De konstigaste fiskeminnena - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

De konstigaste fiskeminnena

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Inte så väldigt unikt men i alla fall...

Jiggade efter abborre i en sjö strax söder om Linköping och hade en riktig huggrush. Små abborrar som fick spötoppen att darra nästan konstant. Då jag skulle veva upp en av dom små börjar spöt buga ända ner i handtaget. Efter ett par tunga rusningar visar sig till slut en helt ok gädda som vägrar släppa taget om abborren som fortfarande har jiggen i munnen. Till slut släpper den dock då den är alldeles vid båten.

Sen var det den gången jag fått med mig flickvännen på lite sommarfiske. Jag får ett tungt hugg på ul-spöt. Sakta men säkert låter sig besten tvingas in i omgångar, det är ett sånt där skönt hugg utan livliga knyckar utan bara lungna bestämda rörelser som bara en riktigt stor fisk kan åstadkomma. Spöet får jobba till bristningsgränsen men till slut är fisken framme vid bryggan vi fiskar från, men där tar det stopp. Lika mycket lina som jag tar in lika mycket löper ut, gång på gång och riktigt långsamt. Tankarna snurrar, kan det vara pb? Adrenalinet pumpar och jag känner att det är den här känslan som gör att man fiskar. I samma ögonblick uppenbarar sig den sten jag de senaste minutrarna försökt släpa upp men som gång på gång rullat tillbaks nedför den branda stenbotten utanför bryggan. Helt klart pb alltså. Kroken sitter perfekt krokad i nån slags avlagring. Flickvännen garvar och konstaterar att hon gick segrande från den turen både i antal och storlek. Trots förödmjukelsen kan också jag bara garva och konstatera att det faktiskt var det skönaste hugg jag haft på hela dan.
    Senast ändrad av ep; 2004-11-25, 00:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
      Jo, konstiga fiskeminnen har de flesta många. Men en underlig sak hände mig vid kräftfiske. Hade fått tillstånd av en markägare på en större skärgårdsö att lägga några provburar i en liten mycket lite insjö ca 300 m lång men förbindelse med havet via en liten "bäck" : riggade några mjärdar, den hoppfällbara typen med två ingångar. Samtliga med två jättelöjor förankrade två gånger med säkerhetsnålen. Lät de ligga i några timmar sen kväll. Några kräftor blev det inte, kräftpest?..men i ena buren var båda löjorna spårlöst borta!.helt tom! efter några timmar, bedömde att en fisk inte kunnat ta sig in , svälja jättelöjorna och sedan ta sig ut..men likt förbannat...helmysko, tippade på ål?...men löjorna gick inte igenom maskorna...fortfarande undrande...
      Det kan finnas kräftor där. Små kräftor och många. De tar sig lätt in och ut tvärs genom burnätet. Likaså händer det att även större kräftor hittar vägen ut. Slutligen kan någon snubbe ha hittat burarna och försett sig innan du kom dit för att vittja dem. Alla tre alternativen har jag drabbats av, dock har det tredje hänt endast en gång men tomma burar utan bete är inte särskilt sällsynt.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hundersmarck, jo det kan ju vara en förklaring..men de andra var ju orörda dessutom var det mörkt mitt inne i skogen...ingen bebyggelse hur hittade i så fall gubben linan till mjärden i mörkret vid en snårig näckrosvik? och varför kasta i den igen i så fall på exakt samma ställe?.mysko...har ingen förklaring...och inte min kompis som var med under allt heller...

Kommentera

Be Best, jo, småkräftor kan kan vara en rimlig förklaring, men i de andra tre var löjorna helt orörda! totalt intakta...provade kvällen efter på samma ställe samtliga beten helt orörda..?

Kommentera

hehe det roligast minnet va när polaren krokade en kompis i handen när han svingade iväg sin bd regular i kraftig swing...
            Deluxe lures thats my work.

Kommentera

aj aj aj, låter blodigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av ep
                aj aj aj, låter blodigt.
                Ja den va ju inte ytligt krokar om man säger så...
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Konstigt

Tro det eller ej, men jag har faktiskt fått upp en stekpanna. Grön/svart Salt var det som nöp den om jag minns rätt.

DALE

Kommentera

Det konstigast som hänt mig var nog när jag hade var ute och kastade efter gädda, och vips så flög halva spöet och draget iväg, men jag tänkte att om jag bara vevade upp så kunde jag få tillbaks dem, men som oturen i oturen fick jag bottennapp och linan brast. Efter en månad var jag på samma ställe och fick upp en lina, jag började ta upp den och ser min gamla spötopp och mitt drag i änden av linan.

Kommentera

Tjena! Mitt mest mystiska fiskeminne går att läsa om på vår hemsida www.teamoutsiders.com. Läs det inte om du har koskräck...

Henrik
                      Bend or Die!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 067 visningar
                      0 gillar