De konstigaste fiskeminnena - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

De konstigaste fiskeminnena

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dött fiske !!

En dag i skärgården med det sämsta fisket jag varit med om, vi var 3 man men ingen hade lycka lura ens en liten snipa hittils på våra favvo-ställen. När vi bryter för lunch och åker in i en lugn vik kan jag inte låta bli att lägga ett kast med zalten in mot vassen, polarn säger att "idag är det verkligen likfiske". Kastet blir pekfekt, millimeter från vasstråna....två vevtag och jag har fast fisk....tror jag. Efter ett tags pumpande är jag helt säker på att det är en plastkasse som sitter på, men när "kassen" kommer intill båtkanten visar det sig vara en gädda på ca. 4 kg....men den är DÖD. Uppsvälld och likstel ! Likfiske kan man lugnt säga. Det lossnade dock efter lunch och vi räddade det fula namnet med några snipor iaf.
    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Jag fick en mås på en skitter walk i sommras. Turligt nog så lossnade den. Min bror har lyckats med bedrivften att få en ejder i flykten under havsöringsfiske. Övriga märkliga fångster som kan nämnas är solglassögon och kräfta på utödrag.

Kommentera

jo har sett gäddor som ligger i vattnet. sen när man tar upp den för att kolla hur stor den e så luktar de värre än smörsyra o hundskit tillsammans.
        //Me

Kommentera

Kul tråd, man har ju samlat på sig en del udda upplevelser under åren, satt och nickade igenkännande när jag läste inläggen.
          Här några saker jag upplevt:
          På en fisketur hade båten blåst in nära vassen och strax innan jag skulle ro ut högg en stridbar gädda, jag lyckades inte hindra den från att gå in i vassen och slita av linan (nylon på den tiden). ca 20min senare såg jag hur ett vasstrå står och svajjar en bit in i vassen. Jag stakar in mig och där sitter wobblern i läppen på gäddan och i några vasstrån. Jag kan ta upp 3.5kg's gäddan inkl wobblern med händerna och sedan släppa tillbaka den.

Vid ett annat tillfälle krokade jag en gädda som inte stred, bara följde med in. När jag fick syn på den såg jag att det var två gäddor, men bara den ena satt fast på kroken, den andra liksom bara gled med bredvid som en "siamesisk tvilling". När dom var precis vid båten vände följeslagaren om och simmade ner i djupet... märkligt, varför kan man undra?

Har även lyckats träffat en mås i luften en gång, utan att krokarna fastnade, han såg lite snopen ut.
          Likt många andra har jag fått upp linor, drag, spön, nät (hur fiskar folk egentligen?). brorsan fick upp en gammal stövel (alá seritidning), vem droppar en stövel långt ut i skärgården?
          Senast ändrad av odevetu; 2004-11-25, 15:52.

Kommentera

Jojo, jag kan ju berätta att min käre far fick upp en golf flagga som "fajtade" rätt hårt i strömmen...

Kommentera

Fiskeminne var det. På åttiotalet var jobbet på fiskeresa till Västervik. När vi fiskat en stund (det nappade massor) så ser jag att två av gubbarna (lindrigt nyktra) står på varsin sida båten och hojtar om att de har något stort på. De drog en bra stund innan de fattade att de fastnat i varandras revar.

Att ingen ramlade i på den turen begriper jag inte. Fast en kille ramlade ner i torskbingen och hade väldiga problem att ta sig upp. Han luktade inget vidare på hemvägen.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Min kompis lyckades en gång kroka en kräfta på Regnbågsspinn
                Jag skall jobba den 22 december. Är det julafton då?

Kommentera

Fiskade vid 12-13 års ålder i selångerån i medelpad med mask.. Körde en fors, varje drivning hade jag hugg men masken helt orörd..vad hugger de på?växlade om, helt ren krok men ett litet blysänke på kroken men med krokspetsen fri...tog en öring, krok och bly...de hugger på allt...

Kommentera

fick en gädda en gång som fastnat med wobblern i sidan av munnen och längst bak i stjärtfenan, kom inglidande som en falukorv.. taskigt läge, hehe.

så har vi ju förstås killen i kr-hamn som bestämt hävdade att det skulle gå att få gädda på vad som helst varpå han fäste en silverfärgad tandborste på linan som han virat en sjuhelsikes med krok runt. "jerkade" den i strömt vatten och krokade ganska omedelbart en liten snipa.

Trashmasta fick en gädda på invevning med räka under ett lakfiskepass i klarälven mitt i natten.

Kastmetade som ung spoling i klarälven sent en eftermiddag en sommar när jag märkte att mitt stora röda flöte helt hade försvunnit.. gjorde ett rejält mothugg och det tog tvärstopp... så kommer det upp en bäver som tagit flötet i munnen..inte betet utan flötet.

det är nog de konstigaste minnena jag har

Kommentera

ja den gäddan var jag lite snopen över
                      har även fått ett antal insjömusslor på vobbler.
                      lyckades lägga linen över två flygande änder vid gösmete, skrek bra i rullen men allt gick bra.
                      har även fått en eka på skeddrag. lyckades dra in den till bryggan på 0.40 innan den släppte. rätt röten dock.
                      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar