Ursprungligen postat av karki
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringfiske i helgen
Collapse
X
-
Kan bara hålla med här, dock detta är generellt, nåt att utgå ifrån, behöver långt ifrån betyda att det verkligen hugger, kan ta tid tro inget annat men själva upplägget är ungefär min erfarenhet oxå.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
-
Havsöringsfiske...Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggKan bara hålla med här, dock detta är generellt, nåt att utgå ifrån, behöver långt ifrån betyda att det verkligen hugger, kan ta tid tro inget annat men själva upplägget är ungefär min erfarenhet oxå.
Kommentera
-
Våren varmare vatten i vikar fjärdarna betydligt kallare, du bör definitivt ha en ytvattentempmätare i båten, på våren är detta mycket betydelsefullt, kan vara lokalt mycket stora skillnader och detta är INTE utan betydelse, grundtips, har du ingen tempmätare av något slag skaffa dej en till våren, mycket viktigt.
Exempel, vi fiskade långt ut i ytterskärgården, inne bland vikar, var en fantastiskt fin dag i april, gick mycket långt in bland flader, blev så grunt som 50-70cm, vi slökastade mest inget större intresse, när vi kom allra längst in i viksystemet la kompisen på skoj ett kast mer eller mindre in bland stenar, fullt soligt dagsljus var det, (och betydligt varmare ca 9 grad mot fjärdens 2-3 grad) högg direkt och hoppade!! en 3kilos knallblank öring landades, skulle aldrig trott det om jag inte såg det med egna ögon den gången.
Hösten, känner du till ställen för höstströmming, kolla kortet för lagom stora grundhyllor i närheten, bör vara djupt vatten alldeles i närheten, titta efter punkter, dvs framförallt typ uddar, storsten och liknande som skiljer av, dock de kan hugga likaväl längs anonym kant, detta lär man sej på trolling(vilket normalt inte är tillåtet), kunde vara mycket effektivt, läs noga detta, vi använde normalt två spön, ett på varje sida viktigt i sammanhanget, säkert uppemot 90% av huggen kom på det spö som gick närmast land, betet till och med studsade i stenarna av och till, inte alltid men väldigt ofta tro mej, vi nästan slogs om sida i båten.
De står ofta grunt speciellt i mörkt väder med kanske lite vågor, underskatta inte vattnet nära land iaf om där finns storsten, i dagsljus kan där vara bra synlighet och vattnet ser helt dött ut men när skymning/moln kommer kan det bli annorlunda.
Dock ska du ta detta med en nypa salt, jag ljuger inte bara mina erfarenheter från en del år sedan, vad som gäller idag borde vara liknande men det är troligen färre och mindre fisk, de var inte lätta då heller tro mej lycka till!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Tack TAMTAM för alla tips! Det är ungefär så min strategi har sett ut, men det är alltid skönt med lite bekräftelse när man en hel säsong har stått å slungat utan resultat!
Tempen som visas på ekolodet borde väl föresten visa ytvattentempen?
mvh
Kommentera
-
Exakt. Det är öringfiske helt enkelt.Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggKan bara hålla med här, dock detta är generellt, nåt att utgå ifrån, behöver långt ifrån betyda att det verkligen hugger, kan ta tid tro inget annat men själva upplägget är ungefär min erfarenhet oxå.
.
Läser även dina inlägg med stor fascination. För det märks att du "har varit med".
Kommentera
-
Tittade på ditt fotoalbum en del fina på fluga, bra gjort, det är svårt nog på kast och trolling, bästa hälsningar! (själva flugan är ett kanonbete iofs men att få den på rätt ställe i blåst och vågor, inte är det lätt, gjorde halvhjärtat försök själv men insåg att jag inte är nån flugfiskare)Ursprungligen postat av karki Visa inläggExakt. Det är öringfiske helt enkelt.
.
Läser även dina inlägg med stor fascination. För det märks att du "har varit med".I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
[QUOTE=erikschmidt;783838]Tack TAMTAM för alla tips! Det är ungefär så min strategi har sett ut, men det är alltid skönt med lite bekräftelse när man en hel säsong har stått å slungat utan resultat!
Tempen som visas på ekolodet borde väl föresten visa ytvattentempen?
Jodå stämmer, då har du en viktig grej klar, stirra dej inte blind på "strömmingen" nu bara vad gäller hösten, något av det viktigaste är uddar, storsten/grynnor, strömmande småsund och liknande, dvs "punkter" svårt att förmedla vad jag menar men vissa ställen har en förmåga att dra till sej dem och de dyker upp med jämna mellanrum, andra ställen kan se otroligt bra ut på papperet men ger aldrig en fisk, många timmar ger erfarenhet, vik aldrig för mörka förhållanden lite snö etc, de gillar detta, lättare att smyga sej på bytet är det, lokalkännedom är vad som gäller, notera bara, det jag skriver är erfarenheter från förr, borde inte skilja så mycket iofs men det är nog definitivt inte lika gott om dem nu och de var inte lätta då heller men det hände att man kom hem med fin fisk, 5kilosar var inte direkt ovanliga om det verkligen högg, idag är de nog en raritet oftast i skärgården, riktigt synd är det, exempel, laxtrolling runt Landsort för 8-10 år sedan fick vi alltid 1-2-3 öringar per säsong därnere, de senaste åren inte sett dem på vykort, helt borta, tråkigt! mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Nu på vintern fiskar vi öring mest från land. Och en metod som räddat fisketuren många gånger är hederligt flötmete med räka. Vi har alltid ett extra spö tacklat för mete med oss. Ibland när inte spinn gett något så har man kunnat få flera stycken på räka. Viktigt är att välja ett ställe som man av erfarenhet vet brukar hålla öring. Själv har jag problem med min rygg så det kan vara bra att "vila" bakom flötet ibland.
Sen så ska man alltid vara uppmärksam på väderomslag. Har det varit kallt en tid (-grader) och slår om till + så brukar det nästan alltid ge mer fisk. Vi har haft en del grymma fisken vid sådana tillfällen. Ett lågtryck från syd till väst, gärna hård vind, kuling går också bra och regn spelar ingen roll och + grader, det är fan i mig guldläge. Ofta i lä dessutom. Nu snackar vi alltså dec jan och feb om isen inte ligger. Förresten så har vi haft en del bra fisken från isen när vi metat med räka.
Glöm inte vadarna
m v h
Bb
Kommentera
-
Haha ja kan tänka mej rätt utanför (på lovligt vatten då) Åvaåns mynning vad gäller räka på isen!
Har vi hört talas om av en fantastisk fanatiker som numera bara går på jakt och då menar jag det jakt, stämmer det åvaån? detaljer isf?I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Har själv bara fiskat nån gång utanför Åvaån. Annars är det en vik på Muskö och en på Blidö och ett par platser på Torö som brukar vara bra att meta på. Kan väl nämna Berga örlogsbas ,förr va det militärt område där så vi vart ivägkörda var och varannan gång. Men nu tror jag att det är okej. Sen får man ju inte glömma Gålö, där finns ett par riktigt heta platser, tyvärr är det ju rätt mycket folk där på helgerna så där rekommenderas fiske på vardagarna. Baggenstäket har alltid varit hett, har i och för sig inte fiskat där på många år. Det va några ställen vi brukar meta på. Ska förresten prova ett för mig nytt ställe där jag vet att andra haft bra resultat. Sen är det ju så att när man fiskar från land den här årstiden så hinner man ju inte med att åka runt på så många ställen utan det blir att man får gå och nöta. kanske inte det mest effektiva alla gånger. Då är det viktigt att man verkligen försöker komma ut när det är rätt förhållanden, förresten komma ut så mycket som möjligt.Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggHaha ja kan tänka mej rätt utanför (på lovligt vatten då) Åvaåns mynning vad gäller räka på isen!
Har vi hört talas om av en fantastisk fanatiker som numera bara går på jakt och då menar jag det jakt, stämmer det åvaån? detaljer isf?
Skulle tro att den där mannen som nuförtiden bara går på jakt, han kan få fisk i en vattenpöl om han vill. Har för mig att han drog 37 öringar på ett pass, visserligen tror jag att han hade flytring men vill påstå att det är fan i mig oslagbart. Har fiskat en hel del med honom genom åren, men det är det många som gjort.
Nu vart det lite mycket, när det gäller isfisket så visst Åva ,Vinåker, Berga, Blidö först och främst.
m v h
Bb
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 522 visningar