Keep us posted på din utvärdering. Klart intressant.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Billig kinesisk "skitlina"
Collapse
X
-
Även jag gav linan 5+. Problemet är att man på såna sajter ger betyg ganska omgående. D.v.s. har man kanske som bäst fiskat med linan någon enstaka gång.
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-08-04, 21:14.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Jag har nu i snart ett år kört med Power Pro linor som jag köpt snorbilligt på Tradera. Antingen är det Kina-kopior eller helt enkelt samma skit man hittar hemma i butik fast importerat, vem vet. Hursomhelst så fungerar linorna helt perfekt och jag märker noll skillnad i kvalitet/slitförmåga på dessa och några enstaka "riktiga" Power Pro linor jag köpt för dyrare pengar innan.
Hemligheten ligger nog i att precis alla marknadens flätlinor i grund och botten vävs av stackars kinesungar som slavjobbar för ören. Tragiskt men sant, det gäller ju knappast bara fiskeprylar.
Kan tillägga att en annan lina som kallas "Eagle Strong" eller nåt sånt, som ser ut som en Power Pro kopia, är förmodligen den skönaste, slitstarkaste och mest lättkastade lina jag testat (ja bortsett från Nanofil när det gäller kastlängd då...). Också den snorbilligt på Tradera.
Ni nämner Chi Tian/MumuJiuri förresten. Köpte en flugrulle, ännu en gång på Tradera, i det märket för typ en hundring. Inte för att jag är något flugfiskeproffs, men efter en halv säsong så börjar jag inse att det är den skönaste rullen jag ägt. Löjligt silkesren gång jämfört med min Reelmaster LA, finfin broms, skönare knarr och helt enkelt mer "gedigen" rakt igenom. Har badat i både bräckt vatten och i sjöar och funkar ännu kalas, inget som rostar eller ger med sig.
Nu säger jag inte att alla Kinakopior är bra eller bättre än originalen, men vågar man prova så hittar man snabbt guldkornen som faktiskt utklassar de "upp-houssade" produkterna, i både kvalitet och pris.
125m lina för 350-400 spänn liksom... bara för att Trumman och grabbarna dragit en autograf på boxen. Nej tack!Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Inte ens så pass, på ebay och tradera ger jag betyg när jag fått produkten. Man ger betyg på säljaren och inte produkten. Vilket är lite synd egentligen, i alla fall för produkter som inte auktioneras utan säljs med flertalet i lager.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggÄven jag gav linan 5+. Problemet är att man på såna sajter ger betyg ganska omgående. D.v.s. har man kanske som bäst fiskat med linan någon enstaka gång.
Kommentera
-
Har själv köpt Power Pro på Tradera, fick för 200 kr med gratis frakt för 275 meter eller vad det var. Auktion då.Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inläggJag har nu i snart ett år kört med Power Pro linor som jag köpt snorbilligt på Tradera. Antingen är det Kina-kopior eller helt enkelt samma skit man hittar hemma i butik fast importerat, vem vet. Hursomhelst så fungerar linorna helt perfekt och jag märker noll skillnad i kvalitet/slitförmåga på dessa och några enstaka "riktiga" Power Pro linor jag köpt för dyrare pengar innan.!
Vad jag märkt och kommit fram till är att produkten är helt original, men amerikanska versionen. Alltså 20 lb = 9 kg, vilket motsvarar EU-versionen som är 0.23 och 15 kg. Linan jag har klarade 8.8 kg, och i Plus test av fiskelinor klarade power pro 0.23 tror jag 9.1 kg. Nästan samma. Så jag tror att det är exakt samma lina. Det skumma är att amerikanska specifikationer är nästan exakta med brottgräns, medan EU är totalt överdrivna.
Kommentera
-
Har köpt lite Kina-linor till mina isfiskespön och testade det även på min spinnrulle..
Den angivna diametern var 0.36mm och jag fick på ca 50-60 meter på spinnrullen som tog 110m 0.35mm tidigare
Slutsatsen är att linorna är billiga som fan, absolut inte underdimensionerade, Nackdelarna är väl att dom enligt mig inte har så fin struktur som de dyrare linorna och väsnas som bara den i spöringarna.
