Bubblan uppe för 4e gången i år!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bubblan uppe för 4e gången i år!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Push-Up
    Finns inte gädda där va, du fåt fetta upp ett as till borre istället
    P-U: det finns ju as-feta gäddor!! En av de främsta anledningarna till att det enbart finns sutare över tre kilo. Det och att de saknar konkurrens från andra karpartade fiskar.
    Men visst fan finns det grov abborre också. faktiskt så har sjön reg.vikter på alla förekommande arter: ål, gädda, abborre och sutare.

Den är nog förtrollad den sjön
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

bra att han inte transporterade den till krönt våg denna gång, stackars firre. och givetvist får man passa på med ett grattis till fångstmannen. Dock kan jag hålla med om att det känns lite tragiskt att samma bubbla fångas om o om igen. Som sagt, stackars firre.

Kommentera

Bubblan väljer ju själv att äta boilies, då väntar bubblan sig nog att bli vägd m.m...
        ökar ju massor vikt på det sättet, så det är la inte synd om bubblan precis
        /Lazinko

Kommentera

Åk ner och bonka. Någon, snälla.
          Jag fiskar, därför ljuger jag.

Kommentera

Fy bubblan på dig Katten! Nu får du ingen fisk!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av grindpalm
              P-U: det finns ju as-feta gäddor!! En av de främsta anledningarna till att det enbart finns sutare över tre kilo. Det och att de saknar konkurrens från andra karpartade fiskar.
              Men visst fan finns det grov abborre också. faktiskt så har sjön reg.vikter på alla förekommande arter: ål, gädda, abborre och sutare.

Den är nog förtrollad den sjön
              Du tror inte att mattillgången är den största faktorn ? Det verkar väl också bara finnas en generation? I början var det ju inte ovanligt med fisk under 3 k nu är det väl sällan man ser sådana? Undra vad som händer när generationen dör ut ?
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av grindpalm
                P-U: det finns ju as-feta gäddor!! En av de främsta anledningarna till att det enbart finns sutare över tre kilo. Det och att de saknar konkurrens från andra karpartade fiskar...
                Det HÄR är intressant, samt det det Flodebanan skriver "Det verkar väl också bara finnas en generation

Vadan detta? Finns det så många predatorer / konkurrenter på yngelstadiet att beståndet håller på att kollapsa? har vi människor en del i detta? Till exempel att vi fiskar på lekfisk ideligen. Sabbar vi produktionen SÅ nämnvärt att populationen helt håller på att krascha? Intressanta frågeställningar kanske?

Tror att sjön skulle behöva lite fisketräda några år så balansen återställs.
                Och att hävda att C&R ENBART är bra är en myt... visst, bra för bubblan, hon verkar ju leva vidare men bra för bubblans avkomma? DET vet vi inget om...

Ska bli kul att följa sjöns fortsatta utveckling.

Kommentera

begriper mig inte på det där. kul att fiska efter samma fisk i ett och samma vatten?
                  [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

med risk för att vara helt ute och cykla: Tror jag läste någonstans att sutarna i antorpa är inplanterade en gång i tiden, och inplanterad fisk brukar ju kunna få lite problem med reproduktionen.
                    men som sagt, kan ha helt fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
                      med risk för att vara helt ute och cykla: Tror jag läste någonstans att sutarna i antorpa är inplanterade en gång i tiden, och inplanterad fisk brukar ju kunna få lite problem med reproduktionen.
                      men som sagt, kan ha helt fel.
                      Jodå, det stämmer. Inplanterad, som på så många andra ställen. Men, "saker" fungerade ju förut... men slutade efter ett tag...
                      Nu är situationen väldigt komplex med ett stort antal variabler men mina ovanstående tankar tror jag ändå kan vara relevanta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 439 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art