dry bag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dry bag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• dry bag

Tjena! svärfar har en drybag till när han åker hoj, kom på att kanske inte är helt fel, såg sedan att biltema har sådana.
    men som antagligen alla känner till brukar biltemas kvalité va halvdan, ibland fyller den inte ens funktionen som utlovat. så är de någon som har erfarenhet av dessa? tacksam för svar

mvh Victor

Ingen erfarenhet av den. Jag använder dyrmärket vxtex eller vad det nu heter. Påsarna är mjuka o följsamma o håller fint. Biltemas text om kraftigt utförande ger mig lite dåliga vibbar då säcken kan bli onödigt bylsig och omöjlig att göra så liten som du skulle vilja.... En tanke bara. Jag har en jula bag som är kraftig. Den brister i att den är svår att göra liten....men billig var den... Hoppas detta hjälper något litet

Kommentera

okej, det är ingen större fara, ska ha den i båten med kläder i och lite så. var väl mest så att den håller tätt som den är gjord för och så inte sömmar släpper eller liknande!

Kommentera

Har kört med biltemas ett par år nu, funkar perfa! har också haft dem på diverse oömma rambo-down-the-hill fiskeäventyr och de är inte trasiga ännu... så billiga och bra är mitt omdömme :-)

(min var iofs blå .. inte silver med rand som på bilden)
        >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Jag har använt Biltemas 15-liters sjösäck med rullförslutning under många år och det är bra kvalitet på den. Den enda nackdelen med den, och många andra som jag tillverkade av samma typ av material, är att materialet blir ganska styvt då temperaturen sjunker ned mot nollan – men det är inte hela världen.

/Robin

Kommentera

Ursprungligen postat av yXaan Visa inlägg
            ...med kläder i och lite så...
            om "lite så" blir ganska mycket prylar och du har en stor fin båt så kan du ju kika på denna från jula. En lite biffigare grej på 60 liter som jag använt nu i sommar. På + sidan för den bagen är att öppningen är stor så du kan lyfta ut mellis-baugetten på tvären, eller bara ha god översikt vad du har i väskan.

Om du tror mer på varumärket naturkompaniet så har de marginellt dyrare grejer här. Vem vet, de kan ju faktiskt vara aningen smidigare och bättre... Kan dock inget om dessa, men du har lite bredare urval av storlekar...

Eftersom detta rör sig om en så tung investering som 150 - 200 kr så kan du ju kolla vad svärfar anser om kompressionsventiler (misstänker han har såndana på sina påsar). Måste bara understryka värdet i att få ner packvolymen på ylletröjan,regnkläderna och lunchen till en plano-lådas storlek (nästan i alla fall) oavsett om du har ett kryssningsfartyg eller flytring.

Tror det är dags för mig att släppa detta nu

Lycka till och måtte dina extrakläder förbli torra!

Kommentera

okej, det låter ju som den duger då med andra ord. tänkte fråga dom på biltema om dom ska va helt täta, så fall sänker jag den i badtunnan och låter den ligga över natten!
              nä lite så är väl, 2 mössor, 2 vantar typ! Men tror inte det behövs, har en zalt xl bag, den är ju vattentät förutom i dragkedjorna så blir lite där i med!
              "kompressionsventiler" var god och berätta? :0
              klart att man vill få ner så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt. men vad kostar en sådan isåfall?
              Antar att man inte får en sådan för 200?

Kommentera

Du blir säkert nöjd oavsett vilken drybag du väljer

Ursprungligen postat av yXaan Visa inlägg
                "kompressionsventiler" var god och berätta? :0
                klart att man vill få ner så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt. men vad kostar en sådan isåfall?
                Antar att man inte får en sådan för 200?
                Det är absolut ingenting magiskt med "kompressionsventiler" eller vad det nu heter på riktigt. Det är på mina wxtex påsar en "skruvkork" som du kan öppna och stänga för att pysa ut luft / stänga luft/vatten ute. Det är faktiskt riktigt trevligt att sätta sig på en duktigt bylsig ylletröja, mössa, lånkallingar mm, pysa ut luften och ha en liten kompakt skrumpen påse som får plats lite varstans.

Jag är, som du kanske märker, väldigt nöjd med mina påsar men när jag googlar efter dem så hittar jag bara biffigare grejer. Så just det fabrikatet kan du nog glömma om du nu blir sugen på en komprimerbar påse. (Jag uppfattar kajaksporten som ungefär lika prylorienterad som vår "branch" så i sånna butiker bör du ju kunna hitta guld. Mc-åkare bör ju även de vara lätt besatta av låg packvolym...Svärfar?)

Angående pris så kostar den bergis 400 för du hittar nog bara motsvarande grejer i "finbutiker". Jag har inget minne vad jag gav för mina påsar men eftersom jag inte betalade några fantasisummor så är det ju den överlägsna funktionen jag kommer ihåg när jag jämför med Jula/biltema grejerna. Bra skit glömmer man snabbt prislappen på helt enkelt, speciellt när det är såpass modesta summor vi talar om.

I slutändan handlar det väl om att ha en grej mindre att snubbla runt över på båtdurken. Eller att ha plats för två zalt xl bag:ar kanske ligger närmare sanningen

(Om du älskar varumärket BFT så har dom en 10-liters påse för 100-lappen på dogger.se och willys såg jag...)

Kommentera

okej, de va inte mer avancerat än vad jag trodde då! ska nog sattsa på en sån då. bor i jkpg så finns ju lite mc/sport/vildmark butiker att kolla på! tänkte köpt 20 L, men kanske inte behövs om man får ut luften?
                  ska jag va ärlig så hatar jag bft förutom rena fiske produkter (spön, beten osv.) tar ut en rejäl summa mer än vad de är värt, och så ska de va ett gigantiskt BFT märke på, ska jag göra reklam på bilder tänker jag inte betala för de!
                  svärfar köpte sin för längesedan i Tyskland när han var där på hojen
                  nä ska jag köpa en till Zalt xl så får de nog bli ny båt först! som farfar sa till pappa när han skjutsat till fiskepass när jag va runt 15.
                  pappa; va de någon mer, eller åkte han själv?
                  farfar; du med all den utrustningen, så har han inte plats med några kompisar!
                  och de har väl inte direkt blivit mindre dom senaste fyra åren.

Kommentera

Victor, Kolla annars med Outdoorexperten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 121 visningar
                    0 gillar