Döda storgäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Döda storgäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fortsätter ni att ge alla påhopp som "bonkat" en gädda så blir kontentan av detta att färre raporter kommer in hit, fast fisket fortsätter precis som förut.
    Vissa inlägg här och i andra C&R samanhang ser ut som riktiga hotelser.

Personligen bonkar jag dom fiskar jag anser skall med mig hem till stekpannan. Inte alla men några.
    Jag blir trött på dessa evinnerligen återkommande "Varför Bonkade du den"

Kommentera

Ursprungligen postat av Quivertip
      Fortsätter ni att ge alla påhopp som "bonkat" en gädda så blir kontentan av detta att färre raporter kommer in hit, fast fisket fortsätter precis som förut.
      Vissa inlägg här och i andra C&R samanhang ser ut som riktiga hotelser.

Personligen bonkar jag dom fiskar jag anser skall med mig hem till stekpannan. Inte alla men några.
      Jag blir trött på dessa evinnerligen återkommande "Varför Bonkade du den"
      Tror nog att vettiga inlägg om C&R kan få folk att tänka efter och kanske göra annorlunda nästa gång storgäddan smäller på. Att ta en och annan matfisk är nåt helt annat, och det är det väl ingen som klagar över.
      Var någonstans på den tråden har du sett några "riktiga hotelser"? Det har jag missat helt.

Kommentera

Tror i o f s att gäddan klarar mer än många tror och att man oftast kan sätta tillbaks skadade gäddor. Är rätt övertygad om att en gädda som fått ena gälpaketet sönderslitet som regel överlever, det är ju ett syfte att dom är födda med 2 gälpaket. Dock skulle jag inte sätta tillbaks en gädde med sönderfrusna ögon utan då bonkas det och slängs i skogen.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
          Tror i o f s att gäddan klarar mer än många tror och att man oftast kan sätta tillbaks skadade gäddor. Är rätt övertygad om att en gädda som fått ena gälpaketet sönderslitet som regel överlever, det är ju ett syfte att dom är födda med 2 gälpaket. Dock skulle jag inte sätta tillbaks en gädde med sönderfrusna ögon utan då bonkas det och slängs i skogen.
          I ditt fall spelar det ju inte så stor roll vad du gör med fångsten. Om den slängs i skogen eller spars i en tändsticksask gör ju varken till eller ifrån...

Kommentera

Som sagt så finns det tillfällen då det är humanast att avliva gäddan istället för att återutsätta den..
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

BBRF, har klart en poäng där. Isfiske vid höga köldgrader efter gädda och annan isfisk är en chansning. Om man nu är en pussgubbe är man ute på hal is om man isfiskar typ gädda i minus 10 grader. Och då kanske det blåser 10 sekundmeter som inte är ovanligt. Då är det lätt 20 minusgrader. Och fumla med en iskall gädda på ett avkrokningsmatta. Som då måste placerats vid varje ishål tidigare för att det ska gå fort som attan. Borde med logik ge en blind gädda. Enligt alla så kallade gäddproffs, lyckas dom som trollkarlar få upp gäddan med blixtens hastighet till ishålet. Därefter trolla ut kroken med redan befintlig tång. Som antagligen varit fastklistrad på handen. Därefter tagit ett eller flera kort med kamera redan uppställd. Och med redan klar fotograf på plats vid rätt ishål. Under den superkorta tiden har gäddan kunnat själv petat bort ishinnan med ett par blinkningar. Och då skall det gälla gäddproffsen. Undrar då i mitt vilda sinne hur det går till med nybörjare. Eller ovana fiskare. Om man som jag lite lätt överdriver se att gäddans chanser är dåliga. När det gäller ögona. Visst det är upp till var och en. Men då ska man inte förespråka som många att man är för C&R till varje pris. Har undrat om dom stora abbissar man släppt vid stark kyla blivit blinda. Min misstanke är nog att många gått åt. Fast inte kan man vara inne dom dagarna bara för det. Även om nu vissa säger att dom täckt över ögonen direkt. Låter i mina öron som Kalle Anka. Kanske en liten mössa på gädd, abborrhuvudet är melodin. Men då nerdragen en bra bit. MVH Gunnar J.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

När det gäller ismete så har vi mycket framgångsrikt använt lipgrip för att kroka loss gäddan så långt ner som möjligt i det borrade hålet. Efter avkrokning kan man ju enkelt plocka upp gäddan en kort stund för foto om man skulle vilja ... fast enklast är nog att inte fiska alls om det är för kallt.
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                  BBRF, har klart en poäng där. Isfiske vid höga köldgrader efter gädda och annan isfisk är en chansning. Om man nu är en pussgubbe är man ute på hal is om man isfiskar typ gädda i minus 10 grader. Och då kanske det blåser 10 sekundmeter som inte är ovanligt. Då är det lätt 20 minusgrader. Och fumla med en iskall gädda på ett avkrokningsmatta. Som då måste placerats vid varje ishål tidigare för att det ska gå fort som attan. Borde med logik ge en blind gädda. Enligt alla så kallade gäddproffs, lyckas dom som trollkarlar få upp gäddan med blixtens hastighet till ishålet. Därefter trolla ut kroken med redan befintlig tång. Som antagligen varit fastklistrad på handen. Därefter tagit ett eller flera kort med kamera redan uppställd. Och med redan klar fotograf på plats vid rätt ishål. Under den superkorta tiden har gäddan kunnat själv petat bort ishinnan med ett par blinkningar. Och då skall det gälla gäddproffsen. Undrar då i mitt vilda sinne hur det går till med nybörjare. Eller ovana fiskare. Om man som jag lite lätt överdriver se att gäddans chanser är dåliga. När det gäller ögona. Visst det är upp till var och en. Men då ska man inte förespråka som många att man är för C&R till varje pris. Har undrat om dom stora abbissar man släppt vid stark kyla blivit blinda. Min misstanke är nog att många gått åt. Fast inte kan man vara inne dom dagarna bara för det. Även om nu vissa säger att dom täckt över ögonen direkt. Låter i mina öron som Kalle Anka. Kanske en liten mössa på gädd, abborrhuvudet är melodin. Men då nerdragen en bra bit. MVH Gunnar J.

Elanen. Jag kör ju inte ismete efter gädda, men då och då får man ju gädda när man pimplar borre. Oftast sitter dom ju ytligt och det går lätt att kroka av och skicka tillbaks. Minns dock en som satt djupt krokad och där ögonen började se ut som isbitar....Fram med bonkern och skicka ut i skogen....
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

BBRF: Varför slänger du ut dina gäddor i skogen? Är det inte bättre att ge bort dem till någon? Det finns en hel del som gillar gädda. Bli svärmors favorit genom att donera en och annan gädda till henne.

Kommentera

BBRF.s gäddor är inte så stora att dom går att rensa. Därför åker dom direkt ut till skogsdjuren som mat. Nån lycklig får ett gott vinterskrovmål.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85