Till isfisket är detta ett bra val då du inte behöver kasta med rullen.
PS. Det går att få tag i märkeslinor t.ex PP och Spiderwire till överkomliga priser på Ebay också..
Må väl!
Kommentera
-
Ja, Ebay (framförallt den engelska ebay.co.uk) är himmelriket måste jag säga. Har tappat räkningen på hur mycket prylar jag köpt för en bråkdel av priset här hemma. Alltid snabb leverans (upp till en vecka), och oftast även billig frakt. Slipper tull å skit jämfört med amerikanska Ebay.Ursprungligen postat av RickardSjolander Visa inlägg
PS. Det går att få tag i märkeslinor t.ex PP och Spiderwire till överkomliga priser på Ebay också..
Må väl!
Just när det gäller karp/course/mete och dylikt fiske så kan man spara helt sjuka pengar. Det mesta görs ju där, och det märks på prislappen. En grej som kostar 1000-lappen här säljs i UK för 200...Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Jag har aldrig råkat ut för tull när jag handlat från eBay, köpt av säljare från USA, Tyskland, England, Asien osv.Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inläggSlipper tull å skit jämfört med amerikanska Ebay.
Väsnas i spöringarna, då har du inte testad den superhyllade Fireline Exceed-linan? Haha!Ursprungligen postat av RickardSjolander Visa inläggNackdelarna är väl att dom enligt mig inte har så fin struktur som de dyrare linorna och väsnas som bara den i spöringarna.!
Kommentera
-
http://www.paulusjustfishing.com känns trovärdig och har oberoende tester av linor med bra maskiner, jag skulle hålla mig borta från billiga Kina linor, finns säkert ett och annat guldkorn men mycket verkar vara skräp. Skulle även hålla mig borta från Power Pro från osäkre källor då den verkar vara väldigt populär att göra kopior på som kraftigt avviker från originalet.
Jag lägger hellre 200:- extra på en lina jag vet är tillförlitlig, än konstaterar att det billiga fyndet blev ganska dyrt efter några tappade drag a 100-300:- styck, eller ännu värre en rejäl fisk.
I Europa testas styrkan på linorna utan knut, därför kan du i princip inte testa lina själv om du inte har väldigt speciella grejer för att fästa linan med i dragmaskinen. Tycker att i de oberoende tester jag sett så stämmer styrkan på "kända" linor bra, men diametern verkar helt påhittad i de flesta fall, en del linor är närmare dubbelt så tjocka som angivet.Ursprungligen postat av Soldat Visa inläggHar själv köpt Power Pro på Tradera, fick för 200 kr med gratis frakt för 275 meter eller vad det var. Auktion då.
Vad jag märkt och kommit fram till är att produkten är helt original, men amerikanska versionen. Alltså 20 lb = 9 kg, vilket motsvarar EU-versionen som är 0.23 och 15 kg. Linan jag har klarade 8.8 kg, och i Plus test av fiskelinor klarade power pro 0.23 tror jag 9.1 kg. Nästan samma. Så jag tror att det är exakt samma lina. Det skumma är att amerikanska specifikationer är nästan exakta med brottgräns, medan EU är totalt överdrivna.
Hur fan USA mäter är lite mer oklart, tror det är med linan knuten till dragmaskinen, och sen använder man ju lbs måttet som någon typ av tjockleksangivelse dessutom, antagligen bara för att förvirra oss Européer lite till
vilket gör att linorna ofta håller långt över angivna lbs.
Att testa som i Europa utan att knyta linan tar ju bort variationen från knuten och man slipper engagera sig i vilken knut tillverkaren har testat med, men å andra sidan är det svårt att fiska utan att knyta linan
Bara alla testar på samma sätt så går det ju att jämföra linorna med varandra, om nu bara tillverkarna kunde hitta på ett vettigt sätt att mäta tjocklek på, och inte bara hitta på en diameter som är lite mindre än den gamla linan/huvudkonkurrentens så skulle det ju gå att jämföra linorna med varandra
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 318 visningar