Fiskparasit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskparasit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blekingefiskaren
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Första gången jag såg en laxlus tyckte jag att den såg ut som en mini-alien.

Jag har aldrig hört att man inte kan äta fisk som haft laxlus. Om du fryst in fisken finns ingen chans att parasiten överlever.
    De flesta fiskar har ju någon form av parasit. Tillagas fisken väl finns ingen risk för oss människor att ta skada av att äta den.
    Ja när jag såg den tänkte jag, wtf är det här för en liten alien :P Men jag antar, precis som du säger, att om gäddan är fryst och sedan tillagas rätt så borde det inte vara något problem.

Lämna en kommentar:

• Blekingefiskaren
    replied
    Ursprungligen postat av axodiz Visa inlägg
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...asiter-i-fisk/

står inget om just Argulus, men bör väl vara samma.. Antar att du fick gäddorna vid kusten, och då hade jag bara fryst in dem, och tillagat de väl. Men de är klart, kanske inte är så kul att ha ränneskita i några dagar!
    Nej jag fångade dem i en sjö i kronoberg.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Första gången jag såg en laxlus tyckte jag att den såg ut som en mini-alien.

Jag har aldrig hört att man inte kan äta fisk som haft laxlus. Om du fryst in fisken finns ingen chans att parasiten överlever.
    De flesta fiskar har ju någon form av parasit. Tillagas fisken väl finns ingen risk för oss människor att ta skada av att äta den.

Lämna en kommentar:

• axodiz
    replied

står inget om just Argulus, men bör väl vara samma.. Antar att du fick gäddorna vid kusten, och då hade jag bara fryst in dem, och tillagat de väl. Men de är klart, kanske inte är så kul att ha ränneskita i några dagar!

Lämna en kommentar:

• Blekingefiskaren
    started a topic Fiskparasit

Fiskparasit

Idag fångade jag två gäddor, när jag kom hem för att rensa och skölja dem så såg jag ett pyttelitet kryp som låg i vasken och kröp. Jag sökte på "fiskparasit" på google och direkt kom en bild upp som stämde in på det jag såg. Det var alltså en Fisklus, Argulus. här finns lite fakta om den --> http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Parasiter/argulus.htm . Min fråga är nu; kan jag äta fiskarna? Jag har som sagt rensat och sköljt dem och även lagt dem i frysen i en varsin plastpåse. Jag hittar ingen fakta om ifall det går att äta dem eller ej.

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
14 svar
3 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uditsen
av uditsen

Startad av Kulfisk, 2021-10-03, 21:21