Gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda

vilken tid på dygnet är det som bäst gäddfiske?

och en liten fråga till, hur länge är abborrarna i farten? alltså när (årstid) går abborren ner på djupet?

vad är det för skillnad på buster jerk wolfpack och vanliga buster jerk?

även shallow cruiser och shallow vad för skillnad?
    Senast ändrad av kronan128; 2012-09-07, 22:11.

Beror ju helt och hållet på vilken tid på året du fiskar.
    Du får nog precisera lite mer exakt vad du är ute efter!

Btw, skriv gärna lite tydligare överskrift samt ställ inte en helt annan fråga i din tråd åxå.. Hur ska någon abborrfantast hitta din tråd när du har "gädda" som överskrift !?

Kommentera

Abborren är aktiv så gott som åter om. Du hittar abborre på grunt som djup när kylan börjar slå till. Allt beror på cirkulationen i vattnet och vilken temp den håller. Man kan väl säga att redan nu börjar borren att söka sig mot djupare vatten iaf om natten. På dagarna går dom in mot grundare för att jaga.

Shallow och shallow cruiser har den skillnaden att shallow går någon dm under ytan medan cruiser ligger i ytfilmen och någon cm under ytan.

Gäddan är nog mest på hugget under dagen fram till skymning. Sen blir dom svårflörtade... Ifall det är stålande sol skulle jag fiska av områden med mycket bottenvegetation eller skuggsidor. Mulet med lite sjögång hade jag lagt energi på att fiska av branter och kuperad botten.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Med ett så preciserat svar undrar ju jag lite, fiskar alla med ekolod? Vi funderar på att köpa ett men det känns som man tar bort lite av sporten. Som att läsa manualen när man bygger ikea-möbler. Eller läser ni bara av sjökort som ni har med er?

Kommentera

Jag skulle vilja påstå att abborren fortfarande står relativt grunt! Testa dig fram.
          You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Här i norr har det börja bli riktigt kallt om nätterna. Igår var det kring nollan....
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Hur menar du med gäddan? Alla årstiden har ju sina små toppar. Men hade jag själv fått välja vad jag tycker är roligast är det vår, eller höst. Framför allt hösten . Dock har du ju sommarfisket som kan vara helt galet ibland, men samtidigt på vintern tar ju folk upp stora gäddor på mete också.

Abborren är i full gång här i skåne, börjar kanske avta lite smått, men det betyder bara att du får leta lite djupare exempel.
              Var ute senast i förra veckan och hade kanon fiske på 2-3 meter på olika grund!

mvh

EDIT: såg att du menade tid på "Dygnet" inte "året". bara att satsa, alla ljusa timmar skulle jag säga? beror på helt vart du fiskar och hur du fiskar

mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Beror ju helt och hållet på vilken tid på året du fiskar.
                Du får nog precisera lite mer exakt vad du är ute efter!

Btw, skriv gärna lite tydligare överskrift samt ställ inte en helt annan fråga i din tråd åxå.. Hur ska någon abborrfantast hitta din tråd när du har "gädda" som överskrift !?
                Det har du nog rätt i men nu när jag redan postat tråden så vet jag inte hur man ändrar titeln..

Kommentera

ja det är väl bara o nöta och testa sig fram! tack ska ni ha, man lär sig något nytt varje dag!

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas.L Visa inlägg
                    Med ett så preciserat svar undrar ju jag lite, fiskar alla med ekolod? Vi funderar på att köpa ett men det känns som man tar bort lite av sporten. Som att läsa manualen när man bygger ikea-möbler. Eller läser ni bara av sjökort som ni har med er?
                    De flesta fiskarna, enligt min uppfattning, som inte är "svenssonfiskare" har ekolod. Med ett ekolod tar man absolut inte bort lite av sporten. Om man fiskar abborre tar det kortare tid att hitta grund som de gärna står vid, men när du väl är vid grundet får du inte mer fisk för att du har ett ekolod. På hösten brukar jag köra med ekolod för att hitta kanter så jag vet var jag ska ismeta på vintern, och det är guld värt. Dock kan man få ungefär samma resultat med ett titta på en djupkarta.
                    Den stora skillnaden efter jag köpte ekolod för mig med gäddfisket är att jag inte får lika mycket bottennapp när jag trollar. Kanske har jag ökat antalet gäddor per fisketur, men det kan även bero på att jag blivit bättre gäddfiskare då jag fått fler fisketimmar på sjön och att jag har draget längre i vattnet då jag inte behöver veva upp efter bottennapp.
                    Senast ändrad av Sevenoak; 2012-09-09, 17:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34