Att fiska? Vad är gundläggande? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att fiska? Vad är gundläggande?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att fiska? Vad är gundläggande?

Hej!

Jag och min bror jag fiskat ett par gånger om året nu under många många år men vi får sällan något och därför antar jag att vi gör något fel.

Tidigare när man var mindre så metade man alltid i samma damm och där fick man mängder med fisk men nu när man givet sig ut på andra platser så verkar det bra mycket svårare att få fisk.

Vi har provat flera olika platser och då både drag och mete.

För att få en hyfsad koll på var vi bör gå med vilken utrustning så har vi frågat en kunnig butik i Ystad(Fiske o Sportboden i Ystad).

Oavsett om vi metat eller kört med drag så har vi alltid suttit kvar på samma ställe i ett par timmar och sen givet upp.

Kanske är det så att man ska ge ett ställe max 1 timmes tid och fungerar det inte så går man till någon annat ställe? Hur länge bör man prova med ett och samma drag(ex spinner).

Alla förslag är välkomna!

var brukar ni fiska?

Kommentera

Vi har fiskat par gånger nere i hamnen med silldrag.

Sen har vi fiskat ett par gånger vid bryggerna vid stranden med både spinners och mete(räkor)

Vi har även varit i Nybroån en gång med spinners och voblers.

Slutligen även Kalsons dammar med mete(bröd) där man alltid får upp en hel del små fisk som man dock definitivt inte äter.

Kommentera

mitt bästa tips är- bestäm vilken fisk du vill fiska efter. läs på så mycket som möjligt om det, hur var och när man ska fiska på den.

tex runt ystad har vi mycket bra havsöring fiske. men nu under sommaren när det är så varmt i vattent fiskar man den på kvällar och nätter o tidiga mornar. på våren fiskar man den på morgonen och framåt förmiddagen. vissa perioder föredrar den en märlimitation, vissa dagar skakiga beten, andra fladriga beten osv.

jag vet inte när ni var i nybro ån men om du är där nu på sommaren så är det väl ungefär samma resultat som o fiska i badkaret.
        där är bäst från hösten-våren. dock får man inte fiska där från tror det är 16 sep-1 april. (inte helt säker på datumen),
        (nu snackar jag havsöring fiske i nybro, vet inte om där är något annat att fiska efter)

edit: läs på lite om idfiske på kusten. där nere vid bryggorna vid stranden har jag tatt flera riktigt stora idar som bifångst

Kommentera

Förstår, det var väll egentligen det jag misstänkte, d.v.s att man får ta o läsa någon literatur om det.

Det blir dock svårt att hinna med att göra det tills imorgon så det blir väll till att fråga i fiske butiken igen.

Men till nästa gång ska jag se till att läsa på lite mer och inrikta mig mer.

Just nu blir det troligen fiske i Vomb(mete), Ystad brygga eller möjligen Björkadammen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 461 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art