Fehmi Varli´s supergäddor ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fehmi Varli´s supergäddor ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

yo

Döda gäddor flyter inte på en gång..som han sa att den stor gjorde..ännu mindre flyter fiskar med huggkrok och 35g drag i munnen...för det lär junte ha vart den minsta huggkroken om man ska ta upp en 26 kilos pjäs..eller??

Kommentera

Re: yo

Originally posted by tribal
      Döda gäddor flyter inte på en gång..som han sa att den stor gjorde..ännu mindre flyter fiskar med huggkrok och 35g drag i munnen...för det lär junte ha vart den minsta huggkroken om man ska ta upp en 26 kilos pjäs..eller??
      Japp, en skadad fisk lägger sig å kippar i ytan inte en död.

Men eftersom Fehmis gäddor inte har med denna diskussion att göra så kvittar det.

//K
      BJ@

Kommentera

Vad som är sant ang hans egna Gäddor vet nog endast han själv ...
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Han har i alla fall rekord i mustasch, den väger nog 27 pannor...

Oavsett om han snott gäddorna eller hur det låg till, så är det ju, eller var, jag vet inte, ett ruggigt gäddvatten...
          Senast ändrad av peter; 2003-03-04, 16:47.
          mer minor i trålarna

Kommentera

Fehmis gäddor är en ända röra!? (intressant röra
            Har en gammal "sportfiskaren" (nr10/86)
            Där finns en artikel när Lasse Söderberg är ute med Fehmi och fiskar på järnafjärden.
            I artikeln finns bilder på gäddorna på:
            26,57kg 24,17kg 18kg och 17,2kg
            Till att börja med så ser 26:an monstruös ut!
            Han sitter på huk och håller gäddan i ögonen, med halva fisken på marken. (den bilden har säkert dom flesta sett)
            Men där finns även en bild på Fehmi och Lasse sittandes bredvid varandra i en båt... där ser Fehmi själv Riktigt! liten och klen ut!?
            (vet ej om Lasse kanske är en gätte
            För det andra: Bilden på 24:an...
            Är tagen snett framifrån, Fehmi har bar överkropp
            (bilden är kapad vid midjan) och har gäddan på axeln, gapet är uppspärrat med en pinne. I gäddans bortre mungipa sitter en wobbler, man ser inte VAD det är för wobbler
            (bara en bit av skeden och en krok)
            Kollar man sedan bilden på 17,2 kilosen...
            Står Fehmi i sandaler och kallingar (!!!) i "klassisk pose" med gäddan lodrätt ner, greppad i ena gälocket.
            I "samma" mungipa som 24:an sitter en wobbler på prick samma sätt! (här ser man att det är en killer magnum eller liknande)

...inte HELT omöjligt att dessa är samma fisk? Känns lite udda att ha som vana att posera i fillingar när man fått en grym fångst!?

För det tredje...
            I "sportfiske" (nr3 92) finns en bild på en av hans gäddor som ska ha vägt "minst 22kg"
            Återigen håller han den i ögonen och änd-delen hålls upp av ett barn. (gäddan ser STOR ut) ...men vänta nu!
            I årsboken "sportfiske 97" är samma bild med, men nu väger DEN 26,57!
            På bilden med gäddan halvt på marken ser man inget av teckningen på gäddan och Fhemi har nån sorts
            "pizza bagar skjorta" på sig. Här har han linne och gäddan ser ny fångad ut...

...inte HELT omöjligt att dessa är samma fisk!? att den varit en vända i frysen eller liknande? Inte heller omöjligt att gäddorna SER större ut för Fehmi själv är så liten!? ...jag har ingen aning?

