Gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
    De flesta fiskarna, enligt min uppfattning, som inte är "svenssonfiskare" har ekolod. Med ett ekolod tar man absolut inte bort lite av sporten. Om man fiskar abborre tar det kortare tid att hitta grund som de gärna står vid, men när du väl är vid grundet får du inte mer fisk för att du har ett ekolod. På hösten brukar jag köra med ekolod för att hitta kanter så jag vet var jag ska ismeta på vintern, och det är guld värt. Dock kan man få ungefär samma resultat med ett titta på en djupkarta.
    Den stora skillnaden efter jag köpte ekolod för mig med gäddfisket är att jag inte får lika mycket bottennapp när jag trollar. Kanske har jag ökat antalet gäddor per fisketur, men det kan även bero på att jag blivit bättre gäddfiskare då jag fått fler fisketimmar på sjön och att jag har draget längre i vattnet då jag inte behöver veva upp efter bottennapp.
    Tack för vettigt svar! Låter ändå som man borde prova ekolod, för vissa delar hugger man i botten alldeles för mycket och ofta. Kanske hinner man fixa ett ekolod och hitta bra platser innan tävlingen i november =).

Kommentera

Stålande topic !!
      Då lägger jag in några frågor med :-)

Jag fiskar alltid från land då jag inte har råd med båt, båtplats kärra å hela det.

Så vart tycker ni man ska fiska? Jag har fiskat massor och kan inte se några som helst samband vart det skulle gå bättre. Brukar skojja me frugan att jag måste hinna med 3 å 9 hugget. För jag statistiskt sett fått mest napp då.
      Men vart har inte spela mig någon roll. Dessutom statistiskt sett fått mest på 25gr silver Atom.

Har ni någon statistik? Jag vill slå mitt personbästa som idag bara är på 2,5 kilo. Siktar på att slå de iår
      Mvh

Tobbe

Kommentera

Ursprungligen postat av TobbeLundgren Visa inlägg
        Stålande topic !!
        Då lägger jag in några frågor med :-)

Jag fiskar alltid från land då jag inte har råd med båt, båtplats kärra å hela det.

Så vart tycker ni man ska fiska? Jag har fiskat massor och kan inte se några som helst samband vart det skulle gå bättre. Brukar skojja me frugan att jag måste hinna med 3 å 9 hugget. För jag statistiskt sett fått mest napp då.
        Men vart har inte spela mig någon roll. Dessutom statistiskt sett fått mest på 25gr silver Atom.

Har ni någon statistik? Jag vill slå mitt personbästa som idag bara är på 2,5 kilo. Siktar på att slå de iår
        Mvh

Tobbe

Jag skulle säga tobbe att du ska fortsätta att satsa på att stå från land, kast åt motsatt håll från vinden då gäddorna står med huvudet mot vinden ( betesfisken följer vinden/vågorna ). Samt att du ska pröva vid vass områden från nu till isen lägger sig. Nötar du, så kommer det! Har man inte råd med båt, så får man tager vad man haver!

mvh

Kommentera

Precis, älskar inte fisket mindre för det ;-)
          Ända är att det är lite vanskligt å man vågar inte riktigt kasta med sina 150,- drag utan kör med Atom/Toby etc på ställen man inte riktigt är bekant med. Men de går att få vacker fisk med de med !!! Nu närmast ser jag fram emot havsöring på Fredag och gäddfiske med polarna båt på Glan Lördag :-)

Kommentera

jag har också läst att gäddorna står mot vinden så därför ska man kasta mot vinden för att komma mot gäddan och inte förbi, men jag tycker inte det märks så stor skillnad på att kasta mot vinden/vågorna än att kast med och veva emot eller då mot sidorna..?

Kommentera

Precis, älskar inte fisket mindre för det ;-)
              Ända är att det är lite vanskligt å man vågar inte riktigt kasta med sina 150,- drag utan kör med Atom/Toby etc på ställen man inte riktigt är bekant med. Men de går att få vacker fisk med de med !!! Nu närmast ser jag fram emot havsöring på Fredag och gäddfiske med polarna båt på Glan Lördag :-)
              Absolut inget fel på att kasta med Atom och Toby spinnare, gäddan hugger på det också! jag vet inte om du jerkfiskar? med Jerkbaits och lite träning kan du kasta hyfsat långt i motvind med tunga beten .
              Ut och kötta, det kommer!

Ursprungligen postat av kronan128 Visa inlägg
              jag har också läst att gäddorna står mot vinden så därför ska man kasta mot vinden för att komma mot gäddan och inte förbi, men jag tycker inte det märks så stor skillnad på att kasta mot vinden/vågorna än att kast med och veva emot eller då mot sidorna..?
              Man säger att gäddorna står mot vinden/vågorna, och det gör dom. Men bara för det har man inte dåligt fiske, eller mindre hugg när man kastar med vinden enligt mig. Jag kastar själv oftast med vinden när jag fiskar i skärgården. Dock är det dels för att jag står på båt, plus att gäddan går med vinden när den har varit kraftig ett par dagar åt samma håll!
              Men som du skriver, större skillnad om du kastar med eller emot vinden har jag inte märkt några större skillnader på!

mvh

Kommentera

Jag har inte testat Jerkbait. Vet knappt va det är. Men ser att det är snudd på dominerande idag.
                Behöver man nya grejor?

Jag kör med 9' 15-40gr

Kommentera

Ursprungligen postat av Timsaaan Visa inlägg
                  Absolut inget fel på att kasta med Atom och Toby spinnare, gäddan hugger på det också! jag vet inte om du jerkfiskar? med Jerkbaits och lite träning kan du kasta hyfsat långt i motvind med tunga beten .
                  Ut och kötta, det kommer!

Man säger att gäddorna står mot vinden/vågorna, och det gör dom. Men bara för det har man inte dåligt fiske, eller mindre hugg när man kastar med vinden enligt mig. Jag kastar själv oftast med vinden när jag fiskar i skärgården. Dock är det dels för att jag står på båt, plus att gäddan går med vinden när den har varit kraftig ett par dagar åt samma håll!
                  Men som du skriver, större skillnad om du kastar med eller emot vinden har jag inte märkt några större skillnader på!

mvh
                  haha man kastar ju längre om man kastar med vinden!

Kommentera

Jag har inte testat Jerkbait. Vet knappt va det är. Men ser att det är snudd på dominerande idag.
                    Behöver man nya grejor?

Jag kör med 9' 15-40gr
                    Ja det kommer du behöva garanterat...
                    Dock finns det jerkbeten tror jag i den vikten men inget jag känner till..
                    Jerkbeten ligger mellan 60g och uppåt...
                    Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

Behöver man nya grejor?

Jag kör med 9' 15-40gr
                      Det måste du absolut skaffa! När du ska jerkbait fiska använder du ett styvt, lite kortare spö. Allt i från, 50 - 300 gr spö. En ambassadeur, som klarar av att bli grovt körd. Med en rätt tjock lina.

Ursprungligen postat av kronan128 Visa inlägg
                      haha man kastar ju längre om man kastar med vinden!
                      Menade mer fiskmässigt Erik, skillnaden på hur mycket fiske man tar i mot/medvind. det är klart man kastar längre med vinden!

mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 122 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen