Gäddfiske på hösten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske på hösten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

var tävling i helgen, största gäddan låg på 107 cm tydligen, kom även upp en på 102, sen känner jag inte till några fler 100+are..

Var ut idag och fick hugg efter 1 minuts fiskande, mindre gädda på 3kg, kom upp en ~2-3kg's kort därefter..
    20 minuter senare så fick min fiskekompis något som kändes som en liten gädda, bara följde med ända tills den kom till båten, då jag såg att den hade lite storlek och den börja göra tunga dyk mot botten, 5-6 rusningar senare så fick vi upp den i båten, 102 cm lång och 6,7 kg tung.. Största vi fått i boren i år, får hoppas på en större snart. Efter det gick det segt med några till kom upp, samt många tappade som bara ville bita sönder tailsen..

Kan tillägga att de är ~11 gradigt i vattnet och gäddorna är tagna på 4-6 meters djup

Kommentera

Själv ska man ut på guidad tur kring gräsö imorgon. Ska bli kul att se på vilket djup vi fiskar, och om man kan få upp någon större dam

Kommentera

Då var det dags igen, ut på sjön kl 7 imorse, solen började gå upp och det var helt vindstilla.. Första timmen levererade 3 gäddor i storleken 2+kg 3,5+kg och 3,5'an hade stora färska bitmärken på sig så vi bestämde oss för att leta upp den skyldige till dessa bitmärken.. Kort därefter så satt en precis som förra gången ''liten gädda'' på kroken, inget motstånd alls istället så följde den nästan med, ända tills den kom närmre båten.. Då började den fightas och vi förstod att det var nått lite större, fortfarande ingen aning om vad vi skulle få se.. tippade på en 6-7 kg iaf så spännande var det! Tillslut så kommer den upp mot båten och vi ser en lång och lagom fet gädda som hade svalt hela betet, ville därför inte stoppa in handen i gälarna på den och valde att ta fram håven.. Några rusningar till och sen fick vi med nöd och näppe in grisen i håven.. när vi får upp den i båten fattar jag direkt att min vänn har slagit sitt pb igen, alltså 2 gånger på 3 dagar!.. denna gång med en gädda på 10,5kg.. Pga en lite lång avkrokning och några bilder så hann vi inte mäta den utan valde att låta den simma tillbaka istället, något vi ångrar nu då den snabbt simmade iväg när vi la henne i vattnet.. Hur som helst, roligt fiske! ''inte för mig dock som inte kroka en jävel''! Men tar lite cred för guidningen till 2 pb'n

Kommentera

Fiskar året runt på djup 0,3-1 m. Står alltid gädda inne längs vasskanterna och i näckrosbältena. Vår, höst och vinter blir det jerk, tail, fluga och mjukbeten. Under sommaren när det inte längre går p.g.a. växter blir det grodbeten, spinnerbaits och vassflugor. Var iväg med brorsan idag och vi drog 5 gäddor på 2,5 h mellan 2-5 kg. Sen hade vi ca 10 gäddor efter.
          "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
          https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

08.00-17.30, guidning i skärgården med guide som fiskast där i mer än 10 år. Dåliga förutsättningar med 10grader i vattnet, helt jävla vindstilla och sol som om det va i mitten av september. Totalt 5 gäddor och en tappad. Skitsmå runt 2kg va den största. Skitfiske men en fin dag!

Kommentera

Precis färdig med det tredje fiskepasset på 8 dagar, sammanlagt har det blivit 15 stycken landade och en del tappade. Största på 6280g och minsta runt 100g.
              Senast ändrad av Snipkung; 2013-10-15, 21:52.

Kommentera

Nu har jag äntligen löst det, djupfiske som gäller fortfarande. Åker runt överallt på sjön och kollar på ekolodet, så fort jag ser stora moln med betesfisk så stannar jag och jiggar av det. Har gett flera gäddor på 3-5kg nu. Två ställen har varit vid klippor på land, där det sluttat ned till 9m direkt. Fått fisken på botten. Idag var jag ute och fann enorma stim med betesfisk på ett 13m djup. Det där med att gäddorna går in på grunt vatten på hösten verkar inte fungera i den sjö jag fiskar i alla fall!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                22 svar
                3 433 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Nextline  
                Startad av geson, 2010-08-05, 15:29