Vad är poängen med låga utrop på Tradera !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är poängen med låga utrop på Tradera !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är poängen med låga utrop på Tradera !?

Ser relativt ofta att folk som annonserar på Tradera är jäkligt noga med att poängtera att de har "lågt utrop" eller "endast 1-krona" mm mm...
    Ser det även ofta här på FS hos dem som länkar sina annonser direkt till Tradera!

Jag förstår liksom inte poängen med det när de tex säljer gamla Zalt med skarv, Gamla Westinare, Custombeten mfl !
    Finns väll ingen där ute som tror att de kan fynda när utropen på "heta" grejjer startar på tex 1 krona !?
    Är det bara en psykologisk manöver för att få fler folk att buda och på så vis trigga upp priset !?

Någon som frekvent annonserar på Tradera får gärna förklara för mig hur ni tänker, för jag fattar inte vad poängen är!?
    Får man någon "rep poäng" om man får 300 bud / artikel eller något sådant!?

Förklara gärna ! (för en idiot som jag)

Jag testade att lägga ut några wobbler för 20:-/st. Fick inte ett bud så ja sänkte till 1:- o fick bättre pris än ja kunde tänka mig.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Håller med karbo001 om aktioner som börjar med 1 kr ändå har (dolt) reservationspris... totalt poänglöst för köparen.

Det är skrattretande när det finns reservationspris och säljaren börjar med 1 krona... och sedan i objektbeskrivningen skriver reservationspriset... God jul! Du betalar ju extra för reservationspriset!

Auktioner som börjar med 1 kr och inte har (dolt) reservationspris är schyssta.

Det är som tidigare nämnts bevisat att slutbuden på 1-kronasauktioner (oavsett typ, antar jag) generellt sett är högre...

Däremot håller jag inte med karbo001 om FS "säljsida". Det är bättre att det hänvisas till Tradera (vilken är en av möjligheterna FS ger) och folk får buda under kontollerade former än att säljaren skriver "bud" och sedan kan manipulera presumptiva köpare (genom PM eller i säljtråden). I stil med: - Jag kan inte sälja för 140 kr för någon har erbjudit 150 kr men 160 går bra! (Hur vet man att den som bjudit 150 kr ens existerar?).
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2012-08-28, 20:59. Anledning: grammatiken spökade...
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Budas det direkt i tråden så skulle de ju va ok. Då syns ju alla bud.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Budas det direkt i tråden så skulle de ju va ok. Då syns ju alla bud.
          Fast då ser ju tråden ut som ett utrullat toapapper... Lite svår att följa kanske.

Dessutom så bumpar ju alla bud tråden/annonsen. Vilket inte är schysst mot dem som säljer grejer till fast pris.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Klart man kan göra fynd om auktionen startar på en krona, om det inte finns ett "minimumpris" såklart.

Såg t.ex. igår en wobbler som såldes för 50kr på bakluckeloppis gå för 2kr på tradera.
            -----------PB's!-----------
            Gädda 8,7 kg
            Harr 0,5 kg
            Abborre 0,8 kg
            Torsk 2,4 kg
            Havsöring 3,5 kg
            Näbbgädda
            Strömming
            Mört
            Skrabb

Kommentera

Tycker det är värre med folk som lägger utropspriset skrämmande nära eller rentav högre än vad marknadsvärdet är. Och så ser man auktionerna återkomma gång på gång eftersom de inte blir sålda. Låt köparna själv bestämma vad de är beredda på att betala, det är liksom det som är vitsen med auktioner. För fastpris finns blocket.

1 kr utrop tycker jag är solklart bäst, både för köpare och säljare. Just nu ligger det ute en Arjon rulle med utrop 1 kr som är uppe i 7000 kr. Vågat av säljaren kan man tycka men antagligen hade han rätt bra koll på var det skulle hamna.
              A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                Tycker det är värre med folk som lägger utropspriset skrämmande nära eller rentav högre än vad marknadsvärdet är. Och så ser man auktionerna återkomma gång på gång eftersom de inte blir sålda. Låt köparna själv bestämma vad de är beredda på att betala, det är liksom det som är vitsen med auktioner. För fastpris finns blocket.

1 kr utrop tycker jag är solklart bäst, både för köpare och säljare. Just nu ligger det ute en Arjon rulle med utrop 1 kr som är uppe i 7000 kr. Vågat av säljaren kan man tycka men antagligen hade han rätt bra koll på var det skulle hamna.
                Så där vågat.
                Alla har en bekant som jackar upp priset dit dom kan tänka sig att sälja.

Finns nog ingen normalbegåvad som tänker, "Oj, 17,50:- för min arjonrulle som borde kosta 7000:-, jaja. får väl sälja den då.. "
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

får hålla med Sir Fish-a-lot om att det snarare är reservationspris som är den stora boven. Det har helt dödat sajter som ebay där det numera är helt omöjligt att göra riktiga klipp.

OT: Sen får jag ju säga att det absolut värsta jag vet är vanliga annonser där det bara finns pris:bud. Säljaren kommer ändå alltid ha ett lägstapris utsatt i sitt huvud.
                  #OneFly
                  http://vimeo.com/onefly
                  http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
                    får hålla med Sir Fish-a-lot om att det snarare är reservationspris som är den stora boven. Det har helt dödat sajter som ebay där det numera är helt omöjligt att göra riktiga klipp.

OT: Sen får jag ju säga att det absolut värsta jag vet är vanliga annonser där det bara finns pris:bud. Säljaren kommer ändå alltid ha ett lägstapris utsatt i sitt huvud.
                    Håller med. Tycker generellt det är svårt att göra riktiga klipp även på Tradera.
                    Senast ändrad av HenkeW; 2012-08-29, 08:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 441 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art