Fiskodling saboterad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskodling saboterad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bra ös i den sjön nu! Hade gärna hjälpt ägaren att återfånga dem om jag bott närmare!

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen Visa inlägg
      Ja fy satan... Får jag tag i den dumma jävel som har gjort det här kommer han inte att återvända i helt skick den saken är säker...
      Helt otroligt att sådana där ens har hjärnkapacitet att driva autonoma nervystemet.. Sabotera för dels odlaren, sen den inhemska fisken i vattnet, plus att det kommer eh hel hoper med jävla asgamar som ska fiska upp regnbågen så att dom har buckla på frysboxlocket för att förmodligen sälja fisken vidare.... fy fan säger jag bara..
      Det är dessutom mitt hemmavatten, så jag vet ungefär vad jag pratar om...
      Du var då en sur jävel. det är klart det är skit att dom skurit upp kassarna men odling i dammar eller slutna system vore mycket bättre för ekosystemet, både vad gäller närings läckage, sjukdoms spridning och medicinerings rester.
      Det är bara att se vad laxodlingen i Norge ställer till med.
      Sen måste det ju vara bra för den naturliga fiskstammen att det kommer ditt massa folk som försöker fiska upp den fisk som kommit ut, det är väll skit samma var den hamnar, om det är ditt hemmavatten du vill värna om

Kommentera

Förjävligt att person(erna) som gjort detta inte har bättre för sig än förstöra för andra. Rent ut sagt förbannad. Bor i Lycksele själv och har varit dit och kikat ikväll. Provade själv fiska litegrann och fick fina öringar och regnbågar VARJE kast. Stog folk över hela umgransele och fiska ikväll, bilar överallt. Visst lite kul är det väl att ha sånt fiske men det är vidrigt att det hänt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Tycker personligen att om man bedriver kassodling så bör man räkna med att sådant här händer och det tror jag också att man gör.

Just därför borde inte kassodlingar vara tillåtet. Det är lixom inte 4e 5e eller sista gången detta händer.

Har man kassodlingar kan man inte på ett bra sätt försäkra sig om att man inte släpper ut tonvis med fisk som inte skall ut i vattendraget den är placerad i.
          Jag tycker du blandar äpplen och päron (Ok, fruktsallad är gott).

Jag tycker inte om kassodlingar då de förstör och i sig är en styggelse (vilket skönt ord).

Däremot ska ingen behöva skylla sig själv om någon förstör. Med ett sådant resonemang skulle man inte kunna äga eller företa sig något... det kan ju alltid förstöras av någon mindre begåvad individ. Nej, köp ingen bil... du får kallt räkna med att få den stulen.

Fast du kanske menar att kassodlingar ungefär är som att lämna en Mercedes i ett slumområde med nycklar i och öppen dörr...

Tillägg: Att dessa "djurvänner" inte har mer vett i skallen än att syssla med eko-terrorism... Hål i huvudet!
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2012-08-28, 21:14.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av skralle Visa inlägg
            Du var då en sur jävel. det är klart det är skit att dom skurit upp kassarna men odling i dammar eller slutna system vore mycket bättre för ekosystemet, både vad gäller närings läckage, sjukdoms spridning och medicinerings rester.
            Det är bara att se vad laxodlingen i Norge ställer till med.
            Sen måste det ju vara bra för den naturliga fiskstammen att det kommer ditt massa folk som försöker fiska upp den fisk som kommit ut, det är väll skit samma var den hamnar, om det är ditt hemmavatten du vill värna om
            Vad ställer laxodlingen i Norge till med? Vilka olika saker?

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen Visa inlägg
              Aha, så du menar att om man har kassodling är man rättslös och man får skylla sig själv?... Hmm.. Det var ju.. ett intressant sätt att se på saker och ting..
              Hur vore det om folk kunde lära sig att ge fan i andras saker i stället, så vore det inga större problem..
              Eftersom man vet om att folk där ute kan vilja skära sönder ens kassar kanske man istället borde ha sin odling i dammar så att man slipper riskera att någon dels skär sönder din inkomst och även grovt påverkar ekosystemet en kassodling sitter i.

Du vinklar det givetvis till att jag tycker individer som får sina kassar skurna får skylla sig själva eller förtjänar det men det jag snarare vill komma till är att det är så pass vanligt att det händer att jag inte förstår hur man ens kan riskera det.

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Jag tycker du blandar äpplen och päron (Ok, fruktsallad är gott).

Jag tycker inte om kassodlingar då de förstör och i sig är en styggelse (vilket skönt ord).

Däremot ska ingen behöva skylla sig själv om någon förstör. Med ett sådant resonemang skulle man inte kunna äga eller företa sig något... det kan ju alltid förstöras av någon mindre begåvad individ. Nej, köp ingen bil... du får kallt räkna med att få den stulen.

Fast du kanske menar att kassodlingar ungefär är som att lämna en Mercedes i ett slumområde med nycklar i och öppen dörr...

Tillägg: Att dessa "djurvänner" inte har mer vett i skallen än att syssla med eko-terrorism... Hål i huvudet!

Som sagt det är skillnad på att räkna med trubbel och att skylla sig själv. Även om det ena såklart är relaterat till det andra.

"Fast du kanske menar att kassodlingar ungefär är som att lämna en Mercedes i ett slumområde med nycklar i och öppen dörr... "

Ja, det är precis så jag menar.

Hände för inte så längesen i byn här bredvid. Någon gick ur bilen till bankomaten för att plocka ut pengar, med nyckeln i. Bilen blev då stulen. Var rätt roliga (tråkiga kan vi väl skriva för att vara pk ) diskussioner på lokala webtidningen om detta sen. Vissa tyckte han var dum i plåten som lämnade den med nyckeln i låset medan andra tyckte synd om honom som inte kunde utnyttja sin mänskliga rättighet att göra vad han vill utan att någon skall sno hans bil.

Bilen kom för övrigt tillbaka så ingen behöver tycka synd om denne ägaren mer

Kommentera

Ursprungligen postat av esoxcisten Visa inlägg
                Vad ställer laxodlingen i Norge till med? Vilka olika saker?
                Smittar vildfisk med laxlus och rymlingar blandar sig med unika stammar...

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                  Dessutom kan vi lägga till att industrin som sådan bidrar till att haven blir helt utfiskade pga foderfisket.

Får väl iofs inte glömma kraftverksbolagen då en marknad föds av ett behov. Finns ingen vild fisk måste man köpa en odlad.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                    Det är en svår och säkert känslig diskussion om odling av fisk, framförallt väldigt intressant.
                    laxlus är ju ett stort problem, jag tror att det senaste är att man har gyltor tillsammans med laxen som ska äta lössen. I Norge har man idag en nolltolerans mot smitare, men det förhindrar ju inte att olyckor sker.
                    Hur som hels hör jag till den gruppen som är för odling av fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                      Dessutom kan vi lägga till att industrin som sådan bidrar till att haven blir helt utfiskade pga foderfisket.
                      Känns ju knappast som något vi ska beskylla laxodlingarna i norge för. norge ligger nog i framkant vad gäller fiskepolitik.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29