Hur sumpa kräftor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur sumpa kräftor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur sumpa kräftor

Hej.

Tänkte testa lite kräftfiske i helgen, men är osäker på hur man ska sumpa dom. Ska sumpen ligga på botten av sjön, eller sticka upp lite ur vattnet? Har sett en del förslag om att man måste syresätta om man sumpar i t ex badkar.

Har även följande funderingar:

- Ska man mata under sumpningen? Har sett olika åsikter om detta.
    - Ska man vittja burarna med jämna mellanrum, eller bara slänga i på kvällen/ta upp på morgonen?

Tack på förhand!

har du sumpen i en sjö eller å kan den ligga på botten för då så får dem lite syre hela tiden. jag skulle aldrig mata dem under sumpningen för man sumpar dem blandannat för att dem ska "skita ur sig" möjligtvis att man kan mata dem lite om man ska har dem mer än 2 dagar men mata dem inte under de sista 24 timmarna innan kokning.
    http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Tack för svaret. Då låter jag dom nog ligga i sjön. Alternativt verkar de ju klara sig utan vatten något dygn om det är svalt, får se om jag lägger dom i en back i garaget istället.

En annan fundering jag har: Jag har en del pellets över från förra året (i år tänkte jag agna på mört). Kan det vara idé att "mäska" lite runt burarna med pellets kanske? Någon som provat?

Kommentera

tror inte de blir bättre av att mäska men de kan ju va värt och pröva på några burar för att se?
        http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

de klarar sig utan mat i flera veckor så du behöver inte mata dem. Är det signal du fiskar så kommer de att döda varandra i sumpen eller iaf nypa av klorna på varandra.
          Om du mäskar runt fällan så kommer de troligtvis äta sig mätta utanför buren och sen kommer de inte att gå in. Köp betesboxar som du fyller med mört så duger det gott. Jag fick 1000 kräftor på 4 timmar och då vittjade vi två gånger under den tiden. När de är mätta så letar många av dem sig ut ur buren, därför är det bra att vittja ofta
          [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Det är signalkräftor, ja. Men de behöver väl sumpas ändå på nåt vis?

Jag har betesboxar (Trappy). Låter bli att mäska :-) Några 1000 kräftor vågar jag inte hoppas på, fick 2 förra året, men då la jag burarna helt fel. Är det mörkerfiske som gäller?

Kommentera

Kan rekommendera dig att använda Frolic (hundmat) i dina betesboxar, fungerar alldeles ypperligt!
              Kanske låter konstigt, men det är som sagt riktigt effektivt!

Kommentera

Ursprungligen postat av phreud Visa inlägg
                Det är signalkräftor, ja. Men de behöver väl sumpas ändå på nåt vis?

Jag har betesboxar (Trappy). Låter bli att mäska :-) Några 1000 kräftor vågar jag inte hoppas på, fick 2 förra året, men då la jag burarna helt fel. Är det mörkerfiske som gäller?
                signalkräftan är dagaktiv så det går när som helst på dygnet, men jag brukar fiska på nätterna ändå du får ha en stor sump så det inte blir för mycket på en liten yta
                [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                  signalkräftan är dagaktiv så det går när som helst på dygnet, men jag brukar fiska på nätterna ändå du får ha en stor sump så det inte blir för mycket på en liten yta
                  Gött! Jag har köpt en hyfsat stor sump (http://www.dogger.se/kraftsump-rund-metall-p-19258.aspx) så de borde få plats. Får jag 2 st som förra året lär de väl knappt hitta varandra i sumpen :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                    [...] Är det signal du fiskar så kommer de att döda varandra i sumpen eller iaf nypa av klorna på varandra.
                    Om du mäskar runt fällan så [...]
                    Jag har sumpat signalkräftor 150-200 i upp till en vecka utan problem med att de dödat eller nypt klorna av varandra.
                    Min sump är dock ganska stor 1,5x1,5x0.7m

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 450 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art