Jiggen som alla talar om... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggen som alla talar om...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen
    Jigg hit och jigg dit. Verkar som om polackerna är dom enda som gör jiggar. Är det ingen som tittat in på Bass Pro eller andra liknande sidor. Kokar ju av bra jiggar. Har provat många udda modeller som inte finns på svenska marknaden. Men inte hojtar man vilt om ett lands jiggar för det. Ska kanske börja nu. Amerikanska jiggar som är dögiftiga. Kalin, Catterpillar Grub och Mister Twister ( Inte dom vanligaste som finns). Fast det är ju bara några av en massa bra modeller. Dom är mjuka och rör sig jättebra. Catterpillar Grub om ni vill läsa väldigt speciella. Lyfter lätt från botten och har en kropp som gör att fisken inte släpper den i första taget. Rekkomenderar er att läsa om den. Giftig på gös om något.
    Rätt sagt Elanen, förutom på en punkt. Alla jiggar görs i pling-plong länderna, finns inget som polska jiggar, alla är kina. Har du provat Orca jigg grejorna, med fotbolshuvuden som sägs vara det bästa just nu ?

Kommentera

Visst görs allt i ching- chong länderna. Nä den modellen har jag inte provat. Finns massor med bra och konstiga jiggar att utforska. Viktigast är ju gången på jiggen. Rör den sig dåligt vid sakta invevning, är den bara att kasta. Färgen har ju en viss del i bra fiske också. Men då inte till överdrift som i tävlingspimpel. Grumligt vatten är ju starka färger bra. Och då ännu mer vid solsken. Klara vatten mer snällare färger.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Har hört mig för lite om Tomeks gädd-och gösfiske under året och jag måste nog säga att han spöar nog de flesta i det här landet när det kommer till lätt eller tungt jiggfiske efter gös-gädd och abborre. Senaste igår tog han 31 st gösar (26 dec) nere på 12-14 meters djup och han har snittat ungefär 40-60 st gösar/dag. Att han också har krossat bröderna brothers på deras egna hemmavatten, lärt "gösgurun" Nordin hur man fiskar gös på kallvatten, lärt skärgårdsguiderna hur man fiskar med specialjiggspöna efter abborre, gör nog honom till en av de bättre i "gamet" jiggfiske. Elanens avundsjuka har man kunnat läsa om i den här tråden och han svänger sig med gamla uvar som CA Carlsson, Berra mm, som i stort sett inte är ute mer än kanske 1 vecka/år. I samma veva matar han på om gamla BassProgrejor och gamla jiggspön som funnits i , typ 20 år. Varför inte komma in i 2000-talet?

Kommentera

Visst görs allt i ching- chong länderna. Nä den modellen har jag inte provat. Finns massor med bra och konstiga jiggar att utforska. Viktigast är ju gången på jiggen. Rör den sig dåligt vid sakta invevning, är den bara att kasta. Färgen har ju en viss del i bra fiske också. Men då inte till överdrift som i tävlingspimpel. Grumligt vatten är ju starka färger bra. Och då ännu mer vid solsken. Klara vatten mer snällare färger.
          Här kommer en länk http://www.freitaler-anglereck.de/in...ed0324a8e34dc9
          FISH TWISTER
          Jag har sett dem hos en kille i norrtälje och det finns flera modeller som verkar otroligt sköna. Ny tänkande med fotbollshuvudena också, som går att justera efter behov.

Kommentera

Epa, haha. Kan inte annat än garva. Jag tycker nog att killar som blivit världsmästare i mete är mer en nån nykomling. Eller helt enkelt killar som varit med i världsmästerskap och vunnit fina titlar är mer än nån jiggsnubbe. Att man i frågasätter saker har inte med nån avunsjuka från min sida. Jag vet vad jag är bra på. Och att jag jiggat i 20 år. Och inte hamnat i nåt gammalt tänkande. Det är i så fall tvärtom. Har provat det mesta i jiggfisket genom åren. Och jiggat i en helvetes massa vatten. Så kom inte och påstå att man skulle vara avundsjuk på nån som gillar att jigga. Tvärtom är jag för att fler satsar på just jiggfiske. Man måste ta ner grabbar som påstår att alla polacker är bättre än oss på fiske. Låter som om han själv är polack. Som sagt att vara bra på ett fiske är ju bra. Men ser upp till såna som kan lite mer. Vissa här verkar tro att jiggen fiskar sig självt.

Kommentera

Epa, haha. Kan inte annat än garva. Jag tycker nog att killar som blivit världsmästare i mete är mer en nån nykomling. Eller helt enkelt killar som varit med i världsmästerskap och vunnit fina titlar är mer än nån jiggsnubbe. Att man i frågasätter saker har inte med nån avunsjuka från min sida. Jag vet vad jag är bra på. Och att jag jiggat i 20 år. Och inte hamnat i nåt gammalt tänkande. Det är i så fall tvärtom. Har provat det mesta i jiggfisket genom åren. Och jiggat i en helvetes massa vatten. Så kom inte och påstå att man skulle vara avundsjuk på nån som gillar att jigga. Tvärtom är jag för att fler satsar på just jiggfiske. Man måste ta ner grabbar som påstår att alla polacker är bättre än oss på fiske. Låter som om han själv är polack. Som sagt att vara bra på ett fiske är ju bra. Men ser upp till såna som kan lite mer. Vissa här verkar tro att jiggen fiskar sig självt.
              Men Elanen, hur kom du in på spåret allsidesfiskare, det enda (innan epa) har påstått är att Tomek kan jigga gös så få...Vad har du emot polacker?
              sigpic

Kommentera

Och sen Epa. Att polenkillen satsar på sent gösfiske. Ja då blir det ju i regel också gös. Men hur många har sina båtar i sjön nu. Sedan att han fiskar på vinterståndsgös är ju inget nytt. Massor med båtar kör just nu i ett vatten som ligger i anslutning till Järnafjärden. Dom drar massor med gös där nu. Och det är ju så varje år. Några låter sina båtar vara kvar. Sedan finns det ju många just nu som satsar på annat fiske som också blir i mängder. Typ abborrpimpel. Men ska det vara nya flugan där mängden räknas. Då är det ju mörtfiske som blir det nya. Eller varför inte löja. Att dra massa smågös är vardagsmat för dom som fiskar runt Mörkö och i anslutning. Men det är sällan nån skryter om det.

Kommentera

Flodebana, det var ju du själv som påstod det. Har du glömt vad du skrivit.

Kommentera

Att polacker är bäst på att jigga. Sen har jag inte ett smack emot nån polack. Har en polare som är polack. Daniel polacken.

Kommentera

Om jag inte kommer ihåg helt fel, så var väl världsmästaren i mete bäst på att dra löjor i extrem hastighet. I alla fall så stod det mest om det i fisketidningarna på 70-talet (!). kanske inte världens häftigaste titel att dra till med när man sitter med grabbarna. Vad gäller jiggfiske, så tror jag säkert att du är intresserad av det, men det krävs lite mer än bara intresse för att bli riktigt duktig på det. Att döma av dina andra inlägg, så verkar det vara perioden 80-90, som var din storhetstid med tanke på den utrustning du talar om. Det har ju hänt ett och annat på jiggfronten sedan sist. Passa på att snappa upp lite nya influenser, så ska du se att fisket kommer att bli mycket roligare för din del.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen