Ismete efter gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete efter gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete efter gädda!

Hejsan allihopa. Jag har en enkel fråga. Var och på vilket djup får ni era stora gäddor på vintern? Alltså på våren är det ju rätt logiskt att man får dom grunt i anslutningar till lekvikar, men såhär mitt i vintern? Får ni dom grunt, djupt, i vikar, utanför vasskanten, vanliga kanter, grund? Jaa ni förstår vad jag menar! Låt oss göra detta inlägg till ett bra tips till alla som ismetar storgädda Förklara gärna vad det är för sorts sjö också. Alltså om det är en liten/stor, grund/djup eller t ex väldigt mörk/ljus sjö osvosv.... Allt är intressant En sak till som iaf jag är nyfiken på är hur mkt snö det har varit på isen vid fångsttillfället. Jag menar, är det helt omöjligt att få en stor gädda (8+) om det är typ 2-5 dm snö!

Den enda stora gädda jag har fått på ismete då det inte var varit vår är en som vägde 8,5 kg (110cm). Den tog jag runt 20 Januari förra året och den högg på 2-3 meters djup i en ganska mörk och liten sjö. Var ca 2 dm snö + flövatten på isen.

Click image for larger version

Name:	DSC00275.jpg
Views:	1
Size:	43,9 KB
ID:	1813993
    Senast ändrad av Mikey88; 2013-01-07, 18:15.
    Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
    ......_____//____?____\______
    ----o------C & R-POLICE----@)
    -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

Stor sjö. Frivatten. Var som helst bara inte mitt på sjön. Snön tror jag personligen inte spelar så stor roll.

Kommentera

varför inte mitt på sjön?

Kommentera

vad jag har läst mig till på diverse bloggar etc så verkar de största gäddorna hugga grund. Och kollar jag på mina och kompisens fångster så stämmer det med våra storfiskar också. Ofta fiskar vi av kanter mellan grund och djupare vatten och alltid har de riktigt stora huggit på nått av de spön som sitter grundast..

Nån annan som kan bekräfta detta eller har helt andra erfarenheter?

Kommentera

Beror ju helt på vatten...
          Svårt att säga att de stora generellt är här eller där. Det är bara att prova sig fram och försöka hitta ett mönster.

Kommentera

Verkar vara mycket folk som får storgädda pelagiskt alltså. Vi snackar alltså nån meter under isen över 20 meters djup liksom. Blir att testa det så snart som möjligt! Är det någon mer som har nått att tillägga? Komigen nu
            Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
            ......_____//____?____\______
            ----o------C & R-POLICE----@)
            -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

Kommentera

Där jag fiskar brukar jag fiska vid branter. Gärna områden med mycket variation (grundområden samt djupa områden nära varandra) så att gäddan kan välja vart den vill stå.
              Alla större fiskar jag har fått och varit med och fångat på ismete har fångats med mörten närmare botten, pelagiskt har inte alls varit bra om man är ute efter stor fisk.

Kommentera

Vi drog en pelagisk gädda 400 meter från land på 10,14 kg och 117 cm i söndags. Var cirka 5 cm snö på isen och mörten, som var 10 cm lång, fiskades 1 meter under iskanten. Där vi fiskade brantar det från 20 meter ner till 25-30. Samma fisketur fick vi dessutom 5 andra gäddor, näst största på 5,1 kg och 95 cm. Den gäddan tog faktiskt på exakt samma spö bara 2 timmar innan den stora.

Click image for larger version

Name:	DSC_0056.jpg
Views:	1
Size:	612,7 KB
ID:	1766549
                Senast ändrad av Sevenoak; 2013-01-30, 17:33.

Kommentera

"Vi drog en pelagisk gädda 400 meter från land på 10,14 kg och 117 cm i söndags. Var cirka 5 cm snö på isen och mörten, som var 10 cm lång, fiskades 1 meter under iskanten. Där vi fiskade brantar det från 20 meter ner till 25-30. Samma fisketur fick vi dessutom 5 andra gäddor, näst största på 5,1 kg och 95 cm. Den gäddan tog faktiskt på exakt samma spö bara 2 timmar innan den stora."

Intressant det var alltså en stor djup sjö , vad är det annars för typ av sjö och vilken betesfisk har gäddorna där?
                  "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
                    Intressant det var alltså en stor djup sjö , vad är det annars för typ av sjö och vilken betesfisk har gäddorna där?
                    Klarvattensjö, med ett väldigt stort siktdjup. Främst är det siklöja, men finns självklart mängder med andra betesfiskar så som mört, abborre, braxen osv.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 441 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29