När jag ändå är i farten med att "granska" storgäddor så vill jag även ta upp gäddan på 21,2 som togs på spinn av en dansk (Johnny Jensen?) i Blekinge, Eriksberg för några år sedan.
            Den gäddan skulle vara 120 centimeter lång/kort!!!??
            På bildern ser man att den är ruggigt romstinn och den ser grov ut. Men! det som Verkligen! fick mig att hajja till var när jag läste ett av dom senare numren av FJ där Jörgen Larsson skriver om lödde, han berättar om en fisk på 18,1 på 118 centimeter
            "så fet att fjällen väckade sig"
            - Fy fan villken kossa! tänkte man.... sedan kom man att tänka på "dansk gäddan"
            Fick j-vligt svårt att föreställa mig en gädda, två sentimeter längre och hela TRE kilo tyngre!?
            Lödde gäddorna som ska vara Grövst? i Världen? ligger närmare 130 när dom väger 20 !?
            Om Blekinge gäddan verkligen var SÅ kort måste den ha vart "lätt" spektakulär, håll med om det!

Det här blev fan riktigt långt och inveklat? hoppas att någon orkar läsa och förstå allt
            ...om nu nån ens bryr sig?

Kommentera

Tror att en del missuppfattat det här lite.

Vikten som uppgivits på gäddorna som han bevisligen har fångat på ett eller annat sätt har ingen ifrågasatt. Framförallt så har inte gäddkirurgen Peter Grahn, som väl får anses som "expert" på området, gjort det. Helt enkelt grymt stora gäddor tagna i ett område som är kapabelt att producera sådana.

Frågan är hur han fångat dem. Eller egentligen är det väl rätt uppenbart att den sviten inte är tagen med fiskeset och dess tillhörande reflex-spinnare

//K
              BJ@

Kommentera

Enligt han själv så fiskar han med 0.50 lina och någon riktigt starkt abu spö eller något sådant står i artikeln...Enligt Fehmi själv så sticker han ut 03.00 på morgonen och börjar fiska då och håller på uppåt kvällen.. Så med andra ord har han långa fiskedagar... Men vem vet.. Själv tar jag det hela med en nypa salt..

Kommentera

tja

men det faktum att ingen av hans fångade rekordgäddor e registrerade talar ju faktiskt för att det va något lurt med dom/han. =)..Och som redan har nämnts hä ovan nånstans redan så skulle nog dom flesta ta ett par fler kort än 1 på sin gädda om man fick en på 26 kilo, och kankse i nåt annat än kallsingar..=/..å om dom nu vägde så mycket som han sa, så kanske det vore en ide att låta bli att äta upp dom innan man vägt och godkännt dom..??!!

Kommentera

Jag sitter med fj nr 3 2001, där de har en artikel om svenska monstergäddor, där fehmi varli´s 2 st största disskuteras och finns med på bild. den på 26kg hålls i ögonen av en hukande fehmi, medan bakkroppen ligger på marken. I käften sitter ett ljust utödrag, och bredvid ett spö och rulle, som inte ser särskilt kraftiga ut. Och gäddan ser verkligen STOR ut! den måse nästan väga över 20 iaf! Den "lilla" hålls också i ögonen av en linneiklädd fehmi, medan kroppen hålls upp av en barn, men denna fisk ser rättså slank ut, fast lång är den! Johnny jensens fisk finns också med, riktigt fet! jag tänkte scanna in sidan, men det visade sig att min syster har lyckats att båda avinstallera scannern OCH slarva bort installations CDn!

Kommentera

En död gädda flyter inte ....Fråga någon av era gädd experter...
                      En död gädda sjuker...Inget jag själv hittat på utan det är bara så. Rutten fisk allstrar en gas i föruttnelse proccesen som håller fisken flytande men det är inte fallet tror jag det vi diskuterar nu iaf....

Jag själv har inte sett en död gädda flyta men jag är karl nog att inse att jag "kan" ha fel men inte troligt...

Vi kan testa alla med nästa gädda som vi inte lägger tebax C&R(Kanske inte så många men någon blir det väl)
                      /Jörgen
                      Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter får man av dåligt omdöme.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 433 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29