Trolling på vättern med Quintrex 390? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling på vättern med Quintrex 390?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling på vättern med Quintrex 390?

Hej, Jag är i bytartagen och vill börja trailra runt lite och börja trolla lite på vättern och vertikalfiska i blandade småsjöar. Det verkar ju vara en ypperlig båt till vertikal och trollingfiske i mindre sjöar. Men är den något att satsa på även till lättare trolling på vättern?

Jag tänker inte åka ut o trolla på vättern när det är 7-10m/sek utan max 3-5m/sek.

Fisket kommer väl också bedrivas 50/50 på vättern o i andra mindre sjöar.

Målet är att ha en båt som är lätt att åka runt med men som ändå klarar av lite sjö under laxtrollingen.

Hur är det att köra med djupriggar på en sån båt?

Hjälper drivankare något så den tex inte uppför sig som en "tvålkopp"?

Tack på förhand.

Så länge vädret är bra så går det väl att trolla, men det är ingen båt för hög sjö. Det är väl du själv som bäst vet hur mycket sjö du tål. Själv skulle jag välja en båt på minst 5m om jag skulle fiska på stora öppna vatten som Vättern. Drivankaret minskar drifthastigheten och är oumbärligt till spinn eller jiggfiske från drivande båt, själv använder jag det också till mete och pilkfiske från min quintrex 385:a när jag fjordfiskar i Norge. Men det är väl inte något att ha till trolling, du menar kanske trollingpåsar som man släpar efter båten eller vid relingen?

Kommentera

Njaa, trolling på vättern eller annan stor sjö då är inte en quintrex 390 mitt första val.. (inte två,tre eller fjärde hand heller för den delen.)
      Trolla i "V" sjöarna då ska du ha en rejäl/stabil/tung båt med höga fribord!
      Satsa på en plastbåt på runt 5m (minst) istället för det fisket.

Kommentera

[HTML][/HTML]Låter som att du behöver två båtar. Skall du traila omkring till många småsjöar så är quintrex perfekt.

Men laxtrolling på vättern nej där behöver du något större, skulle nog som tidigare skrivits inte valt en båt under fem meter.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
          Du har träffat rätt direkt !
          Bara att slå till då QT 390 passar perfekt till allt fiske
          Jag tycker inte att det du skriver nu för tiden är hjälpsam till dem som efterlyser seriös råd och vänder sig till forumet. Har du inget positivt att skriva så är det bättre att du inte skriver någonting alls.

Kommentera

Ursprungligen postat av jompastompa Visa inlägg
            Jag tycker inte att det du skriver nu för tiden är hjälpsam till dem som efterlyser seriös råd och vänder sig till forumet. Har du inget positivt att skriva så är det bättre att du inte skriver någonting alls.
            Han har ju rätt, det är bara väderförhållandena som sätter stopp!

Kommentera

Tror du träffat rätt här också, att man behöver en båt över 5 meter för att trolla i vättern eller till och med två båtar för att kunna bedriva båda är bara rent skitsnack. Har själv trollat i vättern för många år sedan med en gamal 10hk i rätt skapliga vågor men precis som med allt annat här på fiskesnack så ska du självklart ha en topnotch Örnvik 640, och en 440 Hornet på ytterligare ett släp bakom. Om det är som du säger att du inte kommer bege dig ut i mer än 5m/s är nog en 390 inga större problem att vara där med.
              Däremot ska du ställa dig frågan vad det är som egentligen gör att det är "lättare" att traila en QT 390 istället för en annan båt? Du behöver fortfarande en ramp när du skall ner till sjön? Den anledningen har jag hört att många har men har fortfarande inte förstått poängen med att det ska vara "lättare att traila". Så länge du har en ordentlig bil att dra med ser jag inte skillnaden, möjligtvis att det ska vara lättare att veva upp båten på kärran...

Kommentera

På en ramp som ligger grunt är det lättare att traila en lätt båt med flat botten. Kan ju vara svettigt att flytta på en 1000 kg:s båt som har grävt ner aktern i bottnen när vattnet inte är djupt nog för att båten kan flyta när man har vevat ner den.

Kommentera

själv tycker jag att det är lättare att få av en svagt v-bottnad båt,alltså en rättbyggd en, från trailern...min erfarenhet
                  av Q 390 är att den rullar fan så dåligt från och upp på trailern om rullarna inte är lagrade ordentligt...
                  så en lite större med v-botten är lättare att sjösätta och ta upp än en Q390....men bakom bilen vid förflyttning blir det tvärt om.
                  oftast går dock trailern så bra bakom bilen så det är ett mindre problem...

sedan finns en uppsjö av båtar mellan Q:n och den på 1000kg som Kai absolut måste jämföra med här ovan för att
                  vara säker på att jämföra med en som är sämre än Q:n att sjösätta och ta upp....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Klart Q 390 klarar vind, finns ju någon video från någon av V-sjöarna i 20 sekundmeter, sen är det ju frågan om komfort och man får nog inte ha anlag för sjösjuka
                    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 554 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85