Mycket kul, hoppas det blir fler
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mal utsläpp Helge å
Collapse
X
-
Hoppas du skojar...?Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggSprid gärna malen till fler vattensystem också...Gammal flugnörd i exil i sydsverige..
Kommentera
-
Kommentera
-
Har hela diskussionen kring hur Emåns ökande malbestånd påverkat resten av faunan i området undgått dig?Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggNä, varför skulle jag skoja?
Därför att det dels är olagligt att srida fisk mellan olika vatten och dels för att det faktiskt finns en verklighetsförankring i just det förbudet och då särskilt när det rör en art som malen..
Malen är en toppredator och konsekvenserna av spridning av denna art kan bli ödesdigra. Det är en storvuxen fisk, allätare och i princip utan naturliga fiender. Den har i olika länder introducerats och effekterna har blivit mycket olyckliga, i flera exempel har introduktion i laxförande vattendrag fått till följd att laxen faktiskt utrotats. Konsekvenserna är omöjliga att beräkna i förväg och ekosystemen i vatten dit den kommer kan bli totalt förändrade, fisk och djurarter som under årtusenden utvecklats till fungerande ekosystem riskerar att raseras på ett fåtal år med följder som aldrig går att reparera. Det handlar dels om faunan och dels om människor som brukar vattnen och jag hoppas att vi i sportfiskesverige börjar bli tillräckligt pålästa och kunniga inom ekologiska system för att förstå att vi INTE ska leka gud och flytta runt arter för vårt eget höga nöjes skull. (Men tydligen har jag fel ser jag när jag läser dina inlägg..)
Jag antar att din tanke med att flytta runt mal är rent egoistisk för att du tycker det är en häftig art som kan vara kul att fiska. Glädjande för dig kan då kanske vara att det är påvisad förekomst i ett 40-tal vatten i landet nu, flertalet antagligen uppkomna pga olaglig förflyttning av okunniga sportfiskare. En rent egoistisk tanke där du vill äventyra känsliga ekologiska system för ditt eget nöje? Rätta mig om jag har fel.
Jag tycker det är en jävligt kass och okunnig inställning som bara visar att man inte fattar ett skit om ekosystem och fisk i synnerhet och endast bryr sig om sig själv i allmänhet..Gammal flugnörd i exil i sydsverige..
Kommentera
-
Gäddfisket i Helge å har blivit kass på senaste, vad det kan bero på kan jag bara spekulera i, men gäddorna man får upp är ofta väldigt magra, verkar vara dålig tillgång på vettig föda för dem. Malen lär ju inte hjälpa dem med det...
Kommentera
-
Jag kan berätta att jag är involverad i två olika projekt kring Emån där bla fiskbestånden i ån idag håller på att inventeras. Känslan bland de som fiskar där har länge varit att alla fiskarter gått kraftigt tillbaka de sista åren och särskilt predatorerna. Första provfisket som genomförts i år tillsammans med de som genomfördes förra året tyder på ett extremt dåligt gäddbestånd där det tidigare funnits täta och mycket storvuxna gäddbestånd. Vitfisk såsom mört, braxen, sutare tycks ha gått mycket kraftigt tillbaka och ålen är i det närmaste borta. (det är välkänt att just ålen är en av de arter som snabbast dukar under för malens härjningar) Noterbart är också att sjöfågelbestånden i de mest ideala biotoperna på ett par år i det närmaste försvunnit, bara svanar finns kvar.
Glädjande nog tycks färnan finnas kvar i relativt starka bestånd, särskilt i de mer hårt strömmande partierna (de partier de större malarna inte föredrar att jaga i..)
Ytterligare noterbart är att i princip all mal man ser åtminstone under 10 kilos vikt har väldigt mycket skador på huden, bitskador orsakade av andra malar vilket (ren gissning från mig) beror på att malbeståndet är så tätt och andra bestånd så nerbetade att de nu försöker äta varandra.
Efter att ha sett alla effekter ett stort malbestånd har så är jag ganska allergisk mot folk som tycker det är häftigt att flytta runt malar utan att fatta ett skit av vad dom håller på med och vilka oreparerbara skador dom kan orsaka. Ren och skär idioti och okunskap av rent egoistiska syften är vad det är!Gammal flugnörd i exil i sydsverige..
Kommentera
-
Jakobj:Malen och havsöringen har samsats i emån i 1000-tals år. Och jag personligen tror att malförekomsten har gjort att just emån har en unikt storvuxen öringstam. Och som du själv säger så finns det små bestånd kvar runt om i landet. Att bättra på dessa bestånd ser jag inget felaktigt i. Det är mänsklig aktivitet som till stor del har bidragit till artens minskning och försvinnande i många vattensystem. Jag ser inte det som att leka gud om man försöker reparera några av dessa skador...
Kommentera
-
Kolla på NatGeo Monster Fish Catfish för att förstå vad som händer om malen är på fel ställe.
Har fiskat i Båven i många år, förr var det mycket bättre fiske på abborre, gädda och gös. Samtidigt får man mer slumpmalar.
Det vore ju konstigt om dom precis dom senaste 10åren förökat sig och rensar hela sjön, men man undrar ju!
Även vassen har försvunnit med typ 70% senaste 10 åren, kan det ha med malen att göra tro?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar