Gäddan blöder! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddan blöder!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddan blöder!

Vad gör ni om gäddan blöder?
    Släpper ni i den igen, eller bonkar ni...

trasiga gälar=bonkar

Kommentera

Beror på. Blöder den lätt får den gå tillbaka. Om den blöder kraftigt så bonkar jag. Känns dock lite om det är en ganska stor fisk.
      "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
      https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Bonkar bara om den blöder kraftigt.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Släpper alltid tillbaka. Klarar inte att bonka en gädda:/

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
            Bonkar bara om den blöder kraftigt.
            Varför bonka ens om den blöder kraftigt? Jag släpper tillbaka alla gäddor jag fångar och låter naturen sköta sitt. Gäddor har bra läkkött, mycket bättre än många tror. Är säker på att många bonkade gäddor som ansågs vara "för skadade för att överleva", skulle ha överlevt om de fick chansen. Har ni någonsin sett någon död gädda flyta upp-och-ner? Det har inte jag. Har ni någonsin fångat en gädda som varit skadad? Det har ni säkert. Jag har fångat blinda gäddor, gäddor med avslitna gälbågar, gäddor utan bröstfena och gäddor med stora köttsår. Även de här skadorna har de kunnat lokalisera mitt bete, attackera det och sedan gett mig en kamp. Även med skador kan gäddorna leva ett långt liv!

Som sagt, jag tycker att många missbedömer skadan på gäddan och dödar den i onödan. Även om gäddan dör är det inte hela världen. Den blir antingen mat till något rovdjur, uppäten av kräftor eller nedbruten av destruenter och åter satt i ett kretslopp. Inte heller tror jag gäddan får en smärtsam död, då de inte kan känna smärta i den utsträckning som vi människor. Människor tycker om att ge djur mänskliga förmågor som de egentligen inte har. Låt naturen ha sin gång och låt den bestämma om gäddan ska överleva eller ej.

Kommentera

Jag släpper alltid tillbaka gäddan, oavsett skick.

Kommentera

Allt går tillbaka.
                A bad day of fishing is better than a good day of work.
                http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Gäddan är enligt mig en kämpe, ofta efter lek har men fått gäddor som är regält tilltygade. Det skall mycket till för att jag skall bonka en gädda. Ett litet sticksår från en krok som blöder endel klarar den absolut utan problem Sätter sig betet i svalget så kan man klippa krokarna och ser det "bra" ut då så går även den tillbaka, vill det sig illa, krokarna går ej att klippa eller skada sker på de delarna så är det med tungt hjärta den tyvärr får bonkas.
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Tror jag har bonkat kanske tre av några hundra gäddor som man fått upp efter sämre skador. Då har dom också gått till matbordet.

Precis som det redan nämnt så kan man tex nu efter leken se mindre/mellanstora gäddor med stora bett över hela kroppen. Har också fått en del som haft rejäla ärr efter skador.

Jag tror på att iaf försöka återsätta all fisk så långt det går.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 554 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85