Tips på bra gössjöar i Vetlanda, Uppvidinge, Högsby & Hultsfreds kommuner önskas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra gössjöar i Vetlanda, Uppvidinge, Högsby & Hultsfreds kommuner önskas!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på bra gössjöar i Vetlanda, Uppvidinge, Högsby & Hultsfreds kommuner önskas!

Till att börja med: Jag lägger denna tråd på Ljugarbänken, då det gäller kommuner som ligger i tre olika av de regionsforum (Jönköpings, Kalmars och Kronobergs län) som finns.

Till själva frågan:

Om ca en vecka ska jag hem till mina föräldrar och spendera en vecka där med förhoppningsvis massor av givande fiske. När jag varit där tidigare om åren har det mest blivit fiske i "barndomssjön", en liten skogssjö utan gös.

Numera har jag dock snöat in rejält på det här med vertikalfiske, så jag tänkte vidga vyerna lite och testa lite olika sjöar i närheten. Tre krav finns: 1) det skall finnas gös, 2) det skall gå att hyra båt och 3) måttlig storlek då jag bara har elmotor att ta mig runt med.

Jag har kollat runt en hel del på nätet och funderar på följande sjöar:
    Tjurken
    Flen
    Hjortesjön
    Välen (vid Fagerhult)
    Saljen
    Boskvarnasjön

Specifika tips avseende vertikal efter gös för dess sjöar mottages tacksamt!
    Givetvis är även förslag på andra sjöar intressant!

Om ni inte vill bräka ut era knep å knåp på ett öppet forum så funkar PM fint också

Saljen ska väl innehålla en del gös, Har årskort där men aldrig fiskat där, Vet inget om båtuthyrning men kan kan kolla. Boskvarnasjön innehåller nog inte någon större mängd gös sen undrar jag om man kan äta fisken där ifrån om man nu skulle ta hem en matfisk?. Har du kollat på solgen?, Där är båtuthyrning från åsa fiskegård tror jag. Om du vill ha sällskap följer jag gärna med då jag vill lära mej fiska pelagiskt. Har båt och allt som står på trailer redo. Skicka pm om du är sugen!.

Kommentera

I saljen finns en båt för uthyrning. Tror den hyrs ut i butiken i stenberga. I år har gösfisket varit värdelöst än så länge. Har dock inte funnits nåt bra gösbestånd innan en inplantering tog sig för ett par år sedan. Det är mitt barndomsvatten. Har båt där så om du vill och jag är ledig kan vi ta ett pass så kan du få lära mig lite om vertikalfiske. Trollar nästan enbart.

Sälgen mellan Näshult och Åseda innehåller även en del gös. Inga mängder men det brukar vara rätt fin medelvikt (3-4 kg)på dem vad jag hört.

Flen är ordentligt översvämmad just nu och dammen riskerar att brista stod det i tidningen idag. Vet inte om de hyr ut båt där. Fick ett par gösar på mete och trolling där för ett par år sedan.

Hjortesjön har jag inte fiskat i själv. Men enligt en kompis var vattnet som kaffesump och gösarna kolsvarta när de provade för nåt år sedan.

Finns ju även mer kända gössjöar som Solgen, Grumlan, Nömmen och Stora Nätaren inom inte alltför långt avstånd.

Kommentera

Tack för tipsen gubbar!

@Fiskarn0383: Kan man hyra båt i Grumlan? Enligt Vetlanda kommuns fiskefolder (http://www.vetlanda.se/download/18.4...older+2012.pdf) verkar det inte så iaf. Har funderat lite på den pölen annars. Nömmen känns jäkligt stor att puttra runt i med bara en elmotor, så även Solgen. Men Sälgen i Uppvidinge ska jag kolla upp närmare. Inga erfarenheter av Tjurken? Jag kanske hör av mig så får du lära upp mig lite mer på trolling också, ett ganska outforskat område för min del

Måste säga att jag älskar att Vetlanda kommun har djupkartor över (nästan) alla kommunens sjöar på hemsidan. Det borde alla kommuner ha!

@Mattias77: Jag hör nog av mig framöver så kanske vi kan ta en tur. Jag kommer vara nere i småland from 22/7 och ca en vecka framåt. Kanske ska tillägga att jag är långt ifrån någon expert på vertikalfiske, men däremot en synnerligen helfrälst amatör på området.

Fler tips på sjöar även i Högsby och Hultsfreds kommuner är välkommet!
        Senast ändrad av Träben; 2012-07-13, 09:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
          Tack för tipsen gubbar!

@Fiskarn0383: Kan man hyra båt i Grumlan? Enligt Vetlanda kommuns fiskefolder (http://www.vetlanda.se/download/18.4...older+2012.pdf) verkar det inte så iaf. Har funderat lite på den pölen annars. Nömmen känns jäkligt stor att puttra runt i med bara en elmotor, så även Solgen. Men Sälgen i Uppvidinge ska jag kolla upp närmare. Inga erfarenheter av Tjurken? Jag kanske hör av mig så får du lära upp mig lite mer på trolling också, ett ganska outforskat område för min del

Måste säga att jag älskar att Vetlanda kommun har djupkartor över (nästan) alla kommunens sjöar på hemsidan. Det borde alla kommuner ha!
          !
          Vet inte hur det är med grumlan och uthyrning.

Om du känner att du behöver puttra runt hela nömmen eller solgen med elmotor är du troligtvis ekonomiskt oberoende. Dessa två sjöar är indelade i ett stort antal olika FVO med olika fiskekort så du behöver enbart oroa dig över det du löst kort för. Men vi kan ta med min 2hk suzuki så är det nästan samma peng att glida runt. En liter per kväll i trollingfart.

Tjurken har jag tyvärr inte testat.

Säljen har jag enbart provat mete i. Ett hugg. 4,2 kg.

Kör mest bonnatrolling med hemgjorda djupriggar efter gös. Men kan sjösätta trollingmaskinen om du är sugen.

Till sist vill jag varna för sjökorten från kommunen då dessa inte stämmer alls. Iallafall inte i Salgen.
          Senast ändrad av Fiskarn0383; 2012-07-14, 00:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 461 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art