Fiska nära någon på sjön eller på land, sunt förnuft? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska nära någon på sjön eller på land, sunt förnuft?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska nära någon på sjön eller på land, sunt förnuft?

Jag tycker det händer ganska ofta att folk glider upp nära ens båt trots ett helt hav, eller stor sjö, och helt ogenerat bara börjar fiska, ibland precis som att man inte existerar.

Själv tycker jag att man håller vettigt avstånd till båtar både så dom får spelrum att fiska, men även att få vara ifred.

Jag har stått i p&t sjöar och fått nån som smyger upp bredvid en och försöker kasta dit man kastar bara för att man precis fått en fisk osv. Galet irriterande
    Där kan man nästan förvänta sig det iofs. Med tanke på "vattnets karaktär".

Men på en stor sjö, eller ett hav?

Som idag tex. Låg ensam på ett stoooort grundflak på en stor sjö och vertikalade, inom kort glider det upp en båt full med folk och cirklar runt mig om och om igen på kanske som minst <10m tillslut fick jag så mycket sjå med att kolla var dom befann sig så att jag inte störde dom (?!) så att jag drog mig vidare istället..

Alla är ju olika.. Men jag slås alltid av att rimlighet och sunt förnuft är väldigt svårt för många.

Vad säger ni?
    Har en känsla av att det kommer vara en hel del olika uppfattningar om detta..
    Dvs dom som snirklar nära andra båtar och skiter i vilket, och dom som visar hänsyn..
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Finns gott om knepigt folk på våra sjöar och hav... Paravaner är tydligen ett ganska spännande fenomen som man måste ta sig en närmare titt på.

Kommentera

Ursprungligen postat av ag86 Visa inlägg
      Finns gott om knepigt folk på våra sjöar och hav... Paravaner är tydligen ett ganska spännande fenomen som man måste ta sig en närmare titt på.
      "Oj, vad är det där för rött som guppar på ytan? Måste titta närmare!"... Eller folk som frågar om man ska fiska haj när man drar fram en pounder...

Eller som kanotisterna idag...
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg

Eller som kanotisterna idag...
        Pratar danska så man inte fattar nåt?

Kommentera

Ursprungligen postat av ag86 Visa inlägg
          Pratar danska så man inte fattar nåt?
          Internt antar jag?
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Internt antar jag?
            Det blev visst så... Lite off topic

Kommentera

Blir också helt tokig på sådana människor.

Senast i veckan så var det dags igen. Vi står ankrade och fiskar av en brant mitt ute i vattnet med flera hundra meter åt sidorna som båtar kan åka på men ändå så kommer det en jävla dåre som måste åka förbi bara några meter från våran båt.

Kommentera

Det där förekommer när man flugfiskar också. Har självt varit med om detta och sett andra fiskare drabbas av att man har råkat få en fisk vid en älv eller ett P&T vatten där det är litet trögt med huggen för stunden. Då har den som fått fisk, praktiskt taget sekunderna efteråt, haft andra fiskare som kommit galloperande och nästan satt sig i knät på en eller står på armbågs lucka tätt intill.

Hänsyn, vad är det?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-05, 18:47.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har haft problem med båtar när jag bottenmetar efter braxen, både när det är tävling och när jag är själv. Fiskar ungefär 45-50 meter ut från land, och alltid ska det vara någon båt som ska åka rakt över mäskplatsen. Oftast blir det helt dött i minst 15 minuter efteråt. Om man ropar åt dem att åka längre ut så kör de ungefär 5 meter längre ut, vilken knappt gör någon skillnad. Ibland har jag t.om. skjutit mäskbollar när det närmar sig båtar så de ser var jag fiskar, men oftast bara tittar de på mig och kör vidare..

Kanske ska man nästa gång skjuta en mäskboll full med maggot rakt ner i båten så de lär sig till nästa gång!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                    Jag tycker det händer ganska ofta att folk glider upp nära ens båt trots ett helt hav, eller stor sjö, och helt ogenerat bara börjar fiska, ibland precis som att man inte existerar.

Själv tycker jag att man håller vettigt avstånd till båtar både så dom får spelrum att fiska, men även att få vara ifred.

Jag har stått i p&t sjöar och fått nån som smyger upp bredvid en och försöker kasta dit man kastar bara för att man precis fått en fisk osv. Galet irriterande
                    Där kan man nästan förvänta sig det iofs. Med tanke på "vattnets karaktär".

Men på en stor sjö, eller ett hav?

Som idag tex. Låg ensam på ett stoooort grundflak på en stor sjö och vertikalade, inom kort glider det upp en båt full med folk och cirklar runt mig om och om igen på kanske som minst <10m tillslut fick jag så mycket sjå med att kolla var dom befann sig så att jag inte störde dom (?!) så att jag drog mig vidare istället..

Alla är ju olika.. Men jag slås alltid av att rimlighet och sunt förnuft är väldigt svårt för många.

Vad säger ni?
                    Har en känsla av att det kommer vara en hel del olika uppfattningar om detta..
                    Dvs dom som snirklar nära andra båtar och skiter i vilket, och dom som visar hänsyn..
                    Hej Bowen;

Det verkar som att ryktet om dina fångster och enorma framgångar som sportfiskare har spritt sig över hela Sverige. Tillåt mig lyfta på fiskesmäcken i ren beundran...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                    www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar