Ursprungligen postat av Sevenoak
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädda
Collapse
X
-
Stålande topic !!
Då lägger jag in några frågor med :-)
Jag fiskar alltid från land då jag inte har råd med båt, båtplats kärra å hela det.
Så vart tycker ni man ska fiska? Jag har fiskat massor och kan inte se några som helst samband vart det skulle gå bättre. Brukar skojja me frugan att jag måste hinna med 3 å 9 hugget. För jag statistiskt sett fått mest napp då.
Men vart har inte spela mig någon roll. Dessutom statistiskt sett fått mest på 25gr silver Atom.
Har ni någon statistik? Jag vill slå mitt personbästa som idag bara är på 2,5 kilo. Siktar på att slå de iår
Mvh
Tobbe
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TobbeLundgren Visa inläggStålande topic !!
Då lägger jag in några frågor med :-)
Jag fiskar alltid från land då jag inte har råd med båt, båtplats kärra å hela det.
Så vart tycker ni man ska fiska? Jag har fiskat massor och kan inte se några som helst samband vart det skulle gå bättre. Brukar skojja me frugan att jag måste hinna med 3 å 9 hugget. För jag statistiskt sett fått mest napp då.
Men vart har inte spela mig någon roll. Dessutom statistiskt sett fått mest på 25gr silver Atom.
Har ni någon statistik? Jag vill slå mitt personbästa som idag bara är på 2,5 kilo. Siktar på att slå de iår
Mvh
Tobbe
Jag skulle säga tobbe att du ska fortsätta att satsa på att stå från land, kast åt motsatt håll från vinden då gäddorna står med huvudet mot vinden ( betesfisken följer vinden/vågorna ). Samt att du ska pröva vid vass områden från nu till isen lägger sig. Nötar du, så kommer det! Har man inte råd med båt, så får man tager vad man haver!
mvh
Kommentera
-
Precis, älskar inte fisket mindre för det ;-)
Ända är att det är lite vanskligt å man vågar inte riktigt kasta med sina 150,- drag utan kör med Atom/Toby etc på ställen man inte riktigt är bekant med. Men de går att få vacker fisk med de med !!! Nu närmast ser jag fram emot havsöring på Fredag och gäddfiske med polarna båt på Glan Lördag :-)
Kommentera
-
jag har också läst att gäddorna står mot vinden så därför ska man kasta mot vinden för att komma mot gäddan och inte förbi, men jag tycker inte det märks så stor skillnad på att kasta mot vinden/vågorna än att kast med och veva emot eller då mot sidorna..?
Kommentera
-
Absolut inget fel på att kasta med Atom och Toby spinnare, gäddan hugger på det också! jag vet inte om du jerkfiskar? med Jerkbaits och lite träning kan du kasta hyfsat långt i motvind med tunga betenUrsprungligen postat av TobbeLundgren Visa inläggPrecis, älskar inte fisket mindre för det ;-)
Ända är att det är lite vanskligt å man vågar inte riktigt kasta med sina 150,- drag utan kör med Atom/Toby etc på ställen man inte riktigt är bekant med. Men de går att få vacker fisk med de med !!! Nu närmast ser jag fram emot havsöring på Fredag och gäddfiske med polarna båt på Glan Lördag :-)
.
Ut och kötta, det kommer!
Man säger att gäddorna står mot vinden/vågorna, och det gör dom. Men bara för det har man inte dåligt fiske, eller mindre hugg när man kastar med vinden enligt mig. Jag kastar själv oftast med vinden när jag fiskar i skärgården. Dock är det dels för att jag står på båt, plus att gäddan går med vinden när den har varit kraftig ett par dagar åt samma håll!Ursprungligen postat av kronan128 Visa inläggjag har också läst att gäddorna står mot vinden så därför ska man kasta mot vinden för att komma mot gäddan och inte förbi, men jag tycker inte det märks så stor skillnad på att kasta mot vinden/vågorna än att kast med och veva emot eller då mot sidorna..?
Men som du skriver, större skillnad om du kastar med eller emot vinden har jag inte märkt några större skillnader på!
mvh
Kommentera
-
haha man kastar ju längre om man kastar med vinden!Ursprungligen postat av Timsaaan Visa inläggAbsolut inget fel på att kasta med Atom och Toby spinnare, gäddan hugger på det också! jag vet inte om du jerkfiskar? med Jerkbaits och lite träning kan du kasta hyfsat långt i motvind med tunga beten
.
Ut och kötta, det kommer!
Man säger att gäddorna står mot vinden/vågorna, och det gör dom. Men bara för det har man inte dåligt fiske, eller mindre hugg när man kastar med vinden enligt mig. Jag kastar själv oftast med vinden när jag fiskar i skärgården. Dock är det dels för att jag står på båt, plus att gäddan går med vinden när den har varit kraftig ett par dagar åt samma håll!
Men som du skriver, större skillnad om du kastar med eller emot vinden har jag inte märkt några större skillnader på!
mvh
Kommentera
-
Ja det kommer du behöva garanterat...Ursprungligen postat av TobbeLundgren Visa inläggJag har inte testat Jerkbait. Vet knappt va det är. Men ser att det är snudd på dominerande idag.
Behöver man nya grejor?
Jag kör med 9' 15-40gr
Dock finns det jerkbeten tror jag i den vikten men inget jag känner till..
Jerkbeten ligger mellan 60g och uppåt...
Ut på tur, ALDRIG sur
Kommentera
-
Det måste du absolut skaffa! När du ska jerkbait fiska använder du ett styvt, lite kortare spö. Allt i från, 50 - 300 gr spö. En ambassadeur, som klarar av att bli grovt körd. Med en rätt tjock lina.Ursprungligen postat av TobbeLundgren Visa inläggJag har inte testat Jerkbait. Vet knappt va det är. Men ser att det är snudd på dominerande idag.
Behöver man nya grejor?
Jag kör med 9' 15-40gr
Menade mer fiskmässigt Erik, skillnaden på hur mycket fiske man tar i mot/medvind. det är klart man kastar längre med vinden!Ursprungligen postat av kronan128 Visa inlägghaha man kastar ju längre om man kastar med vinden!

mvh
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 122 visningar