Döda storgäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Döda storgäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mighty Mattis, om gaddan fick chansen att valja tror jag att den skulle vilja bli tillbakaslappt aven om den har daliga odds. Daliga odds ar battre an bonken. Nar det galler klippa krokarna menar man att man klipper av dem sa att sa lite som mojligt blir kvar i fisken. Helst ingenting alls. Typ som nar man har fatt kroken i tummen sjalv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
      Mighty Mattis, om gaddan fick chansen att valja tror jag att den skulle vilja bli tillbakaslappt aven om den har daliga odds. Daliga odds ar battre an bonken. Nar det galler klippa krokarna menar man att man klipper av dem sa att sa lite som mojligt blir kvar i fisken. Helst ingenting alls. Typ som nar man har fatt kroken i tummen sjalv.

Allright,

Sätter ni kroken i tummen så ger ni F-N i att klippa bort allt på utsidan!!!
      Det blir mycket svårare att ta bort den för doktorn då om ni går dit.
      Möjligen tar ni bort draget wobblern etc, annars kanske de knycker/skadar den..

Sorry Jenk men det där lät litet fel.

EDIT,
      Tar man bort hela är det ju ok iofs.

Ett bra sätt kan vara att inte backa ut kroken (hullingen) utan fortsätta framåt. Klipp då bort så att fri passage erhålla, se till att inte dra in smuts och metallspån i såret. (Som smuts räknas även fiskslem) Eventuellt får man gå genom huden en gång till. Doktorn kan oftast det där och har fördelen av två lediga händer.. Ha alltid avbitare med!
      Senast ändrad av esobus; 2004-11-15, 21:01.

Kommentera

Jag menar "tryck igenom hulingen klipp bakom" eller sa klipper man framfor och bara drar igenom det som blir kvar bakifran sa att saga

Kommentera

Såg inte ditt svar innan jag edit, men ok då är jag nöjd oxo.
          Såg framför mig någon som klippte vid huden och sedan knatade till vårdcentralen och en garanterat missnöjd doktor/syster.

Kommentera

Fullständigt vad jag skulle skrivit om du inte hunnit före mig.

Mvh Kristian Seth

Ursprungligen postat av Gunnar Jansson
            Om nu gäddans slemskikt är så känsligt. Varför är gäddan efter leken helt söndertrasad men överlever i hög grad. Visst blir det fula ärr. Men dom kryar på sig. Det har blivit nån jäkla hysteri bara kring gäddan. Fasiken den är ju inte på nåt sätt utrotningshotad. Visst har det minskat på vissa områden. Där det även abborren fått känna av samma symtom. Men finns det inget att äta så söker sig rovfisken iväg nån annanstans eller svälter ihjäl. För min del har jag tyckt att det blivit lite Bin Laden stuk när det gädderiet. Visst behandla fisken man fått så bra som möjligt. Men att börja gråta över en gädda som nån nybörjare klubbat. Alla är inte världsmästare i början.
            sigpic

Kommentera

Är inne rätt mycket på vad Dins brukar skriva om gäddmadamer i den större klassen. Gamla damer ger inte nån vidare avkomma. Skulle själv inte satsa så hårt på att göka på en tant på runt 60 och räkna med välartade barn. Att tro att 10+ gäddor är rena ungdomar. Visst dom växer till olika mycket i olika vatten. Visst har tillväxten i några undantagsvatten gett monster gäddor. Mörkö (Fehmi Varli), Lödde Å och några vatten till. Men det bygger ju bara på tillfälliga fluktrationer. Mörkö gäddorna idag är nere på helt vanliga vikter. 10 kilos är nu heller inte vanliga. Strömmingen och annan fisk gav ju gäddorna enorma matvanor och utan besvär att fånga. När nu både strömming och annan vitfisk minskat är det ju jobbigt för Fru gädda att hitta käk. Vad sägs om att Lödde gäddorna är inne på sista versen. Åldern helt enkelt håller på att ta död på dom. Eller allt gullande dom fått varit med om. Om nån oförhappandes får en stor gädda att dö. Är det väl som en nål i en höstack. Om man inte annat blivit skakad av gäddfrossan. För vem har inte fått darr i bena av bara en idag ynka 8 kilos. Värre är när en tjuvfiskare drar upp en ryssja på våren fullspäckad med grov gädda. Eller när en yrkesfiskare matar ut nät i vikar där gäddan leker eller har storryssjor där. Varför inte reta upp sig på fransmän som får tankbilar fullproppade med grisgäddor från Vänern och andra vatten. Och det är inte lite mängder. Då kommer väl nån att kontra med att vattnet är så stort att uttaget inte gör nåt. Nä just det. Då är det oftast försvarbart. Men inte när det gäller sportfiske. Gläds i stället med pöjken som fått bjässen. Och han till nästa gång har vågar och hela faderullan med sig ut på sjön.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                Är inne rätt mycket på vad Dins brukar skriva om gäddmadamer i den större klassen. Gamla damer ger inte nån vidare avkomma. Skulle själv inte satsa så hårt på att göka på en tant på runt 60 och räkna med välartade barn. .snip.
                Mjae, det tror jag inte behöver vara sant.
                VET inte för gäddor men för andra fiskar gäller detta:

Lägger till abstraktet på utsidan.
                /*
                Fish population growth depends on older mothers, which in some species
                produce more and ‘better’ offspring than younger fish. When fisheries
                remove the most productive females, the whole population suffers.
                */
                /*
                Larger female fish are vastly more
                productive than their smaller sisters. A
                single 61-cm-long red snapper (Lutjanus
                campechanus) has been estimated to produce
                as many eggs as 212 43-cm-long snappers2.
                */

Snitchat från ett Nature pek.

Detta är spännande, andra pek beskriver att avkommans beräknade storlek oxo korrelerar med mammans storlek.

Kommentera

När vi diskuterar hullingar och klippta krokar så förespråkar i varje fall jag ett hullinglöst fiske. Har numera klämt in alla hullingar på drag med stora krokar. Jag tappar inte fler fiskar men avkrokningen blir mycket, mycket lättare. Kan väl lägga till det om tipsen om ordentlig våg, tång och kamera. Kör hullinglöst.
                  Förresten köper jag inte tramset från Chip Fredde, hade ni inte velat bonka fisken så hade ni inte behövt göra det. Ville ni det så stå för det. Det finns många orsaker som är förståeliga, dock inte "djup krokning" när draget sitter kvar på era bilder...

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                    Förresten köper jag inte tramset från Chip Fredde, hade ni inte velat bonka fisken så hade ni inte behövt göra det. Ville ni det så stå för det. Det finns många orsaker som är förståeliga, dock inte "djup krokning" när draget sitter kvar på era bilder...
                    För att slippa alla påhopp så vill jag påpeka att jag kör c&r till 99%.
                    Djup krokning är nog en anledning som jag kan "godta". Att man har fotat fisken
                    med draget i munnen kan ju bero på att man hängt dit det för att visa vilket
                    drag man tog rekordet på. Eller hur?
                    Så gjorde Hans Nordin i våras när har tog en 12 kg madam, hängde dit draget i mungipan.
                    Den var iofs inte djupt krokad och fick gå tillbaka.
                    Senast ändrad av ~FB~Pike; 2004-11-16, 15:00.
                    There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

De gäddor som jag har avlivat i år har varit mycket djupt krokade. Att jag då har valt att bonka dem har berott på att kroklosningsproceduren har tagit för lång tid + blödning. Det är ju inte att gäddan inte klarar krokskadan utan att kroklosningen tar för lång tid och då anser jag att man bör förkorta fiskens lidande och bonka den. Detta gäller förstås inte bara gäddor utan alla fiskar. Men det är nog sant ,som jenk säger, att gäddan föredrar i bli återutsatt i alla lägen. Jag får helt enkelt försöka bli bättre och snabbare på lossa krokar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 570 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85