borrarna jag tagit med dropshot 650 & 670 g var med jigg dock.

Kommentera

Hittade swimfish 3.75 tum i Finland till ett riktigt bra pris, kanon tll Abborre på dropshot och diagonaljiggning

Kommentera

Någon som kör med flera jiggar eller mask på samma tackel på olika djuper?

Kommentera

Köttfiskarna använder 6-7 krokar till abborre/gös fisket,jag personligen tycker tjusningen är borta att fiska med så mycket krok.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Hur ofta får ni bottennapp när ni drop shot-fiskar? Eller väljer ni platser där det är säkert att ej få bottennapp?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 472 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art