Gälgreppet, ärligt talat??!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gälgreppet, ärligt talat??!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Det finns "bitsäkra" handskar som används av fiskrensare, har för mig att Rapala hade en(eller om det var Storm). Kanske kunde vara ett alternativ tills man har lärt sig.
    jag har såna fast från lindy. men alla gäddor under 8kg går det inte att ta med handsken. det blir för stort, så man får inte in fingrarna.

annars är en stor knutlös håv men gummerat nät ett bra alternativ.

Kommentera

efter att ha fått krokarna i handen en gång uteslöt jag gälgreppet, finns ingen anledning att riskera stora krokar i näven.
      använder lipgrip

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
        efter att ha fått krokarna i handen en gång uteslöt jag gälgreppet, finns ingen anledning att riskera stora krokar i näven.
        använder lipgrip
        Lipgrip är inte alls hälsosamt för gäddorna då dem kan göra enorm skada på dess käke/nacke Investera hellre en större gummihåv för säker och skonsam landing om inte gälgrepp är ett alternativ.
        Bifogade filer
        Senast ändrad av msjodin; 2013-05-09, 13:10.

Kommentera

Använder ROTERBAR lipgrip på mindre gäddor, annars är det håv som gäller, så länge man har rejäla verktyg och redskap typ avkrokningsmatta, craddle osv. för att skona fisken så ser jag det inte som ett problem att inte ta gälgrepp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
            jag har såna fast från lindy. men alla gäddor under 8kg går det inte att ta med handsken. det blir för stort, så man får inte in fingrarna.

annars är en stor knutlös håv men gummerat nät ett bra alternativ.
            Har också en lindy-handske. Skall vara helt säker för krokar. Men tror inte att man fattar hur hård handsken är förrän man testat den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Eastgrove Visa inlägg
              Har också en lindy-handske. Skall vara helt säker för krokar. Men tror inte att man fattar hur hård handsken är förrän man testat den.
              exakt. den är allt annat än smidig att ha på sig.
              fungerar nog bäst om en 15 plusare satt i svalget och man måste in med näven. annars är den ganska värdelös till gäddfiskaren.

Kommentera

När du bestämmer dig för att greppa fisken via gälgreppet så ska du vara bestämd, greppa, håll hårt och låt den leva runt, jag använder oftast handskar för att få ett bättre grepp, fått krokar i fingret när jag var den som skulle kroka av draget så var inte rädd för krokarna utan var bestämd i det du gör.

Jag har svårt att få grepp så därför använder jag handskar.

Kommentera

De handskarna som söders har? http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...e-vanster.html

nån som testat?

Kommentera

Upprepar väl egentligen bara sånt som redan sagts nu. Men nåväl:

Mindre gäddor funkar bättre med ett nackgrepp. Vart gränsen går beror på hur stora händer man har, där får man själv testa sig fram för att se hur stora gäddor man klarar av att hålla stadigt och säkert. Det går därför inte enligt mig att alltid lita på hur stora gäddor andra säger sig kunna lyfta med nackgrepp.

Som sades tidigare är det en erfarenhetssak att lära sig känna igen tecken på när gäddan spänner sig för att göra utfall. Ingen regel utan undantag, gäddor är självklart alltid oförutsägbara. Då jag själv fått erfara samma obehagliga upplevelse som du och så många andra gör jag aldrig försök att ta landa en gädda för hand i dåliga lägen. Jag menar att inte göra förhastade försök om gäddan fortfarande är sprallig.

Sitter sedan krokarna på ett väldigt riskabelt sätt föredrar jag att använda en håv.

En krok genom handen är inget jag vill vara med om igen så därför sansar jag mig numera med att ta det lugnt och landa gäddan när den ger bra lägen. Detta betyder inte att jag tröttar ut mina gäddor i flera timmar, som det kanske blev att låta, men jag låter iaf gäddan simma iväg en bit igen om den vill det, även om jag haft den ända inne vid kanten. Man måste inte plocka upp den på första chansen, tänker jag. Och det är för min egen säkerhets skull. Har man en håv är det så klart en annan grej.

När det gäller själva tekniken att få in fingrarna på rätt ställe kan man jämföra det med att öppna en bok med pekfingret och långfingret utan att få med några blad från själva boken. Endast omslaget ska följa med upp.

Hoppas du får in tekniken framöver och att du inte behöver operera fler gånger
                    Senast ändrad av Nettel; 2014-02-25, 18:10.
                    Min hemsida för Nettel-Laken!
                    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
                    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Jag tröttnade på blodiga händer och stora håvar i båten och köpte min en "gäddvagga" från prologic. Det krävs två personer för att "vagga" gäddan. Fiskaren styr in gäddan i vaggan och när den är "vaggad" så lyfter man upp gäddan, väger, lägger ner den mot toften, i med gälgreppet, krokar ur, mäter, foto och sen release. Det går otroligt snabbt och man behöver ingen avkrokningsmatta eller håv som tar upp plats i båten.

Kostar 250 spänn och tar ingen plats när den är hoprullad. Jag förvarar min i mellanrummet mellan motorn och toften.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 437 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art